Inlägg från: Deoran |Visa alla inlägg
  • Deoran

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Har visserligen besökt Waldorfskolan i Stockholm på en klassavslutning men ansåg mig inte veta tillräckligt om den för att uttala mig så jag läste länken sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik

Baserat på dess beskrivning är jag benägen att säga ja med eftertryck !

Mina skäl är att Waldorfpedagogiken :

1. "baseras på barnets naturliga tilltro till och förundran inför världen, och strävar efter att bygga upp barnets trygghet och förtroende till den som en intressant och god plats att leva i." (citat från angiven länk)

2. understödjer barnets fantasi, kreativitet och kommunikation med omvärlden genom att:

a) nyttja "rytm, rörelse, färg, form, recitation, sång och musik som medel att förstå och relatera till världen, genom att bygga en förståelse för olika ämnen utifrån det som är "skönt" i världen i bred betydelse." (i enlighet med punkt 1)

b) har en "medveten inriktning på att öva en iakttagande, reflekterande och experimentell vetenskaplig hållning, fokuserad på att bygga en förståelse av vad som är sant i världen, baserat på personlig erfarenhet, tänkande och omdömesbildning.
    Målet med waldorf- eller steinerpedagogik är att göra det möjligt för eleverna att så fullt som möjligt som vuxna i frihet välja och följa sin individuella väg genom livet."

SVÅRT att inte hålla med om dessa mål för undervisningen !

Som en poäng i sammanhanget noterar jag att nazisterna förbjöd Waldorfskolorna i Tyskland då de "tillämpar en individualistisk på den enskilda människan inriktad utbildning, som inte har något gemensamt med principerna för en nazistisk utbildning" , dvs Waldorfpedagogiken är individualistisk och utpräglat antifascistisk ...

Jag har också en mycket positiv erfarenhet från en liknande skola i Tyskland där min dotter har gått i snart 6 år, När hon började där var hon en smart, men nervig tjej med betydande relationsproblem i den vanliga kommunala skolan. Redan efter ett halvår hade nervositeten förbytts i öppenhet. Hon fullkomligt strålade glädje redan då och har sedan dess mognat och utvecklats väl. Så mitt svar är helt klart ja !

Dessutom gläder det mig att jag för en gångs skull är så överens med Lady Dahmer ...

• Deoran

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande:

varför är matte värt mer än t.ex musik?
    När barnen är små är det framför allt deras kreativitet som ska stimuleras. Vuxenmetodik för tankesättet kan de få lära sig senare. Orsaken härtill är bl.a. att intelligensutvecklingen liksom inre balans stimuleras bäst genom att barnets kreativa sinne utmanas.

Samtidigt tycker jag att det är självklart att barnets verbala och matematiska förmåga ska stödjas från riktigt tidiga år, men utan emotionell balans o kreativ stimulans blir resultatet därav inte bra.

Således är kreativ stimulans liksom betoning av vikten av emotionell balans det viktigaste i tidig utveckling hos barnen.
    Som en följd därav bör det kreativa elementet i skolan väga tyngre ju yngre barnet är.

Rätt enkelt och lätt att fatta tycker jag. Ser ingen motsättning mellan Waldorfpedagogiken och god verbal eller matematisk förståelse. Tvärtom. Särskilt som det kanske går utmärkt att leka bokstäver och siffror med barnen hemma ?

DELAR alltså din och många andras uppfattning här, Mylady ...
  • Deoran

Jag vill göra några kommentarer för att få lite sans i debatten som jag tycker håller på att spåra ur ...

1. Ni kan inte jämföra en viss nystartad Waldorfskola med en välartad kommunal nutida skola. Vill ni förstå vad Waldorfpedagogiken innebär i dag ska ni jämföra DAGENS sedan flera decennier etablerade Waldorfskola med dagens kommunala skola.

2. Alla skolsystem har fel och problem. Så även Waldorfskolan. Jag anser att problemen och felen är större i den kommunala skolan än i Dagens Waldorfskola. Men möjligheterna är mindre där.
    Friheten för föräldrarna att påverka utbildningen är också mindre där, anser jag.

3. Om jag skulle använda samma metodik för att kritisera den kommunala skolan som jag har sett exempel på i denna tråd för kritk av Waldorfskolan så skulle INGEN ha mage att sätta sitt barn i kommunal skola! I många kommunala skolor är mobbing och misshandel närmast satt i system. Misshandeln utövas av eleverna på rasterna, men är ofta systematisk och djupt destruktiv för de som utsätts. Så sker inte i samma utsträckning på Waldorfskolorna. Bara detta är ett tillräckligt skäl, anser jag, att använda Waldorfskola i st f kommunal skola. Sen tillkommer de pedagogiska skälen som jag anser klart tala till fördel för Waldorf.

