Inlägg från: Lilith74 |Visa alla inlägg
  • Lilith74

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Jag vet inte. Jag är tveksam till en hel del inom Waldorf men jag tycker att annat är positivt. Jag har haft en del att göra med dem så jag vet en del, men jag är ingen expert.

• Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 20:41:59 följande:
    ?? Och enligt vem är Waldorf inte öppen och intresserad av andra synsätt? Dig?
    Min erfarenhet är också att man är sig själv nog rätt mycket inom antroposofin. Jag har varit på föredrag med Kjell Arman. Han var väldigt tydlig med att det antroposofiska odlingssystemet ÄR det rätta och inte ska ifrågasättas. Man måste kanske inte länka till en statlig utredning för att ha rätt att tycka så.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 20:53:57 följande:
    Och inom vilken pedagigik anser man att andra har bättre ideer??
    Nej, det väntar jag mig inte - de flesta pedagogiker tycker ju att de själva har bäst idéer, annars hade förespråkarna knappast förespråkat det. Men att vara öppen är en annan sak. Och där tycker jag tyvärr att Waldorf brister mer än tex kommunala skolan och en del andra pedagogiker jag stött på, tex Reggio Emilia och Montessori.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:03:40 följande:
    Deras syn på pedagogik är inte öppen? Och det har du kommit fram till genom de erfarenheter du har av pedagogiken. Du säjer emot dig själv en hel del.
    Hur? Jag ser faktiskt inte självmotsägelsen.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:04:20 följande:
    På vilket sätt?
    På vilket sätt de brister? Som jag skriver, de brister mer i öppenheten gentemot nya/andra idéer än andra pedagogiker jag stött på.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:15:20 följande:
    På vilket sätt är de inte öppna??
    De är inte intresserade av andra idéer eller erfarenheter. Jag undrade tex på ett informationsmöte om inte spanska, franska och engelska var språk mer i tiden än tyska som andraspråk. Jag fick ett nästan aggressivt bemötande. Jag var på föreläsning med Kjell Arman och ifrågasatte delar av hans filosofi runt odling och möttes av ett ganska överlägset hänvisande till Rudolf Steiner "du får läsa Steiner lite noggrannare om du har problem med såkalendern".
    Jag ifrågasatte kosthållet på en Waldorfförskola, som innehöll för lite protein enligt livsmedelsverkets rekommendationer för små barn och fick även där ett rätt aggressivt bemötande och blev hänvisad till Steiners skrifter.

Ett kännetecken för sekter är att de som ifrågasätter eller kritiserar anses ha läst för lite och inte kunna tillräckligt för att "förstå" den mer ädla och upphöjda läran, i detta fall Steiners skrifter från 1920-talet.
  • Lilith74

Saskia, inser du själv att din ovilja att acceptera att andra kan ha en annan syn på Waldorf än din syn illustrerar det problem vi försöker åskådliggöra?

Det känns som att du reagerar ganska negativt på att exempelvis jag och Veladis har andra erfarenheter än du från Waldorf och deras eventuella öppenhet.

Jag har stött på den här reaktionen varje gång jag bland Waldorf-pedagoger, föräldrar till barn i Waldorfskolan och elever på Waldorf luftat mina farhågor om Waldorf. Kritik och andra åsikter är helt enkelt inte välkomna, utan man har ofta försökt misstänkliggöra mig och andra som kritiserat eller ifrågasatt Waldorf, ex vis genom att överfokusera på källor - som om våra åsikter bara räknas om de är skrivna av någon som är "godkänd" inom antroposifin, vanligen Steiner.

Då hamnar man i ett cirkelresonemang, där kritik mot rörelsen bara tillåts om den kommer inifrån rörelsens hjärta - och det är väl inte troligt att Steiner själv ska ha skrivit något som kritiserar sin egen rörelse.

• Lilith74
    qti88 skrev 2008-11-27 21:28:15 följande:
    Senast idag var jag på föräldramöte i förskolan. Min son är trespråkig, svenska, arbiska och engelska. Han får stöd i form av hemspråksundervisning i arabiska på förskolan. Och de börjar faktiskt även med engelskan väldigt tidigt i skolan.På tal om kosten, det varierar från förskola till förskola. Där min son går får han i sig dagsbehovet av allt plus att vi kompletterar med kött hemma.
    Det gör det säkert. Problemet är att man inte är intresserad av nya idéer och tankar som bryter mot Steiners tradition inom Waldorfrörelsen. Det är alltså inte proteininnehållet som är mitt problem, utan bemötandet när man kritiserar eller ifrågasätter delar av pedagogiken och dess tillämpning.
  • Lilith74
    Saskia skrev 2008-11-27 21:33:15 följande:
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle vara agressiva på ett informationsmöte. Men det är din subjektiva upplevelse.
    ...och din subjektiva upplevelse är alltså att de ÄR öppna. På vilket sätt tycker du att de är öppna?
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?