• Airlee

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Åh, jag vet inte om jag tycker det är okej... Har blandade känslor, tänker på oskyldiga anhöriga.

• Airlee

Jag har själv varit utsatt men önskar INGEN det jag varit med om. Inte som hämnd, inte som straff. Och jag hoppas verkligen att inga oskyldiga, speciellt barn, får uppleva obehagligheter på grund av att någon anhörig hängs ut på en sån här sida.

• Airlee

Alltså, jag förstår människors vilja att skydda sina barn. Det är sunt och naturligt. Men jag tycker inte att det får ske på bekostnad av att (ännu fler) oskyldiga råkar illa ut...

• Airlee
    MaijaO skrev 2008-11-15 21:14:05 följande:
    Nej, det är det inte. Men att starta en sida där man medvetet letar upp vissa som är dömda för ett visst brott och hänger ut dem är oetiskt. Det kan trigga igång helt befängda aktioner. Och man vet inte alltid hela historien bakom vissa dommar. Ponera att en 16 årig kille och en 14 årig tjej blir kära och har sex. Rent juridiskt kan han bli dömd för våldtäkt på underårig och hängas ut på nätet. Dessutom så är det inte bara förövaren som blir lidande. Säg att du har ett ovanligt efternamn och bor på en liten ort, din farfars bror blir dömd för någon form av sexualförbrytelse. Hur hade då dina barns skolgång sett ut? Antagligen hade du fått byta efternamn och flytta från din hemstad. Världen är inte svart och vit, ond och god. Livet och mänskliga handlingar är mer komplexa än så.
    Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
  • Airlee
    MaijaO skrev 2008-11-15 21:18:10 följande:
    Absolut. Att bli stämplad som "offer" är oerhört stigmatiserande. Och tro mig, jag vet....
    Ja visst, alltså jag ryser vid tanken på att någon skulle ha "avslöjat" mig innan jag var redo. Det tog mig tjugo år att komma till den punkten men gudarna vet hur jag skulle ha mått om det hade börjat skvallras och viskas på stan om vad jag varit med om...
  • Airlee

En annan fara jag ser med det här, förresten, är att jag är rädd att folk stirrar sig lite för blinda på stereotypen av en förövare; en skum främling eller enstöring som bor "på gatan" eller som ses hänga vid lekparken... Visst, de finns och man ska vara aktsam. Men man får inte glömma att majoriteten av alla som utsätts blir det av människor man aldrig skulle misstänka vara förövare, som står en nära, som man litar på. Inte för att sprida paranoia! Men det finns många förebyggande saker man kan göra som inte innebär att någon hängs ut. Lära sina barn att sätta gränser, att våga berätta när de tycker att något känns fel, värna om sin integritet... Allt det där är också jätteviktigt och får inte glömmas bort.

• Airlee
    versan skrev 2008-11-15 21:29:49 följande:
    Skitbra häng ut dom bara. Skulle någon släkting göra något sådan vidrigt så skulle jag ta avstånd direkt. Och att man själv skulle bli utittad för att man har släktband med förövaren så får man väl ta den smällen och förklara vad man tycker själv om det hela.
    Om man är till exempel åtta år gammal och blir mobbad i skolan för att ens farbror är sexbrottsling, och ingen vill leka med en, man blir kallad incestoffer eller liknande? Är det bara att "ta den smällen" verkligen?
  • Airlee
    versan skrev 2008-11-15 21:36:05 följande:
    Då får man säga vad man tycker om det. Men det är ju samma sak när ungarna retar Farbrodern för att vara tjock eller alkoholist. Det kommer ju från föräldrarna vad dom har sagt till sin unge osv... Därför så säger mobbaren det till sitt offer. Men det spelar ju ingen roll... ungar kommer att mobba oavsett vad man är dömd eller inte dömd för tjock, fet, ful, alkis pedo m,m.... Där får ju faktisk dom vuxna träda in & ta hand om detta. förklara & arbeta för att ungar slutar att mobba. för en mobbare mår ju uppenbarligen dåligt själv & behöver hjälp.  
    Jag håller inte med dig alls här. Få saker är så känsliga som en offerstämpel och konsekvenserna kan bli fruktansvärt förödande om (gud förbjude) barnet faktiskt HAR blivit utsatt.
  • Airlee
    versan skrev 2008-11-15 21:41:45 följande:
    pytts jag har själv varit "offer" blivit mobbad i skolan och inte har jag tyckt att det var förödande. (men jag överlevde "9år i H-vetet) men det spelar ingen roll har man begått så grova brott så måste man stå för det också. 
    Jag menar att det kan vara förödande i den EXTREMT känsliga process som ett barn som blivit utsatt för övergrepp går igenom.
  • Airlee

Vill bara säga att det är alla i den här tråden som blivit utsatta och ändå skriver så empatiskt och insiktsfullt, som gör att man förstår att de där vidriga människorna faktiskt aldrig vinner i slutändan. *kramar*

Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän