Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
Själv ser jag argument både för och emot.
(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
www.waldorf.se/
Själv ser jag argument både för och emot.
(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)
Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande:
Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande:
Ja, men det är förutsatt att han skulle passa i en Waldorfskola. Jag tror att tränade pedagoger kan ge mer än jag som förälder, så är hans stora begåvning inom Waldorfpedagogikens områden så skulle jag rent hypotetiskt kunna välja Waldorf. (Vi har ingen Waldorfskola där jag bor, så det är hypotetiskt). Mitt stora MEN är att jag inte gillar att Waldorf i grunden vilar på en kristen grund. De studiekamrater jag haft som gjort praktik inom Waldorf tyckte att religionsundervisningen var väldigt konfessionell (även om Waldorf i teorin INTE ska vara just det). Det fanns inget tvång att vara kristen, men det fanns en tydlig övervikt för det kristna budskapet. Det vill inte jag att mitt barn ska ha, jag vill att han ska få en översikt över alla religiösa samfund och att religionsundervisningen ska vara fokuserad på etik- och moralfrågor ur flera kulturella perspektiv.
Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:12 följande:
Nej. Och av det enkla skälet att de skolor som finns på den ort där jag bor, Waldorf/Montessori/andra liknande friskolor på grundskolenivå, helt enkelt har för dålig kvalité på sin utbildning. Det har varit ett känt faktum här att Waldorf- och Montessorielever fått det mycket tufft på gymnasiet eftersom de helt enkelt har haft för dåliga grundkunskaper (har flera vänner bla som kan berätta om detta).
När min dotter ville byta skola till en friskola med mer kreativ inriktning (grundskola) så kollade jag dessutom upp hur det är idag och mitt beslut blev ett rungande nej. Hon får vackert vänta tills gymnasiet med att välja en kreativ inriktning, speciellt nu när makthavarna bestämt att utbildningsmöjligheterna ska stramas åt och att det ska bli svårare att skifta spår i utbildning och i livet. Får man då hål i grundutbildningen så blir det i och med det ännu värre och svårare att hämta igen det. Den otjänsten tänker jag inte göra min dotter.
Jag kan önska att det inte skulle gå på det hållet (tycker det är helt galet) men nu är det så och inte tusan lyssnar någon på mig inte. Jag är ju en av de där besvärliga ekonomiskt kostsamma strulpellarna som inte visste vad de ville och som dessutom mer eller mindre bodde i bildsalen/keramiken/fotolabbet/musiken etc. Jag fick chansen att testa och hitta på annat innan jag fick korn på vad jag ville med mitt liv och läste in och ändrade bana. Den möjligheten blir bara mer och mer kringränd och alla ska tvingas att ta så raka vägar genom livet som möjligt. Och bliv vid din läst för fan!
Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:58 följande: