• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Ekorrmamman
    Lilith74 skrev 2008-11-27 22:31:22 följande:
    Är du min kusin? Eller är ditt nick likt min kusins nick?
    Nej, det måste nog finnas någon med ett liknande nick..?
  • lowelinblå

Jag har min son på en förskola som heter Vittra, det e väl nåt i stuk med Waldorf, inte vet jag men jag vet iaf att där funkar det bra.. de har en normal inlärning och pedagogik. Iaf på dagiset... men så e det kanske itne riktigt samma sak.

• nanci
    lowelinblå skrev 2008-11-29 20:22:25 följande:
    Jag har min son på en förskola som heter Vittra, det e väl nåt i stuk med Waldorf, inte vet jag men jag vet iaf att där funkar det bra.. de har en normal inlärning och pedagogik. Iaf på dagiset... men så e det kanske itne riktigt samma sak.
    Nä, det har inte ett endaste dugg med varandra att göra. Helt olika saker!
  • Lia85

Nej, det skulle jag inte.

Men har en klasskompis som gått hela grundskolan och gymnasiet på waldorf, och det som märks att hon verkligemn fått med sig är förmågan att skriva suveränt!
    Ingen kan anteckna som hon, helt sjukt.

Men jag gillar inte pedagogiken iaf

• lowelinblå

Ninhursag: efter att ha läst länken du skickade så har jag verkligen fått mig en funderare, jag vill inte göra mina söner till flummon... aldrig, det lät ju helt sjukt. nu går han på ett dagis med nästan samma pedagogik tror jag och det lär bli till att sätta honom i vanligt dagis tillsammans me brorsan när det e dags för han att oxå börja på dagis.

tack för länken och för att du tog upp det...

mamma till 4 underbara älskade
  • lowelinblå

nanci: okej, då vet jag..tack. var inte helt säker..

• nanci
    lowelinblå skrev 2008-11-29 20:40:23 följande:
    nanci: okej, då vet jag..tack. var inte helt säker..
    Man kan ha många synpunkter på Vittra, men av helt annat slag än på Waldorf. Om Vittra påminner om något så är det montessori. De synpunkter  som brukar framföras är att det är en vinstdrivande koncern som ibland sätter ekonomisk vinning framför pedagogik, att det är "lågt i tak" och lärarna uppmanas att hålla tyst om eventuella negativa saker med skolorna de arbetar på, att eleverna får jobba för mycket självständigt vilket gagnar vissa men inte andra, och att lärarna har dåliga arbetsförhållanden. Men det är mycket mer krassa ekpnomiska aspekter i kritiken mot Vittra. Jag känner de som tagit sina barn från Vittra för att de inte höll med om pedagogiken, men det är inte alls alls samma sekteristiska och ideologiska flum-aspekter som präglar Waldorf.
  • Gäspan

Jag tycker att ni är lite väl hårda här inne. Min äldste son hade enorm nytta av sina gymnasieår i Waldorfskola. Han hade en klassföreståndare som är en utmärkt pedagog, sansad och klok och en mycket "normal" människa som lever i samma tidsålder som vi andra. Jag upplevde inte honom som ett dugg flummig. Min son gick en estetisk hantverksvariant som innebar att han fick arbeta med konstnärliga metoder som en vanlig estetisk linje inte erbjuder; bland annat stenhuggeri. Från att ha varit i stort sett osedd av lärarna under sina år i en stökig förortsgrundskola kom min son till en skola där folk var snälla mot varandra. Och detta att skriva sina egna arbetsmaterial fungerade alldeles utmärkt. Hans böcker är som konstverk. Hela hans kritiska tänkande utvecklades. Min son är ateist och skrattade bara åt morgnarna "tankespråk". Summa summarum: Waldorf skadade honom inte. det tog fram den potential som en vanlig stökig skola inte förmådde hitta eftersom det tog tid och utrymme. De omdömen som avgavs av lärarna var väldigt sansade och omdömesgilla. Jag uppfattade faktiskt inte någon av lärarna som någon flummig, sekteristisk idiot.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?