• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Bedhead
    Airlee skrev 2008-11-15 20:50:22 följande:
    Jag har själv varit utsatt men önskar INGEN det jag varit med om. Inte som hämnd, inte som straff. Och jag hoppas verkligen att inga oskyldiga, speciellt barn, får uppleva obehagligheter på grund av att någon anhörig hängs ut på en sån här sida.
    Du är klok så man baxnar.
  • Triskele
    Svar på #138
    Ställ dig över dina primala instinkter att förstöra och skada, för det hjälper inte någon att du blir en barbar.
    Allra minst dina barn.
    Jag förstår fullständigt beskyddarinstinkter, har en rejäl dos själv.

Och om ditt barn, eller någon annan du älskar, skulle dömmas i framtiden, skulle du inte gråta eller sörja om någon dödade denna?
  • Andrea
    Bedhead skrev 2008-11-15 20:56:54 följande:
    Ok, vad ska du göra med vetskapen om pedofilgrannen?
    Jag kommer definitivt ha mer uppsikt på min dotter när hon blir tillräckligt stor för att vara ute och leka ensam på gården. Vara noga med att man inte ska prata med främlingar. Ej ta mot godis utan gå hem på en gång eller skrika på hjälp. Saker som är självklara men som genast känns mycket viktigare nu! Att man ens ska behöva skriva det.
  • Bedhead
    Andrea skrev 2008-11-15 20:57:40 följande:
    Varför är det tyvärr? Är man straffmyndig är är man. Det är just den här mentaliteten jag spyr på. Det är så synd om förövaren.Men OFFRET DÅ?Jag har skrivit det förrut, men får väl skriva det igen.Jag tycker inte heller det är rätt att anhöriga blir trakasserade, men tror ni verkligen att risken är speciellt stor? Vore intressant om ni kunde svara på inlägg 118.
    Offret blir inte mindre våltaget för att förövaren hängs ut. Snarare ska det väl skydda andra från att bli offer. Och som jag skrivit ovan tror jag inte det blir så, utan att det bara är en modern skampåle. Och jag vill inte att någon sorts skampåle ska ingå i vårt rättssystem.
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:00:00 följande:
    Svar på #138Ställ dig över dina primala instinkter att förstöra och skada, för det hjälper inte någon att du blir en barbar. Allra minst dina barn. Jag förstår fullständigt beskyddarinstinkter, har en rejäl dos själv. Och om ditt barn, eller någon annan du älskar, skulle dömmas i framtiden, skulle du inte gråta eller sörja om någon dödade denna?
    Givetvis skulle jag gråta. Det var inte det mitt inlägg syftade på heller.
    Eller menar du att du gråter för varje pedofil som får en omgång pisk?
    Du kan inte göra mycket annat då antar jag.
  • MaijaO

Nej, det strider mot allt vad ett rättssamhälle står för. Om jag hade publicerat namn och adress på den man som knullade mig från det jag var 8 år tills det jag var 12 så hade det gjort mig till en lika dålig människa som han. Civila lynchmobbar är inget eftersträvansvärt. Öga för öga, tand för tand hör medeltiden till. JAg är större och bättre än så och jag hoppas verkligen att majoriteten av invånarna i detta land också är det.

• Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 20:57:40 följande:

Varför är det tyvärr? Är man straffmyndig är är man. Det är just den här mentaliteten jag spyr på. Det är så synd om förövaren. Men OFFRET DÅ? Jag har skrivit det förrut, men får väl skriva det igen. Jag tycker inte heller det är rätt att anhöriga blir trakasserade, men tror ni verkligen att risken är speciellt stor? Vore intressant om ni kunde svara på inlägg 118.
    Det är barn. Fucking jävla barn som hängts ut.
    Det är inte ok att göra det, oavsett vad barnet gjort.
    Dom har inte förmåga eller kapacitet att som vuxna ansvara till fullo för sina handlingar.
    Och ändå anser du att dom ska stå för detta resten av sina liv.
    Tre 16-åringar som inte ens gått färdigt skolan ska hantera trakasserier och mordhot för att någon inte tänkte till innan den postade uppgifter om dessa.

Vad har offret med saken att göra? Hur mår offret bättre av att dessa har hängts ut? På vilket sätt gör det övergreppet ogjort?

Jag vet att anhöriga och oskyldiga blir trakasserade, sett det ett flertal gånger.
    Folk vill spy ur sig sitt hat och ofta är dom inte speciellt nogräknade mot vem dom riktar sig. Ibland går dom t.o.m. på offret själv.
  • Andrea

Men tycker ni att det är dåligt att domar är offentliga handlingar?

• Airlee

Alltså, jag förstår människors vilja att skydda sina barn. Det är sunt och naturligt. Men jag tycker inte att det får ske på bekostnad av att (ännu fler) oskyldiga råkar illa ut...

• Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:03:16 följande:

Givetvis skulle jag gråta. Det var inte det mitt inlägg syftade på heller. Eller menar du att du gråter för varje pedofil som får en omgång pisk? Du kan inte göra mycket annat då antar jag.
    Om ditt barn blev dömt för övergrepp så är det en annan sak än om någon annans barn blivit det?
    Det är ok om andras barn blir bespottade och illa behandlade?
    Jag menar att jag inte slutar se förövare som människor. Som någons barn.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän