Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
Jag vet inte. Jag är tveksam till en hel del inom Waldorf men jag tycker att annat är positivt. Jag har haft en del att göra med dem så jag vet en del, men jag är ingen expert.
Jag vet inte. Jag är tveksam till en hel del inom Waldorf men jag tycker att annat är positivt. Jag har haft en del att göra med dem så jag vet en del, men jag är ingen expert.
Saskia, inser du själv att din ovilja att acceptera att andra kan ha en annan syn på Waldorf än din syn illustrerar det problem vi försöker åskådliggöra?
Det känns som att du reagerar ganska negativt på att exempelvis jag och Veladis har andra erfarenheter än du från Waldorf och deras eventuella öppenhet.
Jag har stött på den här reaktionen varje gång jag bland Waldorf-pedagoger, föräldrar till barn i Waldorfskolan och elever på Waldorf luftat mina farhågor om Waldorf. Kritik och andra åsikter är helt enkelt inte välkomna, utan man har ofta försökt misstänkliggöra mig och andra som kritiserat eller ifrågasatt Waldorf, ex vis genom att överfokusera på källor - som om våra åsikter bara räknas om de är skrivna av någon som är "godkänd" inom antroposifin, vanligen Steiner.
Då hamnar man i ett cirkelresonemang, där kritik mot rörelsen bara tillåts om den kommer inifrån rörelsens hjärta - och det är väl inte troligt att Steiner själv ska ha skrivit något som kritiserar sin egen rörelse.
Vart blev du av, Saskia?