• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • qti88
    snillis skrev 2008-11-27 21:22:58 följande:
    Aldrig i livet. Jag vill inte att mina barn skall fostras av galenpannor.
    Galenpannor? Ja du känner nog inte varje waldorfpedagog i Sverige Ännu en gång så bör man inte dra alla över en kam
  • Lilith74
    qti88 skrev 2008-11-27 21:28:15 följande:
    Senast idag var jag på föräldramöte i förskolan. Min son är trespråkig, svenska, arbiska och engelska. Han får stöd i form av hemspråksundervisning i arabiska på förskolan. Och de börjar faktiskt även med engelskan väldigt tidigt i skolan.På tal om kosten, det varierar från förskola till förskola. Där min son går får han i sig dagsbehovet av allt plus att vi kompletterar med kött hemma.
    Det gör det säkert. Problemet är att man inte är intresserad av nya idéer och tankar som bryter mot Steiners tradition inom Waldorfrörelsen. Det är alltså inte proteininnehållet som är mitt problem, utan bemötandet när man kritiserar eller ifrågasätter delar av pedagogiken och dess tillämpning.
  • snillis

Tror man på Rudolf Steiners irrläror har man inte alla hemma, enligt min åsikt. Oavsett hur man är som person.

qti88 skrev 2008-11-27 21:29:52 följande:
    Galenpannor? Ja du känner nog inte varje waldorfpedagog i Sverige Ännu en gång så bör man inte dra alla över en kam
  • Saskia
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:20:51 följande:
    De är inte intresserade av andra idéer eller erfarenheter. Jag undrade tex på ett informationsmöte om inte spanska, franska och engelska var språk mer i tiden än tyska som andraspråk. Jag fick ett nästan aggressivt bemötande. Jag var på föreläsning med Kjell Arman och ifrågasatte delar av hans filosofi runt odling och möttes av ett ganska överlägset hänvisande till Rudolf Steiner "du får läsa Steiner lite noggrannare om du har problem med såkalendern".Jag ifrågasatte kosthållet på en Waldorfförskola, som innehöll för lite protein enligt livsmedelsverkets rekommendationer för små barn och fick även där ett rätt aggressivt bemötande och blev hänvisad till Steiners skrifter. Ett kännetecken för sekter är att de som ifrågasätter eller kritiserar anses ha läst för lite och inte kunna tillräckligt för att "förstå" den mer ädla och upphöjda läran, i detta fall Steiners skrifter från 1920-talet.
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle vara agressiva på ett informationsmöte. Men det är din subjektiva upplevelse.
  • qti88
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:30:58 följande:
    Det gör det säkert. Problemet är att man inte är intresserad av nya idéer och tankar som bryter mot Steiners tradition inom Waldorfrörelsen. Det är alltså inte proteininnehållet som är mitt problem, utan bemötandet när man kritiserar eller ifrågasätter delar av pedagogiken och dess tillämpning.
    Ah okej, vi har ett föräldramöte per månad och då blir vi föräldrar tillfrågade om det finns något vi önskar att de ska göra annorlunda osv... Vi har en föräldraförening på förskolan som också träffas regelbundet och även där har vi väldigt mycket att säga till om angående förskolans verksamhet, uppfostran osv.

Men det är just där min son går, vet inte hur det fungerar på andra förskolor.. Tycker dock att det är onödigt att dra alla över en kam. Säger inte att dina erfarenheter inte stämmer, vilket är synd. Men det finns "moderna" waldorfförskolor också som inte alls beter sig på det sätt du beskriver.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:33:15 följande:
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle vara agressiva på ett informationsmöte. Men det är din subjektiva upplevelse.
    ...och din subjektiva upplevelse är alltså att de ÄR öppna. På vilket sätt tycker du att de är öppna?
  • Saskia
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:22:16 följande:
    Saskia, inser du själv att din ovilja att acceptera att andra kan ha en annan syn på Waldorf än din syn illustrerar det problem vi försöker åskådliggöra? Det känns som att du reagerar ganska negativt på att exempelvis jag och Veladis har andra erfarenheter än du från Waldorf och deras eventuella öppenhet. Jag har stött på den här reaktionen varje gång jag bland Waldorf-pedagoger, föräldrar till barn i Waldorfskolan och elever på Waldorf luftat mina farhågor om Waldorf. Kritik och andra åsikter är helt enkelt inte välkomna, utan man har ofta försökt misstänkliggöra mig och andra som kritiserat eller ifrågasatt Waldorf, ex vis genom att överfokusera på källor - som om våra åsikter bara räknas om de är skrivna av någon som är "godkänd" inom antroposifin, vanligen Steiner.Då hamnar man i ett cirkelresonemang, där kritik mot rörelsen bara tillåts om den kommer inifrån rörelsens hjärta - och det är väl inte troligt att Steiner själv ska ha skrivit något som kritiserar sin egen rörelse.
    Jag accepterar era åsikter och talar om mina. Och ifrågasätter ibland. Tex argument utan grund och när ni motsäjer er själva tex.
  • Saskia
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:35:21 följande:
    ...och din subjektiva upplevelse är alltså att de ÄR öppna. På vilket sätt tycker du att de är öppna?
    Jag har ingen som helst aning om huruvida de är öppna eller inte. Därför uttalar jag mig inte om det. Hur skulle jag kunna ha en aning om det?
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:38:34 följande:
    Jag har ingen som helst aning om huruvida de är öppna eller inte. Därför uttalar jag mig inte om det. Hur skulle jag kunna ha en aning om det?
    Jaha.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?