• Nymne

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Själv ser jag argument både för och emot.

(om era barn redan går i Waldorfskola svarar ni uppenbarligen JA)

Cross that bridge when you get there!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 17:19
    www.waldorf.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
  • qti88
    SchumiFerrari skrev 2008-11-27 22:11:44 följande:
    från lärarnas tidning om waldorf... ok 5 år gammalr men har sååå mycket hunnit hända sedan 2003..www.lararnastidning.net/LT_Output.asp?Article...
    Det där handlar om enstaka fall, har den inte sagts tidigare i tråden att inte dra alla över en kam? :)
  • qti88

Sen kan jag med handen på hjärtat säga att jag själv som 20 år inte kan svara på dom frågorna och då har jag ändå gått kommunalaskolan hela vägen förrutom gymnasiet..

• Lilith74

39 000 x 1? Hm, då brister det nog i utbildningen om man inte kan svara på det... Men det rör ju bara din skola, inte den kommunala skolutbildningen...

• qti88
    Lilith74 skrev 2008-11-27 22:20:00 följande:
    39 000 x 1? Hm, då brister det nog i utbildningen om man inte kan svara på det... Men det rör ju bara din skola, inte den kommunala skolutbildningen...
    Jag har gått på ett flertal kommunala skolor, morsan har flyttat runt mig som en liten vante för hon inte vart nöjd med skolans kvallitet, kanske ligger något i det

Nåja, än sålänge har jag bara min sons bästa i åtanke. På förskolan funkar Waldorf alldeles utmärkt, lär ju märka hur det funkar när han börjar skolan :)
  • Lilith74
    qti88 skrev 2008-11-27 22:16:18 följande:
    Det där handlar om enstaka fall, har den inte sagts tidigare i tråden att inte dra alla över en kam? :)
    Hundratals anmälningar till skolverket kan man inte kalla enskilda fall. Min erfarenhet är att Waldorfs själva struktur och uppbyggnad bidrar till flera av skolformens struktur. Det är inte en fråga om enskilda fall då.

Men jag håller med om att när det gäller kreativitet kan få mäta sig med Waldorf! Den kommunala skolan skulle ha mycket att lära där. Men Waldorf skulle ha mycket att lära av skolans faktiska kunskapssyn och utlärande av kärnämnen.
  • Lilith74
    qti88 skrev 2008-11-27 22:22:04 följande:
    Jag har gått på ett flertal kommunala skolor, morsan har flyttat runt mig som en liten vante för hon inte vart nöjd med skolans kvallitet, kanske ligger något i det Nåja, än sålänge har jag bara min sons bästa i åtanke. På förskolan funkar Waldorf alldeles utmärkt, lär ju märka hur det funkar när han börjar skolan :)
    Jag håller med där - jag tror absolut på Waldorf i förskolan. Vi övervägde Waldorf för dottern när vi letade förskola, trots att jag är tveksam till delar av tillämpningen. Men det föll faktiskt på platsbrist, inte på ideologiska skillnader.
    Men jag tror att traditionellt kunnande i matte, språk och naturvetenskap förmedlas bäst av vanliga skolan.
  • Ekorrmamman
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:22:16 följande:
    Saskia, inser du själv att din ovilja att acceptera att andra kan ha en annan syn på Waldorf än din syn illustrerar det problem vi försöker åskådliggöra? Det känns som att du reagerar ganska negativt på att exempelvis jag och Veladis har andra erfarenheter än du från Waldorf och deras eventuella öppenhet. Jag har stött på den här reaktionen varje gång jag bland Waldorf-pedagoger, föräldrar till barn i Waldorfskolan och elever på Waldorf luftat mina farhågor om Waldorf. Kritik och andra åsikter är helt enkelt inte välkomna, utan man har ofta försökt misstänkliggöra mig och andra som kritiserat eller ifrågasatt Waldorf, ex vis genom att överfokusera på källor - som om våra åsikter bara räknas om de är skrivna av någon som är "godkänd" inom antroposifin, vanligen Steiner.Då hamnar man i ett cirkelresonemang, där kritik mot rörelsen bara tillåts om den kommer inifrån rörelsens hjärta - och det är väl inte troligt att Steiner själv ska ha skrivit något som kritiserar sin egen rörelse.
    Tack Lilith!
  • qti88
    Lilith74 skrev 2008-11-27 22:22:42 följande:
    Hundratals anmälningar till skolverket kan man inte kalla enskilda fall. Min erfarenhet är att Waldorfs själva struktur och uppbyggnad bidrar till flera av skolformens struktur. Det är inte en fråga om enskilda fall då.Men jag håller med om att när det gäller kreativitet kan få mäta sig med Waldorf! Den kommunala skolan skulle ha mycket att lära där. Men Waldorf skulle ha mycket att lära av skolans faktiska kunskapssyn och utlärande av kärnämnen.
    Men tittar man på folk som gått kommunalaskolor finns det säkert brist i kunskap hos dom också, allt kan ju inte bara handla om skolan?

Jag kan se mycket fel i att dom tar in personal som inte är kompetent och skulle det inträffa när mitt barn går i skolan skulle mitt barn omdelebart flyttas därifrån oavsett om det är en kommunal skola eller inte. Kan tillägga där att jag gick i samma kommunala skola tom år 6, då slutade våran lärare och vi fick en vaktmästare som hade vikarierat i en 7-10 klass, vi fick lära om 10kamraterna i år 6!! Så det finns brister överallt.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?