• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:05:30 följande:
    Det är barn. Fucking jävla barn som hängts ut. Det är inte ok att göra det, oavsett vad barnet gjort. Dom har inte förmåga eller kapacitet att som vuxna ansvara till fullo för sina handlingar. Och ändå anser du att dom ska stå för detta resten av sina liv. Tre 16-åringar som inte ens gått färdigt skolan ska hantera trakasserier och mordhot för att någon inte tänkte till innan den postade uppgifter om dessa. Vad har offret med saken att göra? Hur mår offret bättre av att dessa har hängts ut? På vilket sätt gör det övergreppet ogjort? Jag vet att anhöriga och oskyldiga blir trakasserade, sett det ett flertal gånger. Folk vill spy ur sig sitt hat och ofta är dom inte speciellt nogräknade mot vem dom riktar sig. Ibland går dom t.o.m. på offret själv.
    Fucking jävla barn som begått övergrepp mot andra människor.
    Det är inte heller okej att begå övergrepp mot andra människor, något som dessa fina underbara små barn totalt verkar ha missat.

En sextonåring skulle jag inte heller vilja definiera som ett barn. Det är inte en sjuåring vi pratar om, utan en snart vuxen människa som borde ha lärt sig skillnaden mellan rätt och fel.
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:07:42 följande:
    Om ditt barn blev dömt för övergrepp så är det en annan sak än om någon annans barn blivit det? Det är ok om andras barn blir bespottade och illa behandlade? Jag menar att jag inte slutar se förövare som människor. Som någons barn.
    Men givetvis är det så. Jag gråter inte för alla barn som blir mördade eller far illa. Gör du det?
    Jag skulle gråta blod om min unge vart mördad för att hon begått grova övergrepp, det är mitt barn vi pratar om. Men varför skulle jag gråta för Kalle 16 år som våldtagit Eva 4 år?
  • Mamma PI

Hmm, vi fick veta att ngra hus från oss så en av de boende har blivit dömd, vi e glada då personen ifråga fick vilkorligt och har en urgullig valp som barnen gärna dras till, och mina barn får banne mig inte gå i närheten av honom, jag tkr personligen att föräldrarna till de barnen som gärna går dit skulle få vetskap, för kanske så kan man skydda att ngn av dem råkar illa ut, e det så konstigt att man tkr så ?????????

• Triskele
    Svar på #151
    Så? Dom är inte mindre barn för det.
    Barn ska skyddas och uppfostras, inte straffas och utsättas för fara.
  • studentbruttan29

hur ser jag vart de bor någonstans??
    Alltså om någon bor nära mig?

Fattar inte ju.

• MaijaO

Nej, det är det inte. Men att starta en sida där man medvetet letar upp vissa som är dömda för ett visst brott och hänger ut dem är oetiskt. Det kan trigga igång helt befängda aktioner. Och man vet inte alltid hela historien bakom vissa dommar. Ponera att en 16 årig kille och en 14 årig tjej blir kära och har sex. Rent juridiskt kan han bli dömd för våldtäkt på underårig och hängas ut på nätet. Dessutom så är det inte bara förövaren som blir lidande. Säg att du har ett ovanligt efternamn och bor på en liten ort, din farfars bror blir dömd för någon form av sexualförbrytelse. Hur hade då dina barns skolgång sett ut? Antagligen hade du fått byta efternamn och flytta från din hemstad. Världen är inte svart och vit, ond och god. Livet och mänskliga handlingar är mer komplexa än så.

Andrea skrev 2008-11-15 21:06:03 följande:
    Men tycker ni att det är dåligt att domar är offentliga handlingar?
  • Andrea
    Triskele skrev 2008-11-15 21:12:49 följande:
    Svar på #151Så? Dom är inte mindre barn för det. Barn ska skyddas och uppfostras, inte straffas och utsättas för fara.
    Så då kan jag tolka det som att du anser att en sextonåring som våldtar en annan ungdom, ett barn eller kanske rentav en vuxen kvinna inte ska kunna straffas för detta?
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:11:56 följande:

Men givetvis är det så. Jag gråter inte för alla barn som blir mördade eller far illa. Gör du det? Jag skulle gråta blod om min unge vart mördad för att hon begått grova övergrepp, det är mitt barn vi pratar om. Men varför skulle jag gråta för Kalle 16 år som våldtagit Eva 4 år?
    Varför gråta? Det gör inte tragedin mindre reell för mig. För det är en tragedi när ett barn skadar ett annat barn.

Om du bara bryr dig om ditt barn så förstår jag inte varför du blir upprörd för barnet som utsatts av förövaren till att börja med.
  • Triskele

Andrea skrev 2008-11-15 21:14:33 följande:

Så då kan jag tolka det som att du anser att en sextonåring som våldtar en annan ungdom, ett barn eller kanske rentav en vuxen kvinna inte ska kunna straffas för detta?
    Jag förespråkar vård för alla sexbrottslingar. Straff hjälper inte.
  • Airlee
    MaijaO skrev 2008-11-15 21:14:05 följande:
    Nej, det är det inte. Men att starta en sida där man medvetet letar upp vissa som är dömda för ett visst brott och hänger ut dem är oetiskt. Det kan trigga igång helt befängda aktioner. Och man vet inte alltid hela historien bakom vissa dommar. Ponera att en 16 årig kille och en 14 årig tjej blir kära och har sex. Rent juridiskt kan han bli dömd för våldtäkt på underårig och hängas ut på nätet. Dessutom så är det inte bara förövaren som blir lidande. Säg att du har ett ovanligt efternamn och bor på en liten ort, din farfars bror blir dömd för någon form av sexualförbrytelse. Hur hade då dina barns skolgång sett ut? Antagligen hade du fått byta efternamn och flytta från din hemstad. Världen är inte svart och vit, ond och god. Livet och mänskliga handlingar är mer komplexa än så.
    Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän