• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Ekorrmamman
    zatziki skrev 2008-11-27 08:15:29 följande:
    jag har gått waldorf hela min skolgång.. och jag har aldrig blivit hindrad från att lära mig läsa!jag vet att det finns en waldorfskola som är värdelös och höll på sådär förut pga dåliga lärare. men även där har det blivit bättre.
    Det kaske beror på att just du hade tiren att passa in i deras mall? Du kanske inte lärde dig att läsa förrens i sjuåraåldern eller senare?
  • MajasMat

jag kunde redan läsa när jag började skolan.. och ja jag passade nog in i deras mall.. men jag gick på waldorfdagis oxå och dom försökte verkligen inte få mig att inte kunna läsa.. det var ingen i min klass som hade problem med att läsa. men vi kanske hade tur.

Ekorrmamman skrev 2008-11-27 13:32:10 följande:
    Det kaske beror på att just du hade tiren att passa in i deras mall? Du kanske inte lärde dig att läsa förrens i sjuåraåldern eller senare?
  • Deoran

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande:

varför är matte värt mer än t.ex musik?
    När barnen är små är det framför allt deras kreativitet som ska stimuleras. Vuxenmetodik för tankesättet kan de få lära sig senare. Orsaken härtill är bl.a. att intelligensutvecklingen liksom inre balans stimuleras bäst genom att barnets kreativa sinne utmanas.

Samtidigt tycker jag att det är självklart att barnets verbala och matematiska förmåga ska stödjas från riktigt tidiga år, men utan emotionell balans o kreativ stimulans blir resultatet därav inte bra.

Således är kreativ stimulans liksom betoning av vikten av emotionell balans det viktigaste i tidig utveckling hos barnen.
    Som en följd därav bör det kreativa elementet i skolan väga tyngre ju yngre barnet är.

Rätt enkelt och lätt att fatta tycker jag. Ser ingen motsättning mellan Waldorfpedagogiken och god verbal eller matematisk förståelse. Tvärtom. Särskilt som det kanske går utmärkt att leka bokstäver och siffror med barnen hemma ?

DELAR alltså din och många andras uppfattning här, Mylady ...
  • Saskia
    SchumiFerrari skrev 2008-11-26 22:02:50 följande:
    Jo, har jag sagt nåt annat?
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-26 22:18:52 följande:
    Vad är det för ett resonemang?Min dotter är fantastiskt duktig på att teckna också, och får betydligt mycket mer uppmärksamhet och uppskattning för det än för att hon kan läsa "3 år för tidigt". Frågan är ju vad hon komemr att få mest nytta av. Att kunna utrycka sig i bilder är fantastiskt, men att erövra läs- och skrivspråket är väldigt, väldigt viktigt. Om vi negligerade hennes utveckling skulle hon kanske tappa sugen totalt.
    hm..så ni uppmuntrar tecknandet mer trots att ni tycker att läsningen är viktigare. Ok. men jag tror det är vanligare att man uppmuntrar och berömmer särskilt sådant som man tycker är viktigt.
  • Gäspan

Min äldste son har gått på Waldorfgymnasium. Det var otroligt bra för honom. Han gick en estetisk/hantverksvariant som inte finns på andra gymnasieskolor. Han lämnade ett kommunalt högstadium med G i medelbetyg och extremt lågt självförtroende. Han gick ut gymnasiet i våras med MVG i nästan alla ämnen och har nu gått vidare direkt till universitetsstudier. Den är antroposofernas förtjänst att det gick så bra för honom, helt klart.
    Min yngste son ska börja på waldorfdagis på måndag. Han byter dit från en kommunal förskola. Så; ja, jag gillar vissa inslag som antroposoferna har. Men - jag är djupt skeptisk till andra. Som anti-intellektualismen och de andliga inslagen. Jag tror att den enskilda pedagogens inställning är avgörande för om det ska funka eller inte. Fanatiker och knäppgökar finns det även inom vanliga skolan.

• Saskia
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:26:20 följande:
    Jag vet inte vad det är med dig som tycks sålla innehållet i mina och andras inlägg så pass kraftigt att du gång på gång missar innebörden.... MEN jag förtydligar gärna för dig och för eventuella andra som missuppfattat det jag skrivit:*De hindrade barn som ville lära sig läsa*Barnen mer eller mindre förbjöds att "rita" bokstäver (som skedde på BARNENS initiativ)*Man ignorerade barns frågor om bokstäver och "rynkade på näsan"*Man straffade barn som exempelvis kunde läsa innan sju-års ålderbl a genom att inför klasskamrater samt ett par föräldrar som var närvarande för tillfället påföra barnet skuld och skam. Min dotter tog oerhört illa vid sig över detta. Hon var som fyraåring precis som Scumi Ferrari ett av de barn som ÄLSKAR att läsa, det var en lek för hanne och naturligtvis ingentinging som vi föräldrar eller någon annan tvingade henne till.Jag ställde INTE som krav och hade INGA förväntningar och INGEN önskan om att Freja skulle beundras/premieras/höjas till skyarna/ges uppmärksamhet för sin "begåvnin" inom området, men hade önskat att hon kunde ha fått bli respekterad för den hon är. Precis som alla andra barn.Jag hoppas att du (och eventuellla andra som missuppfattat andemeningen i mitt inlägg om det nu finns fler...) förstår vad jag menar nu.
    Är inte innebörden i det du säjer att barn hindras från att lära sig läsa i waldorfskolorna? Iså fall är mitt svar fortfarande att om det är så, så tycker jag att det är fel, men det tror jag inte. Däremot har de inte fokus på läsning för små barn och det tycker jag är helt rätt. Fortfarande.

Eller vad är innebörden? Du kanske kan sammanfatta den.
  • Gäspan
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:52:04 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:58 följande:
    En av de första sakerna man får höra när man plaerar sitt barn på Waldorf-lekskola/skola är att det är MYCKET viktigt att allt blir som en helhet för barnet. Att inte (lek-)skolan gör en sak och föräldrarna en annan.
    Ja, så där trodde jag också att det var. När förskolepedagogen beskrev deras verksamhet och berättade hur skadligt det är att förse barnet med färdiga "bilder" via teve, film, dator och böcker så sa jag klart och tydligt att "Isåfall passar Axel inte hos er, för han har 6 storasyskon och är redan totalförstörd vad gäller användning av andra media." Då log hon bara och sa: "Vi har många barn här som har det så".

Jag kommer naturligtvis fortsätta att spela datorspel med Axel, att läsa bilderböcker och låta honom måla med fruktansvärda neonrosa tuschpennor Och förmodligen så kommer han dessutom lära sig läsa i 4-årsåldern eftersom hans fyra bröder gjort det. Blir det ett problem för någon på hans förskola så får han byta igen.

Jag tycker att det Waldorf kan erbjuda för små barn är en trygg miljö med kontinuitet och omsorg. Axels tidigare dagis har snarare erbjudit förvarning, regler, disciplinering och avvisande. Det är underligt att så många föräldrar kan tycka att det är att föredra för små barn.
  • Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 18:11:25 följande:
    hm..så ni uppmuntrar tecknandet mer trots att ni tycker att läsningen är viktigare. Ok. men jag tror det är vanligare att man uppmuntrar och berömmer särskilt sådant som man tycker är viktigt.
    Vi och vi, vi föräldrar uppmuntrar henne nog mest för att hon är den hon är, helt enkelt.
  • Hedera

Nej. Jag har själv gått i Waldorfskola och lekis och det är inget jag skulle välja för mitt barn idag. Det finns bitar som jag verkligen tycker om, men också bitar som jag tycker är helt galna, världsfrånvända och inte alls bra för barn. Jag har en hel del antroposofer i familjen och vänskapskretsen fortfarande.

Eurytmi, förspråkandet av homeopati och det många gånger totala fördömandet av andra människors val får mig att må illa. Men det rent generellt mest avgörande argumentet mot Waldorf för min del är att de är så insnöade på sin pedagogik och sin världsbild så de inte klarar av att ta hänsyn till hur samhället ser ut idag.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?