ja absolut är det så att det beror väldigt mycket på lärarna och att finss dåliga saker oxå.. men å andra sidan så finns det dåliga och bra saker på alla skolor..
nej jag har oxå vissa waldorfskolor jag inte skulle sätta mina barn i. är man inbiten antis så vet man vilka av skolorna som är bra och inte. :)
minimou skrev 2008-11-27 08:52:54 följande:
Inte jag heller. Jag lärde mig själv innan jag började skolan. Det finns mycket jag verkligen gillar med Waldorfskolan. T ex att föräldrarna måste vara väldigt engagerade. Tycker även att sättet att undervisa på är mycket bra överlag, att det finns en tanke bakom hur schemat läggs upp. Och, som flera tidigare i tråden nämnt, att de konstnärliga ämnerna bedöms likvärdiga med de teoretiska. Vikten av balans mellan hjärnhalvorna. Att det inte är bara "korvstoppning" med information. Hur studierna i t ex de vetenskapliga ämnerna läggs upp. (
www.waldorfanswers.net/WNonscienceMyth.htm)mm mm MEN det finns en del "knäppskallar" som hittat dit också, det håller jag verkligen med om! Och det finns mycket annat som inte är bra. En nackdel med waldorskolan är att hamnar man med fel klasslärare så blir det verkligen katastrof i o m den "makt" klassläraren har. Jag har själv gått i med klasser med dåliga lärare. Waldorskolorna skiljer sig väldigt mycket åt. Finns vissa skolor jag inte skulle sätta min dotter i....