• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • tusca

Passfragan vantar i ytterligare tre ar, men det verkar som att det far bli svenskt igen, om jag ska tro er ratt... Inga problem for mig, hihi.

Och sa klart att Ales kusiner sprider sjukdomar. Eftersom man blir sjuk av en "colpo d'aria" och inte baciller, spelar det ju ingen roll att sjuka barn traffar friska. Eller? Logiken ar solklar, som vanligt.

• Amarena

Usch, orkar knappt läsa om vilket krångel det verkar vara med italienskt pass! Vi behövde svenskt eftersom hon kommer att resa Själv med mig, men förmodligen inte med min sambo (åtminstone inte utomlands). De föreslog att vi skulle gå hem och ta ett eget foto när det var som jobbigast, men då skulle vi bara fåprovosoriskt pass, och det verkade ju inte direkt mindre krångligt att behöva göra två!! Tur att det är avklarat! Om fem år kanske det är lättare att övertala henne att öppna ögonen!

Vi var hos vår nya pediatra igår. Hon såg ut som en blandning mellan mamman i familjen Addams och Fran Fine från tv-serien "The Nanny"!! Men pluttan gillade henne skarpt, fast hon vände och klämde och vred och grejade var det bara glada miner! Skönt! Nöjd bebis = Nöjd mamma!!

Jag har precis skickat 3 e-mail fulla med bilder till min sambos föräldrar, det går inte en dag utan att de ringer och ska höra hur det går. De är inte ett dugg intresserade av att prata med min sambo längre utan vill bara prata med mig eftersom jag "vet mest" om skruttan...får jag erkänna att jag tycker att det är liite jobbigt?!

• Carla82

tusca: Haha, jag hörde min svägerskas och min svärmors röst i huvudet när jag läste det där. Klart det är en "colpo
    d'aria".

Amarena: Fran Fine korsad med Mortizia hahahaha!!
    Jobbigt med svärföräldrarna, kommer de inte med massor av bra råd också som du inte bett om? Tror vi alla förstår dig. Din identitet kommer långsamt suddas ut till det enda som är kvar är "Sofias mamma"...

Måste gå nu, ska på arbetsintervju, håll tummar och tår. Till råga på allt regnar det...och det vet ju alla som bor i Rom hur lugnt och fint det är då i trafiken. Min man räddade mig i alla fall från buss+tunnelbana för han kom hem tidigare. Puh!!

• intehemma

För er som har en universitetsexamen så har ICE (Istituto nazionale per il commercio estero) en concorso för 107 platser! Det ska räcka med en "dichiarazione di valore" av en utländsk examen för att delta i en concorso. En kompis till mig som jobbar där tipsade mig häromdagen. Jag kommer inte att söka för det är inte min inriktning precis, men jag tänkte att det kanske fanns någon annan som skulle vara intresserad?

www.ice.it/ice/default_concorsi.htm

Carla: Hur gick intervjun?

Amarena: Skaffa konto på flickr, så slipper du maila fotona! Jag har det så och skyddar bilderna på E så bara släkt och vänner får se.

• Carla82

intehemma: Nej, det var inget för mig. Tack för att du frågar. Jättedåliga arbetstider och en allmänt negativ stämning som kändes bara man kom in...inget roligt ställe alls. Får leta vidare.

• intehemma

Carla: vad synd, hoppas på bättre tur nästa gång!

Med risk för att vara lite väl Rom-centrerad tänkte jag bara tipsa om att de kör igång med barnkonserter på S. Cecilia nu, vi tänkte försöka gå den 7/11!

www.santacecilia.it/scw/servlet/Controller&idSerie=0000000536

Det brukar säljas ut snabbt så man får skynda sig Tyvärr verkar det inte gå att köpa biljetterna via lotteriombuden, jag testade idag och de fick inte fram den konserten.

Så, nu ska jag sluta göra reklam, jag looovar!

• tusca

Vad surt. Sterling har gatt i konkurs, och jag har givetvis kopt biljetter med dem denna gang...

Bla.
    Nu blir det Ethiopian igen...

• Amarena

Va?! Har de gått i konkurs?! Vad galet... Innebär det här att man får tillbaka pengarna för eventuella biljetter man köpt, blir man ombokad, eller försvinner de bara ut i tomma intet? Jag väntar 2 olika besök från Sverige i november, hoppas att de hade bokat något annat än sterling...

intehemma: Det är väl jättebra att du har så bra koll på vad som händer i Rom och tipsar och gör reklam! Här dröjer det nog ett tag innan vi ger oss på att gå på konsert dock...

• intehemma

tusca: nej så taskigt! Och så får man inte tillbaks några pengar heller?! Fast det är ännu värre för de anställda som inte får någon lön...

Amarena: tja, jag tänkte att det kanske inte är så kul för dem som inte bor i Rom...

Idag var vi på musikstund i ett centro familiare där vi bor, väldigt trevligt (och gratis! ) Det är fyra möten och det var i bebisar från 5 månader till 18 månader, så roligt att se hur de hängde med i musiken!

• tusca

Ja, vid det har laget kanner val eventuella Sterling-resenarer till hur det blir... Min pappa verkar fa tillbaks sina pengar, jag vantar fortfarande pa besked. "Tur" att bankerna ligger lite i kris och maste jobba pa sitt anseende. De verkar bli mer medgorliga da...
    Ah, det var ju bara 440 Euro som forsvann. Vaxelpengar, eller hur?
    Mah, jag ar fortfarnde sur. Och sa har jag last att upp emot 25 bolag hanger lost, sa man vager ju inte riktigt boka biljetter med nagra andra an Ryanair i dessa dagar. De koper liksom upp planen fran de konkursade konkurrenterna, sa de verkar ju vara vid stadd kassa. Den enes dod, den andres brod.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)