Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
Har visserligen besökt Waldorfskolan i Stockholm på en klassavslutning men ansåg mig inte veta tillräckligt om den för att uttala mig så jag läste länken sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik
Baserat på dess beskrivning är jag benägen att säga ja med eftertryck !
Mina skäl är att Waldorfpedagogiken :
1. "baseras på barnets naturliga tilltro till och förundran inför världen, och strävar efter att bygga upp barnets trygghet och förtroende till den som en intressant och god plats att leva i." (citat från angiven länk)
2. understödjer barnets fantasi, kreativitet och kommunikation med omvärlden genom att:
a) nyttja "rytm, rörelse, färg, form, recitation, sång och musik som medel att förstå och relatera till världen, genom att bygga en förståelse för olika ämnen utifrån det som är "skönt" i världen i bred betydelse." (i enlighet med punkt 1)
b) har en "medveten inriktning på att öva en iakttagande, reflekterande och experimentell vetenskaplig hållning, fokuserad på att bygga en förståelse av vad som är sant i världen, baserat på personlig erfarenhet, tänkande och omdömesbildning.
Målet med waldorf- eller steinerpedagogik är att göra det möjligt för eleverna att så fullt som möjligt som vuxna i frihet välja och följa sin individuella väg genom livet."
SVÅRT att inte hålla med om dessa mål för undervisningen !
Som en poäng i sammanhanget noterar jag att nazisterna förbjöd Waldorfskolorna i Tyskland då de "tillämpar en individualistisk på den enskilda människan inriktad utbildning, som inte har något gemensamt med principerna för en nazistisk utbildning" , dvs Waldorfpedagogiken är individualistisk och utpräglat antifascistisk ...
Jag har också en mycket positiv erfarenhet från en liknande skola i Tyskland där min dotter har gått i snart 6 år, När hon började där var hon en smart, men nervig tjej med betydande relationsproblem i den vanliga kommunala skolan. Redan efter ett halvår hade nervositeten förbytts i öppenhet. Hon fullkomligt strålade glädje redan då och har sedan dess mognat och utvecklats väl. Så mitt svar är helt klart ja !
Dessutom gläder det mig att jag för en gångs skull är så överens med Lady Dahmer ...