• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Saskia
    Lilith74 skrev 2008-11-27 20:44:58 följande:
    Min erfarenhet är också att man är sig själv nog rätt mycket inom antroposofin. Jag har varit på föredrag med Kjell Arman. Han var väldigt tydlig med att det antroposofiska odlingssystemet ÄR det rätta och inte ska ifrågasättas. Man måste kanske inte länka till en statlig utredning för att ha rätt att tycka så.
    Och inom vilken pedagigik anser man att andra har bättre ideer??
  • Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 20:53:57 följande:
    Att påstå att andra har bättre ideer och att vara öppen gentemot intryck från andra håll, är väl ändå inte samma sak...
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 20:51:37 följande:
    Nja, jag baserar ju min åsikt på de erfarenheter jag har av pedagogiken, som komemr av studier, de kontakter jag själv har haft med waldorf i synnerhet och antroposofin i allmänhet, och vänner & bekanta mede skiftande erfarnheter av egen/egna barns waldorfskolgång.
    Ja, jag ser ingenting i deras pedagogik som antyder att de inte skulle vara öppen och intresserad av andra synsätt. De vill utveckla barns kreativitet vilket verkligen är ett sätt att öppna upp för olika synsätt.
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 20:55:43 följande:
    Att påstå att andra har bättre ideer och att vara öppen gentemot intryck från andra håll, är väl ändå inte samma sak...
    Nej. Och jag har inte sagt att de inte är öppna. Har du?
  • Veladis
    Saskia skrev 2008-11-27 20:59:14 följande:
    Ja, jag ser ingenting i deras pedagogik som antyder att de inte skulle vara öppen och intresserad av andra synsätt. De vill utveckla barns kreativitet vilket verkligen är ett sätt att öppna upp för olika synsätt.
    Fast det handlar ju inte om vad som rymms i pedagogiken, utan synen på pedagogiken...
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 20:53:57 följande:
    Nej, det väntar jag mig inte - de flesta pedagogiker tycker ju att de själva har bäst idéer, annars hade förespråkarna knappast förespråkat det. Men att vara öppen är en annan sak. Och där tycker jag tyvärr att Waldorf brister mer än tex kommunala skolan och en del andra pedagogiker jag stött på, tex Reggio Emilia och Montessori.
  • Saskia
    Veladis skrev 2008-11-27 21:00:31 följande:
    Fast det handlar ju inte om vad som rymms i pedagogiken, utan synen på pedagogiken...
    Deras syn på pedagogik är inte öppen? Och det har du kommit fram till genom de erfarenheter du har av pedagogiken. Du säjer emot dig själv en hel del.
  • Saskia
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:00:50 följande:
    Nej, det väntar jag mig inte - de flesta pedagogiker tycker ju att de själva har bäst idéer, annars hade förespråkarna knappast förespråkat det. Men att vara öppen är en annan sak. Och där tycker jag tyvärr att Waldorf brister mer än tex kommunala skolan och en del andra pedagogiker jag stött på, tex Reggio Emilia och Montessori.
    På vilket sätt?
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:03:40 följande:
    Deras syn på pedagogik är inte öppen? Och det har du kommit fram till genom de erfarenheter du har av pedagogiken. Du säjer emot dig själv en hel del.
    Hur? Jag ser faktiskt inte självmotsägelsen.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:04:20 följande:
    På vilket sätt?
    På vilket sätt de brister? Som jag skriver, de brister mer i öppenheten gentemot nya/andra idéer än andra pedagogiker jag stött på.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?