Jag tycker också att man behöver vara beredd att agera livvakt för sitt barn om man sätter det i vissa kommunala skolor ... Har dessutom personlig erfarenhet av denna sak från min egen uppväxt så jag vet vad just det innebär.

• Deoran

Lady Dahmer skrev 2008-11-30 21:57:35 följande:

japp. Jag och många av mina vänner blev mobbade, utsatt för sexuella kränkningar av jämngamla elever i alla mina 9 år (och lärarna var medbrottslingar då de medvetet såg åt andra hållet alt. bortförklarade det med "de är ju kär i dig" eller "boys will be boys") Raggad på av manliga unga lärare, tafsad på dagligen, misshandlad av en lärare, kränkt.  Blev offer för en pedofil på klassresa då jag var tio, inget anmäldes och lärarna skyddade mannen. (han var ju bara full) jag har gått i 6 olika skolor och ingen var bättre än den andre. samma skit på alla. pedagogikt? för stora klasser. ingen tid för den enskilde eleven. dessutom -- Allt är fyrkantigt. Inget utrymme för personlig utveckling eller för alternativ inlärning.  
    jag blev faktiskt mobbad i min sena pubertet delvis som en följd av att jag försökte stoppa en sexmobbing av en tjej - en klasskamrat. Det blev inte populärt bland klassens översittare och jag fick betala dyrt för det.
    Skulle ha låtit bli att ingripa eftersom jag inte kunde göra så mycket för henne ändå, men i upphetsningen så glömde jag bort att jag inte längre var starkast i klassen ... som följden blir vid en sen pubertet.

Håller helt med dig här i övrigt. Lärarna sysslar med annat och har inte tid till att hålla i dessa frågor som har så allvarliga konsekvenser för många elever. Glöm dock inte bort att den mobbing som tjejer drabbas av i skolan av pojkar inte har lika allvarliga dimensioner som den mobbing pojkar utsätts för. Om tjejen sexmobbas så misshandlas pojken, ofta grovt. Vad jag har sett i skolan så är misshandel av pojkar betydligt vanligare och allvarligare än den sexmobbing som förekommer.

Och jag har ännu att finna den tjej som försvarar en försvarslös pojke som misshandlas i skolan .... ? Finns dem ? Dock detta är väl OT här så vi lämnar den diskussionen ...
  • Deoran

nanci skrev 2008-11-30 22:06:02 följande:

Men nu pratar ni ju om att välja Waldorfskola snarast för att rädda barnen från den grymma kommunala skolan. Det är väl att sikta lite lågt? Ni framhåller stark (och säkert rättvis) kritik mot de kommunala skolor ni gått i, men det har ju inget att göra med Waldorfs totalt ovetenskapliga pedagogik.
    Jag är en synnerligen vetenskapligt lagd herre. Närmast lite för intellektuell för att umgås med mer normala människor. Och jag tycker likväl lite spontant utan att ha granskat Waldorfpedagogiken i detalj att den ansluter till snarare än bryter av mot en vetenskaplig pedagogik för barnuppfostran om man med det begreppet avser att peagogikens mål ska vara att främja uppväxten av harmoniska kreativa intelligenta barn med hög personlig integritet.

Vi behöver inte fler nollställda kuggar som "har förmågan" att fungera väl i det av USA ledda internationella kapitalistiska maskineriet !

Vad gäller mer exakt på vilket sätt Waldorpedagogiken ansluter till nuvarande vetenskapliga syn på barnuppfostran (baserat på vilka mål ?! ) ber jag att få överlämna det svaret till Lady Dahmer då jag nu avser avbryta min maratonsession på FL för att inmundiga lite mat.
  • Deoran
    Shasti skrev 2008-11-30 22:20:28 följande:
    1. Det är alltså bättre att jämföra en "etablerad/bra" Waldorfskola med en "mindre bra" kommunal skola, ..... Det är en massa bisarra påståenden och system påhittade av Steiner, som inte på något sätt stämmer överens med en modern världsbild eller uppfattning om människan.
    Måste helt enkelt äta och ber att få återkomma till din fråga.

Har suttit här hemma i soffan med FL i 8 timmar nu och det är solig söndag och jag är på Kanarieöarna och skulle i stället ha kunnat legat på stranden i Playa Ingles ( och surfa där med min 3G internetuppkoppling eftersom jag har ett svårt Internetberoende ... )... Crazy ...
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?