• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • teambe

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande:

varför är matte värt mer än t.ex musik?
    Det är det jag menar; för mig är det en så absurd fråga att jag tycker det är kanonbra att det finns en skola som passar din grundsyn och en annan skola där jag känner igen mina egna värderingar! Sen ur ett rent samhällsperspektiv så kan man framhålla att vi har betydligt mycket mer nytta av välutbildade matematiker inom allt från medicinsk statistik till ekonomi till högteknologisk forskning än vi har av samhällsmedborgare som är skolade inom musik och konst etc
  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-26 21:36:30 följande:
    Därför att det är alldeles för mycket fokus på den vänstra hjärnhalvan idagen samhälle. De flesta av oss behöver utveckla den högra hjärnhalvan för att får helhetssyn och en djupare förståelse och det verkar de ha förstått inom Waldorf.Om de hindrar genom att förbjuda eller straffa de som är intresserade av bokstäver så vore det fel men det tror jag inte. De fokuserar inte på det bara.
    Jag vet inte vad det är med dig som tycks sålla innehållet i mina och andras inlägg så pass kraftigt att du gång på gång missar innebörden.... MEN jag förtydligar gärna för dig och för eventuella andra som missuppfattat det jag skrivit:

*De hindrade barn som ville lära sig läsa
    *Barnen mer eller mindre förbjöds att "rita" bokstäver (som skedde på BARNENS initiativ)
    *Man ignorerade barns frågor om bokstäver och "rynkade på näsan"
    *Man straffade barn som exempelvis kunde läsa innan sju-års ålder
    bl a genom att inför klasskamrater samt ett par föräldrar som var närvarande för tillfället påföra barnet skuld och skam.

Min dotter tog oerhört illa vid sig över detta. Hon var som fyraåring precis som Scumi Ferrari ett av de barn som ÄLSKAR att läsa, det var en lek för hanne och naturligtvis ingentinging som vi föräldrar eller någon annan tvingade henne till.

Jag ställde INTE som krav och hade INGA förväntningar och INGEN önskan om att Freja skulle beundras/premieras/höjas till skyarna/ges uppmärksamhet för sin "begåvnin" inom området, men hade önskat att hon kunde ha fått bli respekterad för den hon är. Precis som alla andra barn.

Jag hoppas att du (och eventuellla andra som missuppfattat andemeningen i mitt inlägg om det nu finns fler...) förstår vad jag menar nu.
  • Ekorrmamman

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande:

som förälder kan man ta sitt ansvar och tillfredsställa de behov skolan inte gör oavsett om det handlar om matte, läsning, dans, konst osv.
    Inte om man har barn på Waldorf. Då är det nämligen ett stort No no! Man ska leva i enlighet med dess pedagogik. Om du har barn på en Waldorfskola och gör det så blir det tyvärr väldigt synd om ditt barn...
  • Lady Dahmer
    teambe skrev 2008-11-26 23:22:33 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande: Det är det jag menar; för mig är det en så absurd fråga att jag tycker det är kanonbra att det finns en skola som passar din grundsyn och en annan skola där jag känner igen mina egna värderingar! Sen ur ett rent samhällsperspektiv så kan man framhålla att vi har betydligt mycket mer nytta av välutbildade matematiker inom allt från medicinsk statistik till ekonomi till högteknologisk forskning än vi har av samhällsmedborgare som är skolade inom musik och konst etc
    jag förstår hur du menar men jag håller faktiskt inte med! Jag tror vi behöver konsten lika mycket som vetenskapen.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:28:27 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande: Inte om man har barn på Waldorf. Då är det nämligen ett stort No no! Man ska leva i enlighet med dess pedagogik. Om du har barn på en Waldorfskola och gör det så blir det tyvärr väldigt synd om ditt barn...
    strunt. då var det fel på läraren ingen jag känner som gått waldorf har upplevt detta.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-26 21:47:23 följande:
    Jag är ett av det barn som har läst sedan jag var 4 år... Inte för att någon krävde det eller något men jag ÄLSKADE och ÄLSKAR än idag böcker och att läsa... Bild och vara kreativ är mest ångest för mig...  När små bara läser så är det för att det är en lek för dem som de gillar..Det kan vara så. Men det kan ocså vara så att de får uppskattning och uppmärksamhet genom detta.
    Som förälder ser jag som min uppgift att uppmuntra mitt barn till att göra saker de tycker är roliga om det inte är så att det är något jag anser vara destruktivt. Läsning för någon som ÄLSKAR böcker anser jag inte vara destruktivt. Särskilt inte om man som min dotter även ÄLSKAR att t e x tova ull, klättra i träd, sy, baka, sjunga etc. (Godkända saker inom Waldorf)

Jag har alltid försökt ha med mig att barn inte ska berömmas för att de är duktiga etc. Men jag tycker att du är oerhört naiv om du tror att en treåring lär sig läsa på rekordtid bara för att hon får beröm..

Jag köper inte riktigt att du på allvar tror det, jag antar att du antingen känner att du inte har argument som håller, inte är så van att debattera och därför trasslar in dig och lägger fram teser eller argument som inte har någonting med vad föregående "talare" har sagt att göra eller att du helt enkelt har svårighet att förstå innehållet i läst text (kanske gått på Waldorf... )
  • cloudberry79

Ja, men det är förutsatt att han skulle passa i en Waldorfskola. Jag tror att tränade pedagoger kan ge mer än jag som förälder, så är hans stora begåvning inom Waldorfpedagogikens områden så skulle jag rent hypotetiskt kunna välja Waldorf. (Vi har ingen Waldorfskola där jag bor, så det är hypotetiskt). Mitt stora MEN är att jag inte gillar att Waldorf i grunden vilar på en kristen grund. De studiekamrater jag haft som gjort praktik inom Waldorf tyckte att religionsundervisningen var väldigt konfessionell (även om Waldorf i teorin INTE ska vara just det). Det fanns inget tvång att vara kristen, men det fanns en tydlig övervikt för det kristna budskapet. Det vill inte jag att mitt barn ska ha, jag vill att han ska få en översikt över alla religiösa samfund och att religionsundervisningen ska vara fokuserad på etik- och moralfrågor ur flera kulturella perspektiv.

Skillz that Killz 10k+
  • teambe

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:12 följande:

jag förstår hur du menar men jag håller faktiskt inte med! Jag tror vi behöver konsten lika mycket som vetenskapen.
    Så länge jag slipper utöva den ;) Nä, skämt åsido, jag inser att vi har fundamentalt olika syn på detta så jag tror säkert att Waldorf är rätt val för er!
  • 3fraimsdotter

Nej. Och av det enkla skälet att de skolor som finns på den ort där jag bor, Waldorf/Montessori/andra liknande friskolor på grundskolenivå, helt enkelt har för dålig kvalité på sin utbildning. Det har varit ett känt faktum här att Waldorf- och Montessorielever fått det mycket tufft på gymnasiet eftersom de helt enkelt har haft för dåliga grundkunskaper (har flera vänner bla som kan berätta om detta).

När min dotter ville byta skola till en friskola med mer kreativ inriktning (grundskola) så kollade jag dessutom upp hur det är idag och mitt beslut blev ett rungande nej. Hon får vackert vänta tills gymnasiet med att välja en kreativ inriktning, speciellt nu när makthavarna bestämt att utbildningsmöjligheterna ska stramas åt och att det ska bli svårare att skifta spår i utbildning och i livet. Får man då hål i grundutbildningen så blir det i och med det ännu värre och svårare att hämta igen det. Den otjänsten tänker jag inte göra min dotter.

Jag kan önska att det inte skulle gå på det hållet (tycker det är helt galet) men nu är det så och inte tusan lyssnar någon på mig inte. Jag är ju en av de där besvärliga ekonomiskt kostsamma strulpellarna som inte visste vad de ville och som dessutom mer eller mindre bodde i bildsalen/keramiken/fotolabbet/musiken etc. Jag fick chansen att testa och hitta på annat innan jag fick korn på vad jag ville med mitt liv och läste in och ändrade bana. Den möjligheten blir bara mer och mer kringränd och alla ska tvingas att ta så raka vägar genom livet som möjligt. Och bliv vid din läst för fan!

• Ekorrmamman

Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:58 följande:

Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:28:27 följande:
    strunt. då var det fel på läraren ingen jag känner som gått waldorf har upplevt detta.
    En av de första sakerna man får höra när man plaerar sitt barn på Waldorf-lekskola/skola är att det är MYCKET viktigt att allt blir som en helhet för barnet. Att inte (lek-)skolan gör en sak och föräldrarna en annan. Det är viktigt att man följer samma linj och inom Waldorf har man ju en särskilt framarbetad metod/idé om hur och när ska ske. Om man kör ett eget raca vid sidan av skolan blir det fel.Den tanken är det ju inget fel på, tror man på en pedagogik vill man väl följa den..

Du kan t e x inte låta ditt barn se "Fem myror är fler än fyra elefanter. Dels för att barn (naturligtvis) inte ska se på TV överhuvudtaget men bortsett från det är det helt fel inlärningsmetod.

Du kan inte låta ditt barn spela vanlig blockflöjt, det är fel toner.

Jag skulle nog tro att dans för barn inte heller är bra, erutmi är nog det enda som inte förstör ditt barn.

På lekis får barnen INTE använda svarta kritor, inte heller smalare kritor ("sex-årskritorna") utan de använder rektangulära knubbiga kritor. Det är självklart inte hela världen...
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?