• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Angelven

Att den som inte låter sig avskräckas från Waldorf efter att ha läst på om bakgrunden är väldigt naiv.

• Gäspan

Oj, det är aldrig någon som har kallat mig för naiv tidigare. Det var intressant.

• Gäspan
    Angelven skrev 2008-11-28 23:18:42 följande:
    ... det beror kanske på att du omger dig med försiktiga människor helt enkelt
    Nej, det gör jag inte. Jag tänker att om man avger den typen av extremt tvärsäkra omdömen som du gör så är man minst lika rabiat som vilken antroposof som helst.
  • Lilith74
    SchumiFerrari skrev 2008-11-29 11:11:39 följande:
    Hade man drivit en kristen skola på samma sätt som waldorf hade den blivit stängd med en gång...
    Fast gäller samma sak muslimska friskolor...?
  • SchumiFerrari
    Lilith74 skrev 2008-11-29 13:22:28 följande:
    Fast gäller samma sak muslimska friskolor...?
    hmm sverige har mer tolerans med muslimska än kristna....
  • Lilith74
    SchumiFerrari skrev 2008-11-29 13:24:19 följande:
    hmm sverige har mer tolerans med muslimska än kristna....
    Jo, så tycker jag också att det verkar. Det kanske delvis beror på okunskap, man vet för lite om muslimska friskolor för att kunna "lägga sig i", men jag tror att kraven på objektiv undervisning är högre för kristna skolor än för muslimska. Antagligen är de också högre för friskolor som Waldorf än för muslimska eller andra mer obekanta läror.
  • Shasti
    Lilith74 skrev 2008-11-29 14:32:25 följande:
    Jo, så tycker jag också att det verkar. Det kanske delvis beror på okunskap, man vet för lite om muslimska friskolor för att kunna "lägga sig i", men jag tror att kraven på objektiv undervisning är högre för kristna skolor än för muslimska. Antagligen är de också högre för friskolor som Waldorf än för muslimska eller andra mer obekanta läror.
    Tyvärr är det tvärtom när det gäller Waldorfskolor. De har en väldigt märklig pedagogik där man bl a inte använder några skolböcker alls utan "skriver skolböckarna själv". Varifrån materialet till dessa "egna skolböcker" kommer är upp till läraren, och eleverna skriver och ritar oftast av information som de får från läraren från tavlan i ett häfte, och använder det sedan som "skolbok". Ofta skriver elever i Waldorfskolor så dåligt att de själva inte kan se vad de skrivit i häftena (de får tex inte skriva på linjerat papper och skriver därför oftast som krattor) och informationen de får från läraren kan vara hur bristfällig och dålig som helst. När man tex läser geografi kan "kartorna" man får studera vara ritade av läraren själv och sedan avritade av eleven. Typ Papphammars "...här har vi alltså Sverige..."

Btw, anledningen till att man inte får skriva på linjerat papper (för att inte tala om att öva välskrivning med stödlinjer) är eftersom det är alldeles för "intellektuellt/rätlinjigt". Och man får förresten inte använda svart färg när man målar heller. Den svarta färgen anses vara "djävulsk", men det säger man förstås inte - Steiner använde begreppen "Ahrimanskt" eller "Luciferiskt" för det "djävulska", ockulta benämningar på djävlar och demoner. Maskiner i allmänhet och datorer i synnerhet anses bla vara Ahrimanska och utstråla "Ahrimanska krafter".

Ojojoj, jag önskar så att alla som ens funderar på att sätta sina barn i Waldorfskola verkligen skulle ta reda på vad hela den antroposofiska världsbilden grundar sig på...
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?