Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
Nej, jag är inte överens med den filosofin.
Nej, jag är inte överens med den filosofin.
Det är min erfarenhet, och en hel del andras, att många som är anhängare av Waldorfpedagogiken inte är öppna för andra synsättet på det sättet att de anser att de har den enda rätta pedagogiska vägen.
Inom de flesta pedagogiker anser man ju självklart att "den egna läran" är den bästa, men har också ofta en lyhördhet och öppenhet mot andra tankar. Man anser att andra pedagogiska inriktningar är goda strävare mot samma mål, även om man själv hittat en bättre väg. Man är inte heller främmande att ta intryck av varandra, lära av varandras pedagogiska takar, vilket jag upplever att många inom Waldorfpedagogiken är.
Andrea:
De flesta jag känner som har haft kontakt med Waldorf är också förhållandevis "normala" människor (hur man nu är när man är normal), men det går ju inte att undgå att man under hela sin skolgång i en Waldorf-skola påverkas, direkt eller indirekt, av antroposofernas och Rudolf Steiners idéer. Det är inget jag skulle vilja utsätta mina barn för.
Mikis mamma: Självklart gör man det som man tror är bäst för ens barn, och det är allas rättighet att välja. Men väljer man en skola åt sina barn, måste man tänka på att skolans inrikting, oavsett deras förmåga att "vara snälla och kunna ta hand om en s barn", påverkar barnet, direkt elelr indirekt. Och jag är tveksam, apropå det du skriver längst ner i ditt inlägg, att flera av de inriktining, sekter och religiösa samfund du räknar upp de facto ger et barn värderingar som kan räknas till sunda.