Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
Åh, jag vet inte om jag tycker det är okej... Har blandade känslor, tänker på oskyldiga anhöriga.
Åh, jag vet inte om jag tycker det är okej... Har blandade känslor, tänker på oskyldiga anhöriga.
Jag har själv varit utsatt men önskar INGEN det jag varit med om. Inte som hämnd, inte som straff. Och jag hoppas verkligen att inga oskyldiga, speciellt barn, får uppleva obehagligheter på grund av att någon anhörig hängs ut på en sån här sida.
Alltså, jag förstår människors vilja att skydda sina barn. Det är sunt och naturligt. Men jag tycker inte att det får ske på bekostnad av att (ännu fler) oskyldiga råkar illa ut...
En annan fara jag ser med det här, förresten, är att jag är rädd att folk stirrar sig lite för blinda på stereotypen av en förövare; en skum främling eller enstöring som bor "på gatan" eller som ses hänga vid lekparken... Visst, de finns och man ska vara aktsam. Men man får inte glömma att majoriteten av alla som utsätts blir det av människor man aldrig skulle misstänka vara förövare, som står en nära, som man litar på. Inte för att sprida paranoia! Men det finns många förebyggande saker man kan göra som inte innebär att någon hängs ut. Lära sina barn att sätta gränser, att våga berätta när de tycker att något känns fel, värna om sin integritet... Allt det där är också jätteviktigt och får inte glömmas bort.
Vill bara säga att det är alla i den här tråden som blivit utsatta och ändå skriver så empatiskt och insiktsfullt, som gör att man förstår att de där vidriga människorna faktiskt aldrig vinner i slutändan. *kramar*