• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • Tuntalisa

Tillbaks fran semestern! Det var jätterfint väder och Natalie (som fyllde 2 i fredags) lekte pa stranden och hade jättekul. Lucas (4 manader) är världens bästa bebis han var hur lätt som helst. Sov hela nätterna, lag i sin vagn pa strande pa dagarna där han somnade med hjälp av litte gubgade när han var trött. Pa kvällarna kunde vi tom ga ut och äta alla ihop (bara 2 kvällar at vi i lägenheten). Natalie kunde sitta ganska stilla och Lucas somnade snällt i vagnen. Fast visst, det blev ju inte sa mycket solande eller vilande pa stranden för mig eller min man men helt klart godkänt. Ett tips är att ta med nonnisarna för de gick upp till lägenheten med Natalie för att vila pa eftermiddagarna och hjälpte till att turas om med att leka pa stranden med Natalie.

Natalie somnar runt 9 pa kvällen och vaknar runt kl 7 och det var ungefär lika när hon var 1 ar förutom att hon somnade en aning tidigare da (och utan grat som det ofta blir lite av nu).

• Pesto

Trodde också de behövde mer sömn... Maddalena somnar oftast vid 22 och går upp vid 8-9, men hon sover väldigt lite på dagarna. Någon timme på eftermiddagen bara, och då tar det ofta 20 min att få henne att somna.

Tuntalisa: Grattis i efterskott till Natalie! Visste att det var i september, men kom inte ihåga exakt när. Din Lucas verkar vara en riktig mönsterbebis Vi ska på solsemester (hoppas vi, ska till Cyppern) i oktober med min mor och min bror med flickvän - räknar kallt med att de kommer vilja umgås en hel del med lilla fröken .

Intehemma: Kikade på skorna på pediped.com - de är såå fina! Måste nästan skicka efter Var på Serravalle outlet igår och letade bl a små skor, men hittade inga jag tyckte om. Tycker mycket är så rosa och glittrigt eller så är det en massa annat pynt. Skorna får gärna vara flickiga, men de behöver ju inte se ut som Barbie-skor. Tids nog kommer hon väl vilja ha sådana, men så länge jag har något att säga till om blir det inga.

Amarena: jag tycker också det vore kul med en träff! Jag bor i en liten "bergsby" utanför Chiavari (som i sin tur ligger lite söder om Genova), men saknar Rom (där jag bott i flera år) så skulle kunna tänka mig att träffas där Kommer dock att vara i Sverige till slutet av oktober. I början av december ska vi troligtvis döpa vår lilla vilde, bättre sent än aldrig... Men i övrigt är jag ganska ledig för en träff

• intehemma

Amarena: det har väl anordnats några sverigeträffar tror jag, men jag har aldrig varit på någon... Jag tycker också det skulle vara roligt att träffas! Vet dock inte hur långt jag kan tänka mig att förflytta mig latmask som jag är

Tuntalisa: åh, en bebis som Lucas har jag beställt Tycker att jag har gjort mitt med E så nu kan jag gott få en lugn en...

Patata: visst är de fina! Jag har hittills bara använt de med skinnsula men jag tänkte nog testa ett par av "flex"-modellen till vintern. De är ju inte superbilliga men jämfört med vad de italienska barnskorna kostar så blir det i alla fall billigare och så tycker jag att de sitter mycket bättre. Jag har faktiskt beställt killmodeller till E, hon hade ett par bruna sandaler i somras och nu har hon ett par beiga nubuckskor. Till våren får det bli blommiga sandaler för pappan tyckte att liiiiite rosa kunde hon väl få ha på sig nån gång Frakten är ganska dyr men då är tullen förbetald och de kom fram på tre dagar.

• Pesto

Intehemma: Glömmer ju nästan bort att du har en liten bebis i magen
    Vad snabbt skorna kom! Då lockar det ju ännu mer Vår lilla dam har också haft lite killmodeller, blå adidas och vita sandaler, vita och ljusblå inneskor.

