• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • intehemma

Fy f*n för trafiken i Rom! 2 timmar tog bussen idag, normalt tar den 45 minuter... Tur att man har iPoden full med svensk poddradio!

Tack för tipsen om julskinkan! Man får väl ta en tripp till IKEA och kolla upp då. Vi har ingen stor frys så jag har ingen lust att köpa allt för långt i förväg, men man vill ju inte heller riskera att bli utan!

• tusca

Hej.
    Jag fick tillbaks mina pengar fran banken for Sterlingbiljetten (ialla fall sa de det pa telefonen igar, har inte kollat sjalv annu), men jag har svensk bank... Istallet hamnade min man i strejkaoset i mondags... Han var pa vag till Norge med jobbet, och de hade verkligen INTE bokat Alitali denna gang. MEN. Givetvis var Rom-Prag i smaakning med Alitalia och det var liksom "deras tur" denna gang. Vilken soppa. Som tur ar kanner min man personer med total tillgang till alla skrymslen och vrar pa Fiumicino, sa de kunde hamta ut det redan incheckade bagaget och skicka det med ett senare flyg. Annars hade vi nog fatt vanta i veckor. Jaja.

Carla: Jag tycker det verkar idiotiskt att behova betala for dessa musiklektioner! Sta pa dig. Pa vart dagis (nido, an sa lange, och privat) ingar det musiklektion med utbildad pedagog (verkar superbra), samt "psicomotor"..nagonting som jag aldrig kommer ihag vad det heter. Ocksda det med extern pedagog. Dessutom finn dagisets barnlakare och psykolog tillgangliga for mottagnig (forbokat, givetvis) tva ganger i manaden. Gratis. Behover jag sag att jag hittills ar nojd??

Angaende Ales problem med en froken, sa skulle jag ta och prata med den ansvarige lararen for hans grupp (eller motsv). Hos oss har varje grupp tva "huvudfroknar" som har barnen minst pa formiddagen. Pa EM kommer annan personal in och stoder upp for de som jobbat tidigt pa morgonen och givetvis slutar efter lunch. Jaja, detaljer. Det jag ville saga var att jag i forsta hand hade pratat med en eller bada av dessa, samt aven tagit upp det med dagisets ansvariga. Det kanske ar fler barn som inte gillar denna person? Varan S hade en froken forra aret som hon markbart gillade mindre an den andra (vi med), men det var nog mest for att hon ar en typisk romanska (fast soderifran, markligt nog). Vi sag ingen anledning till oro, men holl ogonen oppna. S ar fortfarande lite reserverad mot henne, men det verkar ha gatt over. S har till och med givit henne en puss, vilket hon annars ar mycket reserverad med mot de utanfor familjen. Jaja. Mitt tips ar att helt enkelt prata med personalen, om det fortsatter.

Om bocker till asilo: Jag har just gatt en kurs i jamforande politik (kul va), och da laste vi bla om barnomsorg i olika lander. MYCKET intresant!! Italien har en sk conservative male breadwinner model (nae, vilken overraskning...). Detta innebar bla att dagis/motsv ar till for bildning, inte for att avlasta arbetande foraldrar. Darav det pedagogiska inslaget pa asilo. Det ligger liksom i filosofin att barnen ska bli "bildade" (las fa lite undervisning) redan fran forsta borjan. Jag antar att det ar det man lockade hemmafruarna med for 30 ar sedan. "Skicka dina barn till asilo, sa far de lara sig bra saker". Men jag haller med: ritlaxor och religionsundervisning ar lite val mycket for en trearing. Pa vart dagis ar de MYCKET noga med att inte ha religiosa inslag mer an nodvandigt (vi bor trots allt i ett kristet land och vissa saker ar djupt inrotade i var kultur. Paskharen och julklapparna, tex). Jul ar "Babbo Natale", och inte "Bambin' Gesù", for att ge ett exempel. Om ditt asilo ar kommunalt, skulle jag ifragasatta aven den aspekten!!! Hos oss har vi barn med "rotter" fran minst Sverige, Polen, Frankrike och Portugal. Nu ar det nog bara S som inte ar katolik, men de ar mycket medvetna om mangfalden och att det kan stalla till "problem".

• tusca

Det blev sa langt, att jag maste nog bryta upp i tva inlagg...

Jag maste ta mig till IKEA! Julskinka, vad gott!!

Jag kopte julknacke sist (jag som inte ater vete...). Och smorgasgurka, fladersaft och lingondricka. Och rakor!! Synd bara att det ar sa langt bort...

Jag ser nu att det saknas lite bokstaver i mitt forra inlagg. Jag har tradlost tangentbord, och jag misstanker att inte allt overfors till datorn...

• italienskamamma

Våra barn är döpta i Sverige och därför inte katoliker så vi valde att inte ha religionsundervisning för dem, men i Ales klass var det bara hon och en tjej till som inte skulle ha religion och då tyckte de att då får ni komma och hämta henne när de andra har relgionslektion....... så vi gav med oss och nu går hon på religion.
    På R dagis är det också bara han och ett barn till som inte har religion, men han får då tid till att leka/måla/läsa med en fröken och det känns ju helt ok.

• intehemma

Tusca: trådlösa tangentbord är väl en uppfinning som mänskligheten kunde klara sig utan Intressant resrutt till Norge med byte i Prag!? Skönt att du fått pengarna tillbaka i alla fall. På lördag ska sambon åka till USA, vi får väl se hur långt han kommer...

Ang. religionsundervisning har jag kollat upp och den ska enligt lag vara frivillig, se tex:

it.wikipedia.org/wiki/Insegnamento_della_religione_cattolica

• Carla82

Hejsan!

Tusca: Tack för intressant läsning. Jag tycker också att det är helt ok att lära barn saker men jag tycker nog att man kan klara av att lära treåringar saker utan böcker. Som sagt har vi nu köpt den jädrans boken. Men religionsboken får han klara sig utan. Religionsundervisningen är frivillig...men det kändes lite tråkigt att han skulle behöva vara ensam när alla andra håller på med religionen så han fick vara med. I slutändan kommer han ändå att få välja religion själv. Böckerna är också frivilliga...är mest jag som tycker att de är helt onödiga...men om han ska vara den enda utan så känns inte det heller rätt. Angående musikkursen har jag tackat nej, där är han inte den enda och för de som inte ska vara med får de vara med en fröken och måla osv. ´Hur som helst inser jag att det är hopplöst att dividera med italienska mammor. Jag gör som jag vill och de gör som de vill.

Vet ni vad...om ni saknar svenska rödbetor så finns det jättegoda på lidl...tänkte bara tipsa om det.

Tack för tipsen om Ale:s fröken också. Jag avvaktar lite, men om det fortsätter jag jag självklart upp det med skolans preside eller samordningsfröken...som jag fortfarande inte fattat vem det är. Haha!

• tusca

Haha. Tradlost tangentbord (och mus) ar lysande. Inga kablar som slingrar sig over mitt redan overbelamrade skrivbord. Men vi verkar ha fatt tag i en B-variant. Eller sa ar det bara en undanflykt fran sanningen att jag aldrig gick sekreterarkursen och skriver som en kraka

Jag haller med Carla: Rodbetorna ar jattegoda! Nu kom jag pa att jag nog ska gora kalops till helgen, med den sista kryddpepparn. DET har de inte pa Lidl.

Jag tycker att det ar lite markligt detta med religionen. Jag ar supersekulariserad, men intresserad av religion pa ett filosofiskt, historiskt och "vetenskapligt" satt. Jag har starka asikter i fragan, men vill inte att det ska vara ett inslag i vart liv. MEN just pga mina starka asikter (att jag INTE vill ha religionen narvarande) gor att den blir just narvarande. Jag funderar redan nu pa hur jag ska komma runt att alla i S klass kommer att ga i "catechismo" OM ATTA AR. Fattar ni. Sekulariseringen har liksom blivit religion for mig. Eller snarare min avoga installning till katolska kyrkan (inte katoliker, jag ar trots allt gift med en). Alternativet (till catechismo) ar ju att skicka henne till svenska kyrkan, men det blir ju "fel" det med, eftersom jag ju da tvingar pa henne en religion. Mah. Manga ar kvar tills dess. Och sa star jag faktiskt i Stockholms bostadsko, sa vi kanske bor dar da. (Man maste alltid ha en plan B!!)

Hej hopp. Jobba jobba.

• intehemma

Jag är rätt säker på att jag inte kommer att låta E gå på religionsundervisningen, vill sambon att hon ska lära sig om bibeln så får han ta det, eller så får hennes gudföräldrar göra sin plikt Sambons familj är mkt religiös men på ett avslappnat sätt, de är ofta emot det påven säger osv. Jag tycker inte det är så farligt om hon skulle få vara ensam med en fröken, det kan ju bli en positiv grej också. Catechismo får hon gå i om hon vill själv.

Själv är jag odöpt ateist och blev inte ens ilurad att tomten finns Det där med tomten måste jag fundera över! Och så har sambons familj luciatraditionen eftersom de kommer från norra italien, där man ska lämna mat till åsnan och så får man en present. Och la befana!!! Hur gör ni? Det tilltalar mig ändå att låta henne tro på något "magiskt" som hon kan minnas tillbaka till när hon blir stor.

tusca: Vi har alltid Sverige som alternativ i bakfickan, men Stockholm vill vi inte tillbaka till! Kan inte med stockholmarna

Hm, var det jobba man skulle göra idag?

• sweetaly

CIIIAAAOOOOOO a tutti!!!!

Det var ett tag sedan jag hangde med har...det har varit sa mkt pa sista tiden sa jag har inte orkat med..
    Men nu ar jag har!!!
    Vad svart det var att hitta igen traden..

Hur ar det med er alla?
    Kramar pa er

• Tuntalisa

Men Hej!!!!

Kul att du kom tillbaks Wawoom!

Med mig är allt bra. Har nu tva barn och har redan börjat jobba efter mammaledigheten fran Lucas.

Och hur är det med dig?

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)