• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • Andrea
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:52:04 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:58 följande: En av de första sakerna man får höra när man plaerar sitt barn på Waldorf-lekskola/skola är att det är MYCKET viktigt att allt blir som en helhet för barnet. Att inte (lek-)skolan gör en sak och föräldrarna en annan. Det är viktigt att man följer samma linj och inom Waldorf har man ju en särskilt framarbetad metod/idé om hur och när ska ske. Om man kör ett eget raca vid sidan av skolan blir det fel.Den tanken är det ju inget fel på, tror man på en pedagogik vill man väl följa den.. Du kan t e x inte låta ditt barn se "Fem myror är fler än fyra elefanter. Dels för att barn (naturligtvis) inte ska se på TV överhuvudtaget men bortsett från det är det helt fel inlärningsmetod. Du kan inte låta ditt barn spela vanlig blockflöjt, det är fel toner. Jag skulle nog tro att dans för barn inte heller är bra, erutmi är nog det enda som inte förstör ditt barn. På lekis får barnen INTE använda svarta kritor, inte heller smalare kritor ("sex-årskritorna") utan de använder rektangulära knubbiga kritor. Det är självklart inte hela världen...
    Fast man BEHÖVER ju inte följa allt som antroposofi står för. Det handlar nog mycket om vilken skola man går i tror jag. Visste du förresten att kronprinsessan skulle ha börjat i Waldorfskola? Tycker det är rätt lustigt att många inom mediavärlden (regissör,skådisar, konstnärer osv) har barn som går på Waldorfskolor. Eller är alla dom hjärntvättade?
  • Ekorrmamman
    Andrea skrev 2008-11-27 00:25:18 följande:
    Fast man BEHÖVER ju inte följa allt som antroposofi står för. Det handlar nog mycket om vilken skola man går i tror jag. Visste du förresten att kronprinsessan skulle ha börjat i Waldorfskola? Tycker det är rätt lustigt att många inom mediavärlden (regissör,skådisar, konstnärer osv) har barn som går på Waldorfskolor. Eller är alla dom hjärntvättade?
    Äpplen och päron...

Jag nämde inte att man behövde följa allt som antroposofi står för. Det jag skrev om var att man som förälder förväntas att "uppfostra" (brist på bättre ord just nu) leva stick i stäv med PEDAGOGIKEN. DET är en milsvid skillnad!

Jag har aldrig hört att kronprinsessan hade varit på väg in i Waldorf.. Jag hade dock blivit mycket förvånad om det verkligen hade genomförts.. Jag visste dock att många inom "mediavärlden" satte sina barn i Waldorfskola, antagligen för att de anser att pedagogiken främjar kreativitit. Varför tror du att "de inom mediavärlden" är hjärntvättade?
  • minimou
    Andrea skrev 2008-11-27 00:25:18 följande:
    Ja, och även många journalister och politiker.
  • minimou

Amgående kronprinsessan Victora, så var en av anledningarna till att hon inte började Waldorfskola att säkerheten inte kunde garanteras.

• MajasMat

jag har gått waldorf hela min skolgång.. och jag har aldrig blivit hindrad från att lära mig läsa!
    jag vet att det finns en waldorfskola som är värdelös och höll på sådär förut pga dåliga lärare. men även där har det blivit bättre.

Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:26:20 följande:
    Jag vet inte vad det är med dig som tycks sålla innehållet i mina och andras inlägg så pass kraftigt att du gång på gång missar innebörden.... MEN jag förtydligar gärna för dig och för eventuella andra som missuppfattat det jag skrivit: *De hindrade barn som ville lära sig läsa *Barnen mer eller mindre förbjöds att "rita" bokstäver (som skedde på BARNENS initiativ) *Man ignorerade barns frågor om bokstäver och "rynkade på näsan" *Man straffade barn som exempelvis kunde läsa innan sju-års ålder bl a genom att inför klasskamrater samt ett par föräldrar som var närvarande för tillfället påföra barnet skuld och skam. Min dotter tog oerhört illa vid sig över detta. Hon var som fyraåring precis som Scumi Ferrari ett av de barn som ÄLSKAR att läsa, det var en lek för hanne och naturligtvis ingentinging som vi föräldrar eller någon annan tvingade henne till. Jag ställde INTE som krav och hade INGA förväntningar och INGEN önskan om att Freja skulle beundras/premieras/höjas till skyarna/ges uppmärksamhet för sin "begåvnin" inom området, men hade önskat att hon kunde ha fått bli respekterad för den hon är. Precis som alla andra barn. Jag hoppas att du (och eventuellla andra som missuppfattat andemeningen i mitt inlägg om det nu finns fler...) förstår vad jag menar nu.
  • Åskan

Jag säger nej till friskolor ö.h.t. Se till att de kommunla skolorna blir bättre istället!

• minimou
    zatziki skrev 2008-11-27 08:15:29 följande:
    jag har gått waldorf hela min skolgång.. och jag har aldrig blivit hindrad från att lära mig läsa!jag vet att det finns en waldorfskola som är värdelös och höll på sådär förut pga dåliga lärare. men även där har det blivit bättre.
    Inte jag heller. Jag lärde mig själv innan jag började skolan.

Det finns mycket jag verkligen gillar med Waldorfskolan. T ex att föräldrarna måste vara väldigt engagerade. Tycker även att sättet att undervisa på är mycket bra överlag, att det finns en tanke bakom hur schemat läggs upp. Och, som flera tidigare i tråden nämnt, att de konstnärliga ämnerna bedöms likvärdiga med de teoretiska. Vikten av balans mellan hjärnhalvorna. Att det inte är bara "korvstoppning" med information. Hur studierna i t ex de vetenskapliga ämnerna läggs upp. (www.waldorfanswers.net/WNonscienceMyth.htm)mm mm

MEN det finns en del "knäppskallar" som hittat dit också, det håller jag verkligen med om! Och det finns mycket annat som inte är bra. En nackdel med waldorskolan är att hamnar man med fel klasslärare så blir det verkligen katastrof i o m den "makt" klassläraren har. Jag har själv gått i med klasser med dåliga lärare. Waldorskolorna skiljer sig väldigt mycket åt. Finns vissa skolor jag inte skulle sätta min dotter i....
  • MajasMat

ja absolut är det så att det beror väldigt mycket på lärarna och att finss dåliga saker oxå.. men å andra sidan så finns det dåliga och bra saker på alla skolor..
    nej jag har oxå vissa waldorfskolor jag inte skulle sätta mina barn i. är man inbiten antis så vet man vilka av skolorna som är bra och inte. :)

minimou skrev 2008-11-27 08:52:54 följande:
    Inte jag heller. Jag lärde mig själv innan jag började skolan. Det finns mycket jag verkligen gillar med Waldorfskolan. T ex att föräldrarna måste vara väldigt engagerade. Tycker även att sättet att undervisa på är mycket bra överlag, att det finns en tanke bakom hur schemat läggs upp. Och, som flera tidigare i tråden nämnt, att de konstnärliga ämnerna bedöms likvärdiga med de teoretiska. Vikten av balans mellan hjärnhalvorna. Att det inte är bara "korvstoppning" med information. Hur studierna i t ex de vetenskapliga ämnerna läggs upp. (www.waldorfanswers.net/WNonscienceMyth.htm)mm mm MEN det finns en del "knäppskallar" som hittat dit också, det håller jag verkligen med om! Och det finns mycket annat som inte är bra. En nackdel med waldorskolan är att hamnar man med fel klasslärare så blir det verkligen katastrof i o m den "makt" klassläraren har. Jag har själv gått i med klasser med dåliga lärare. Waldorskolorna skiljer sig väldigt mycket åt. Finns vissa skolor jag inte skulle sätta min dotter i....
  • minimou
    zatziki skrev 2008-11-27 09:03:49 följande:
    ja absolut är det så att det beror väldigt mycket på lärarna och att finss dåliga saker oxå.. men å andra sidan så finns det dåliga och bra saker på alla skolor.. nej jag har oxå vissa waldorfskolor jag inte skulle sätta mina barn i. är man inbiten antis så vet man vilka av skolorna som är bra och inte. :)
  • chicopico

min dotter fick plats men jag tackade nej...
    min kompis har sina barn där och efter det jag hört så tackade jag nej.
    men vi går dit på öppenförskola ibland och jag har även varit där på stickkvällar mm jag tycker det är jättemysigt men jag kan inte anpassa mina arbetstider efter deras "såhär länge bör dit barn gå" och "såhär gammalt ska ditt barn vara när de börjar"
    sen är det mycket annat också...

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?