• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 19:30:43 följande:
    Vi och vi, vi föräldrar uppmuntrar henne nog mest för att hon är den hon är, helt enkelt.
    Det verkar de göra på waldorf också.
  • Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 20:20:32 följande:
    Det verkar de göra på waldorf också.
    Fast jag känner att de verkar vara för insnöade på att köra sitt eget race...
    Och, som sagt, jag är inget antroposofi-fan. Jag skulle inte sätta mitt barn i någon friskola med inriktining jag inte känner att jag kan komma överens med.
  • Esthery

Nej, har nyligen läst om Waldorf och Steiner i skolan och jag skulle absolut inte vilja sätta mina barn i en sådan skola. Känns nästan lite sektartat ärligt talat.

• Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 20:23:49 följande:
    Fast jag känner att de verkar vara för insnöade på att köra sitt eget race...Och, som sagt, jag är inget antroposofi-fan. Jag skulle inte sätta mitt barn i någon friskola med inriktining jag inte känner att jag kan komma överens med.
    Finns ingen anledning att köra nån annans race om man har en bra ide.
  • Lilith74

Jag vet inte. Jag är tveksam till en hel del inom Waldorf men jag tycker att annat är positivt. Jag har haft en del att göra med dem så jag vet en del, men jag är ingen expert.

• Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 20:26:05 följande:
    Finns ingen anledning att köra nån annans race om man har en bra ide.
    Nej, men det finns anledning att vara en smula öppen och intresserad av andra synsätt. Annars tenderar de egna idderna att stagnera.
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 20:36:26 följande:
    Nej, men det finns anledning att vara en smula öppen och intresserad av andra synsätt. Annars tenderar de egna idderna att stagnera.
    ?? Och enligt vem är Waldorf inte öppen och intresserad av andra synsätt? Dig?
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 20:41:59 följande:
    Min erfarenhet är också att man är sig själv nog rätt mycket inom antroposofin. Jag har varit på föredrag med Kjell Arman. Han var väldigt tydlig med att det antroposofiska odlingssystemet ÄR det rätta och inte ska ifrågasättas. Man måste kanske inte länka till en statlig utredning för att ha rätt att tycka så.
  • Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 20:41:59 följande:
    Nja, jag baserar ju min åsikt på de erfarenheter jag har av pedagogiken, som komemr av studier, de kontakter jag själv har haft med waldorf i synnerhet och antroposofin i allmänhet, och vänner & bekanta mede skiftande erfarnheter av egen/egna barns waldorfskolgång.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?