• Tuntalisa

Ja, jag har verkligen haft tur och fa en sa snäll bebis. Jag antar han blir ett riktigt busfrö när han är äldre istället...

Hur gar det för dig Patata med nattamningen? Jag maste ju tyvärr nu langsamt sluta amma eftersom jag börjar jobba i november.

Lucas har provat morotspuré igar och idag. Han rörde runt det lite i munnen och sen spottade han

• Pesto

Tuntalisa: Det går faktiskt mycket bättre än väntat. Och då har hon även fått tand nummer nio under tiden Hon somnar vanligtvis strax innan 22, vaknar till en eller max två gånger och somnar då om ganska lätt. Har som gräns att hon får amma efter kl 5 ( tror hon lärt sig klockan vaknade exakt 05:00 i morse ), sen sover hon några timmar till och ammas på nytt när hon vaknar vid 8-9. Är egentligen inte så viktigt att sluta amma, vill att hon (och även jag) ska sova lite bättre och är många som säger att deras barn sovit bättre då de slutat nattamma.

De brukar kunna se ganska roliga ut när de får smaka saker för första gången

Ibland när hon vaknar på nätterna går det inte att söva henne i hennes säng. Plockar jag upp henne blir hon arg (låter så på skriket/gråten i alla fall), kan sedan lägga ner henne efter bara några sekunder och då somnar hon om så fort hon nuddar kudden. Konstigt, men antar att det bara är att gilla läget

• Tuntalisa

Patata: va bra att det gar bra. Konstigt att hon vill upp men sen ner igen

Vi har en granne med en ny hund som skäller sa vi har vaknat de senaste 2 nätterna. Jobbigt!!! T.o.m min lille Lucas har vaknat till nagra ganger sa jag har fatt ge nappen. Om de fortsätter tänker jag ga och prata med ägarna. Vad tycker ni? Ska man bara acceptera?

• Amarena

Tuntalisa: Svårt sånt där med skällande hundar och huruvida man ska säga till eller inte. Jag tycker absolut att man kan prata med grannen om att man störs av hunden, men sen kan det säkert vara ganska svårt för grannen att få hunden att sluta skälla. Fast på nåt sätt känns det väl bättre om man sagt till och grannen vet att han borde göra något åt problemet. Vi bor mitt ute på landet och har inte mindre än 16 grannhundar som skäller på nätterna. Efter ett tag hör man de faktiskt inte (lika mycket) längre!

• Amarena

Nu har sjalen kommit! Ingen tull och snabbt gick det! Kan rekommenderas med andra ord, www.sleepywrap.com Ganska billigt blev det också, 350 kr typ!

• Carla82

Hej!
    Är tillbaka från en underbar semester i Calabiren...jättefint väder, bra sällskap. Det enda tråkiga var att Ale var lite knepig för han mådde inte riktigt bra. Jaja, man kan inte få allt. Efter det har det varit så mycket med allt som ska tvättas, städas, inskolning på dagis...som för övrigt går riktigt bra osv att jag inte hunnit skriva något. Dagis låter mig hämta honom lite tidigare den första månaden eftersom han är minst i klassen. Han gråter lite när jag lämnar honom men annars är han lugn säger de. De säger att han är mycket lugn, uppfostrad och att han är ett intelligent barn...det är väl klart. Klassen är också bra, bara lugna barn och inga gnällspikar.

Amarena: Hur går det? Börjar ni få någon rytm? Kul med sjalen. Ville också ha en men hade samma problem som du...de är svindyra. Nu är han för stor, jaja.

Tuntalisa: Tycker också att ni kan ta upp det där med hunden lite vänligt men det är som Amarena säger att det är nog lite svårt för ägaren att kontollera det hela. Våra grannar har också sammanlagt 15-20 hundar så det blir en del skällande här också. Man vänjer sig.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)