• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:14:38 följande:
    Varför gråta? Det gör inte tragedin mindre reell för mig. För det är en tragedi när ett barn skadar ett annat barn. Om du bara bryr dig om ditt barn så förstår jag inte varför du blir upprörd för barnet som utsatts av förövaren till att börja med.
    Därför att jag har större medlidande för ett barn som oprovocerat blir utnyttjat, förnedrat och/eller våldtaget än för en som utfört dådet.
  • Triskele

Airlee skrev 2008-11-15 21:16:36 följande:

Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
    Lagom kul att bli utpekad som incestoffer i skolan t.ex.
  • MaijaO

Absolut. Att bli stämplad som "offer" är oerhört stigmatiserande. Och tro mig, jag vet....

Airlee skrev 2008-11-15 21:16:36 följande:
    Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:17:13 följande:

Därför att jag har större medlidande för ett barn som oprovocerat blir utnyttjat, förnedrat och/eller våldtaget än för en som utfört dådet.
    Vissa människor förtjänar att utsättas för detta alltså?
  • Umm Elias

Fyyyyyy, en äckelgubbe i området Hade jag ingen aning om!!!!!

• Airlee
    MaijaO skrev 2008-11-15 21:18:10 följande:
    Absolut. Att bli stämplad som "offer" är oerhört stigmatiserande. Och tro mig, jag vet....
    Ja visst, alltså jag ryser vid tanken på att någon skulle ha "avslöjat" mig innan jag var redo. Det tog mig tjugo år att komma till den punkten men gudarna vet hur jag skulle ha mått om det hade börjat skvallras och viskas på stan om vad jag varit med om...
  • janne j
    Micke skrev 2008-11-15 20:48:19 följande:
    janne j skrev 2008-11-15 20:44:27 följande: Varför dra gränsen där? Varför inte avrätta alla män när vi ändå håller på?
    Precis och icke att förglömma offren som blivit utsatta då det såvitt jag vet finns statistik på att dessa offer i högre grad än andra också blir pedofiler/sexförbrytare
  • janne j
    niagara skrev 2008-11-15 20:50:03 följande:
    klipp av allt heligt på pedofiler. har man satt på ett barn har man avverkat rätten till sin sexualitet. Punkt slut
    Och vad ska man göra med de kvinnliga pedofilerna då, sy ihop musen på dem och amputera tuttarna ?
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:18:18 följande:
    Vissa människor förtjänar att utsättas för detta alltså?
    Att utsättas för vaddå?
    Ett straff som fängelse, ja självklart.
    Att folk får reda på vad personen i fråga är dömd för. Ja självklart.
    Sen vad folk väljer att göra med den informationen kan jag inte svara för.
  • janne j
    Andrea skrev 2008-11-15 20:57:40 följande:
    Varför är det tyvärr? Är man straffmyndig är är man. Det är just den här mentaliteten jag spyr på. Det är så synd om förövaren. Men OFFRET DÅ? Jag har skrivit det förrut, men får väl skriva det igen. Jag tycker inte heller det är rätt att anhöriga blir trakasserade, men tror ni verkligen att risken är speciellt stor? Vore intressant om ni kunde svara på inlägg 118.
    Du säger dig värna om offret men hur tror du offret upplever det när deras anhöriga blir uthängd på nätet och de indirekt blir uthängda?
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän