• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • sweetaly

Hej Tuntalisa!!

Jisses vad tiden gar undan..
    Har sa ar allt bra, soker nu jobb fast jag vet inte om jag vill det annu...har mest troligen fatt plats pa en scuola materna fran och med januari till a men ibland sa kanns det som att jag inte vill slappa henne.. angest..
    sen sa ar det ju svart att fa jobb som passar in pa alla tider. v slutar ju skolan 15.30 och pa fredagar 13 sa antingen blir det ju barnvakt da eller sa maste jag ha en halvtid men det kan man ju dromma om.
    kram

• Tuntalisa

Ja oj va tiden gar. Att din äldsta redan gar i skolan!
    Ja halvtid skulle ju vara perfekt. Men det är som sagt bara att drömma om. Jag jobbat 80% och vagar inte ens fraga om mindre.

• Carla82

Haha! Vet ni vad som hänt? Ni vet den där musikkursen. Jag var tydligen den enda som sagt nej till den och eftersom fröknarna förstod att det är en onödig utgift med tanke på att han är minst i klassen och vi inte vet om han kan ta till sig undervisningen hade de pratat med läraren och Alessandro får nu vara med i alla fall...GRATIS!! Så kan det gå.

Jag känner lite såhär, jag är inte kristen...kallar mig inte ateist heller...är nog mer en agnostiker. Men om jag stänger ute mitt barn från religionen har jag ju ändå gjort ett val åt honom, om ni förstår vad jag menar. Dessutom tycker jag att bibelkunskap eller brist därutav är ändå en stor del av kulturen oavsett om man tror på det eller inte. Är själv mycket kultur och konstintresserad och utan bibelkunskaper skulle jag inte veta hälften av det jag vet.
    Jag är konfirmerad...ett val jag gjort själv...men har kommit fram till att jag inte tror på kyrkan som instutition. Det är en flummig fråga det här men själv väljer jag att informera min son om alla religioner så vår han själv välja sen. Catechismo här är inte kopplat till skolan utan är en kyrkoaktivitet som man väljer till på fritiden...den dagen den sorgen känns det som...ja eller det är ju ingen sorg om han själv väljer det. Själv ser jag på bibeln som en sagobok ungefär och Ale fick en av oss när han döptes. Han är döpt i katolska kyrkan och det var också för att det skulle vara lättar för honom sedan. Väljer han att inte tro kommer han som jag ändå bara se dopet som en trevlig namnceremoni. Alla familjer måste sedan välja det som känns rätt för dem.

Det där med tomten. Ale är så hysteriskt rädd för tomten så vi har fått "avmaskera" honom. Tala om vem personen bakom masken är och att allt bara är på låtsas. Men han tror ändå på något sätt på den riktiga tomen. Han verkar koppla bort tomten med mask från tomten som gör leksaker. Befana "tror" han också på. Han gillar att få sin strumpa i alla fall, haha! Tror att det handlar mest om det...presenterna. Tycker det hör till på något sätt. Tänkte faktiskt göra en julkalender till nästa år, han en från när jag var liten med 24 små strumpor. Mest för att i min familj var det tradition precis som adventsljusstaken. Egentligen "tomma handlingar" men saker som hör till julen. Har aldrig lyckats komma i julstämning sedan jag flyttade hit, för att det där fattas.

Wawoom: Kul att du är tillbaka!!

• intehemma

Hej Wawoom och välkommen tillbaka!

Carla: vad bra med musikkursen!

Jag menade såklart inte att bibelkunskap är förkastligt, men jag litar inte på att religionsundervisningen förhåller sig till bibeln som en berättelse utan verkligen lär barnen att de ska vara snälla, annars blir Jesus ledsen osv. Kanske min fördom, men det är intrycket jag har. T ex frågade sambons systerson (7 år) oss varför vi inte var gifta för fröken hade sagt att man måste gifta sig...

• sweetaly

carla, intehemma: tackar

Det dar med religionundervisning det ar ett svart val men jag har da latit min aldsta vara med nar hon anda gick pa nunneskola som jag kallar scuola maternan..
    de far anda allting itutat sig vare de ar med pa undervisningen eller inte...sa jag tror att det ar battre att de ar med pa undervisningen da de far lara sig om bibeln osv. pa ett mer konkret satt. som att studera vilken bok som helst. valet att inte vara katolik kan de fa gora senare om de vill nar de ar mogna for att ta ett sadant beslut.
    ..det ar vad jag tycker iallefall.

nu sover flickorna och jag ska placera min akterdel i soffan och njuta av att mannen for en gangs skull ar hemma!!

kramkram

• Carla82

intehemma: Jag vet...ibland lönar det sig att vara obstinat.

wawoom: Det var precis så jag menade men jag hittade inte orden. Jag gick själv på söndagsskola och scouter och jag vet inte allt men jag tyckte mer att det var kul att läsa historierna som en slags mytologi. Tror att trots att barnen blir itutade både det ena och det andra i skolan så lär de sig så småningom att ta ställning till det...barn tror inte på allt de hör. Väljer han att tro, ja då är jag nöjd med det. Han har åtminstånde en divin makt att vända sig till när allt blir tungt...något som jag inte har och blir därför lätt pessimistisk när det gäller...eller om man ska kalla det för realistisk. Oj vad djupa vi blev, haha!

• sweetaly

Carla: Det ar svart det dar med att tro eller inte tro.. Men det blir vad man gor det till!

Har fatt tips om ett jobb!!
    Hoppas nu att det kommer att fungera.. en van till oss jobbar pa ett it-foretag och de kommer snart att behova en till person dar, typ sekreterare (inte det roligaste) men det som ar bra ar att de har kunder i sverige!!
    Hoppas att det gar vagen och att jag kan borja i januari...far skjuta upp mina "operationer" (ar inte sa saker pa att det ar ngt jag vill gora iallefall)

vi ska till akuten i eftermiddag med aldsta...ringde pediatran imorse efter det hon redan akt till skolan for att hora om hennes fot, hon "stukade" den, tror jag iallefall, den 8nov men den ar fortfarande svullen vid knolen och hon har ont sa han sa att vi skulle in och kolla upp det for det kunde aven finnas ngn fraktur eller ngt annat som kunde behova tillsyn sa nar jag hamtar henne fran skolan sa aker vi in..har inte mojlighet till skjuts och barnvakt tidigare..
    tank om hon har gatt omkring med en bruten fot i nastan 2 veckor och jag har inte brytt mig!!! usch!!
    hoppas att det inte ar ngt utan att de bara skickar hem henne med ett plaster typ..

kram

• Carla82

Wawoom: Hoppas det går bra med foten. Det är sånt som händer.
    Hoppas det ordnar sig med jobbet också. Söker själv jobb, hoppas jag också får något tips snart för att söka på måfå verkar rätt hopplöst.

• Carla82

Håller på att göra kalops, blev inspirerad. Det luktar kryddpeppar i hela huset. Funderade på att göra en mjuk pepparkaka också, har en del pepparkakskryddor...men det är säkert bara jag som äter den.

• sweetaly

Carla: jag kan komma och ata lite om det blir over!! Mums!
    Har du provat soka pa www.monster.it osv..?
    Jag har blivit uppringd fran nagra stallen som jag skickat cv till via internet. Vad for jobb ar du ute efter? Vilken stad/region?
    Min drom vore att oppna en egen liten affar med svenska prylar (mest for barn och familjer) plus svensk mat!!
    Maste ragga tag i en julskinka!! Men vart??
    Aldsta flickan sa att det basta med julen ar julskinkan och jag kna ju inte gora henne besviken bara for att vi bor i detta *** land..

hur som helst sa kom vi in pa akuten igar kl 16.10 och blev hemskickade vid 22!!!
    ingen undersokning pa akuten forutom pa triage, typ visa var pa foten det gjorde ont.
    sedan var det bara att vanta,vanta,vanta...lakaren ropade in oss efter flera timmar och det enda hon sa var att vi skulle bli skickade till ortopeden. Val dar sa kollade och klamde han pa foten och sa att vi maste rontga..gick valdigt fort dar och resultatet var inga brutna ben men en seglakt stukning..
    tillbaka till barnakuten sa fick jag en rakning!!!! VA??? neee...det kan ju inte vara ratt sa jag. Jo menade skoterskan for det var ju inget akut. -men om barnlakaren skickat hit oss? -han hade ju bara kunnat skriva en remiss pa rontgen. -jo,jo det vet vi ju hur snabbt det skulle ha gatt och tank da om det hade varit ngt brutet sa hade vi ju varit tvugna att veta det nu pa en gang. -men nu var ju inget brutet sa det var ju inte nodvandigt. -men det kunde ju inte vi veta innan rontgen sa det var ju akut att fa gora den da hon hade ont och det var svullet och lakaren sa att vi skulle hit!! -men nu maste ni betala!!
    suck..detta land!! vi ska overklaga iallefall..
    men det bra var ju att foten inte var bruten!!

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)