• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • Amarena

intehemma: Och jag var där i söndags!

Jag och lillpluttan gjorde premiärtur på egen hand i centrum idag, buss och tåg och buss igen, men det gick jättebra! Jag hade ingen lust att släpa på barnvagn så det fick bli sjalen och vilken succé den gjorde! Fast inte självaste sötnosen syns alls (utom en liten bomullsmössa som stack upp) så suckade alla gamla tanter "oh, che meraviglia!" Dessutom blev vi stoppade av en kostymklädd man som var psykolog och började prata om hur rätt jag gjorde och hur viktigt det är för små barn att få vara nära nära sina föräldrar. Han frågade massor av saker om sjalen, material, längd och var jag hade köpt den, och berättade att han själv tillsammans med en grupp kollegor hade pratat om att börja tillverka något liknande och sälja här! Han skrev tom upp adressen till hemsidan där jag köpt den, Kul! En annan sak jag reflekterade över (nu när jag äntligen kommit ut och sett lite folk, haha!) är vad tidigt folk börjar bylsa på sig och sina barn vinterkläder! Jag blir lika fascinerad varje år av folk med vinterjacka och halsduk när det är 25 grader varmt!

• intehemma

Amarena: vad kul att du kom iväg sådär själv! Jag har också bara fått positiva reaktioner när jag burit E i sjalen, både från äldre personer och yngre.

Vad gäller kläder tycker jag det är väldigt varierat, jag såg ett barn som var barfota igår! Det är ju lite kyligt på morgonen så om man klär sig efter det blir det lite svettigt framåt lunchtid...

• tusca

Jag diskuterade det har med klader med min syditalienske make haromdagen. Jag begriper inte alls varfor man bylsar pa ungarna till mchelingubbar redan vid +15. Men efter en runda till Sverige dar tonarsflickorna star och fryser i ballerinaskor och tunna leggings kl 7 pa morgonen och 5 grader, har jag begripit att svenskar klar sig efter den varmaste delen av dagen, dvs solig eftermiddag, for att slippa svettas, medan italienare klar sig efter den kallaste tidpunkten, dvs morgonens resa till jobbet, for att slippa frysa. Smaken ar ju som tur ar som baken...

Jag minns min sicilianska vaninna som hade tjock vinterjacka pa sig och jag vid samma tillfalle hade en skinnjacka. Det var 20 grader ute, kl 9 pa kvallen, i november. Hon fros och jag tyckte att det var mysigt. Men om sicilianarna INTE satter pa sig fina palsen vid 15 grader, sa far de ju liksom aldrig tillfalle att bara den... eller sin fina dyra Canada Goose jacka. Jaja.

• Amarena

tusca: Det har du rätt i, svenskarna är extrema åt andra hållet. Det handlar nog om att sommaren är så kort i Sverige också, man VILL använda sina sommarkläder så lääänge som möjligt, medan italienarna inte kan vänta på att få börja bylsa på sig höst- och vinterkläder. Min kille hade fodrad skinjacka när han åkte till jobbet i morse, så jag fick tillfälle att retas!

• intehemma

Tuntalisa: jag har hittat det i hälsokostaffärer, det heter "malto di grano" eller "malto di frumento". Det är väl inte riktigt samma sak som sirap med borde funka. Kostar skjortan jämfört med vanlig sirap

• Carla82

Tuntalisa: Sirap kan även heta "Melassa" är nog mer likt våran och finns i välsorterade supermercati eller i delikatessbutiker. Här i Rom finns det bla på Castroni. Själv köpte jag på svenska kyrkans julmarknad.

• Tuntalisa

Tack för era svar.

Sa här star det pa Wikipedia:
    Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker. Sockret sönderdelas med hjälp av ett enzym till en blandning av glukos, sackaros och fruktos. Sirap används som sötningsmedel i bakverk, i såser och i efterrätter.

Det är en vän till mig som gillade mina kolakakor och ville ha receptet. Ska fraga om hon vet vad Melassa eller Malto di grano är för nagot.

• Carla82

Tuntalisa: Kolakakor ska gå att göra med råsocker istället för sirap...men är osäker på doserna.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)