-
-
Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
-
Vi vill garna ga till svenska kyrkan i helgen, men S har vattkoppor, sa det blir nog att stanna hemma. Hon ar egentligen inte ett dugg sjuk, bara prickig. Hon far runt som ett skallat troll (? ser mysko ut i bokstaver. Ett skallat troll...) och haller mig intensivt i farten. Hon behover verkligen asilo och hundra ungar for att inte bli uttrakad.
Na, nu maste jag vacka "monstret", annars blir hon verkligen ett i kvall vid laggdags. Hon VILL inte sova, den har ungen. -
Tuntalisa: Ja förenklat kan man väl beskriva det så. Tyckte inte att det var så komplicerat och då är jag allmänt bekväm av naturen.
Ingen julbasar här i år, dels blev jag så besviken förra året dels kommer jag ändå inte vara hemma.
Tusca: Ale var inte heller så "sjuk" när han hade vattkoppor, förutom de sista dagarna då han fick feber. Men han var extremt prickig o munnen, i handflatorna, i rumpan osv. Tänk bara på att det är ett luftburet virus och inte ett kontaktsmittande som många fortfarande tror...det var så vi fick det...gissa av vem. En kusin såklart!! Förra årets befana och sverigeresan höll på att ryka. Morr morr... -
Okej, det lät ju inte sa komplicerat att göra skinka. Mest tidskrävande. Tror inte jag orkar detta ar dock.
I kväll ska jag pa tjejmiddag med Svenskla klubben i Lugano. Hoppas det blir kul. Egentligen skulle jag bara vilja vara hemma för vi har varit förkylda hela familjen och är äntligen pa bättringsvägen men jag kan ju inte alltid sitta hemma sa jag ska nog försöka aka i allafall. Hoppas det kommer nagra yngre denna gang, sist sa kände jag mig lite ensam eftersom de andra var i min mammas alder. Men det är ju kul att prata svenska i alla fall.
Det brukar ju vara svensk julmarknad i Milano men den hoppar vi. Wawoom, ska du dit? Vi sags ju där en gang om du minns Luganosvenskarna ordnar julmiddag nästa onsdag och dit ska vi. Nära och bra
-
Det var ju tråkigt att ni inte kan komma på julbasaren, jag får väl rapportera om den!
Jag fixar nog inte heller skinka själv, har framförallt inte plats för den i kylen!
Håhåjaja, idag ska jag hålla föredrag för första gången sedan E föddes, lite nervöst för hur det ska gå med språket. Det är ju lite annorlunda än att bara småsnacka så att säga. Men jag brukar alltid tänka det är exotiskt med en svenska som kommer och pratar så jag bjuder på det -
intehemma: Lycka till med föredraget! Det gar nog bra ska du se!
-
intehemma: lycka till med foredraget!!
Tuntalisa: klart att jag kommer ihag att vi traffades dar men da var du inte mamma annu...och jag hade bara vicky!!!
vi ska inte dit vi heller...det var ju ingen hojdare det aret da vi var dit!
Tusca: hittade recept i var kokbok men det som jag annu inte kommit fram till ar hur jag gor med natet for nar man koper i sverige sa finns det ju fardigt dar. jag vill ha benfri skinka och ungsbaka den sa da maste man ha nat...hur ska jag losa det?
ngn som vet?
snurra massa "rep" runtomkring hela skinkan eller? haha...kan se hur den trasslar ur sig och exploderar i ugnen!!
jag har gjort lite chokladfudge iallefall och stoppa i frysen sa nu finns det lite kanelbullar, knack, fudgen och konstiga chokladbollar..
jag har kommit fram till att jag ska gora egen leverpastej ocksa... vet inte vart jag fatt all ork ifran men jag vill att flickorna ska fa ha en fin jul..
hur firar ni julen har?
den 24, den 24 & 25 eller bara den 25? -
24 & 25 firar vi. Den 24 lite svenskinspirerat hos oss och den 25 hos svärisarna. Fast i ar blir det ett julfirande även tidigare för min mamma kommer hit den 5-14 dec.
-
Hon kan ju agera lucia och dela ut julklappar istallet for lussebullar!!
vi firar ocksa svenskt den 24 och sedan hos svarisarna den 25...
aldsta flickan blev retad pa skolan da hon sa att tomten kommer med paketen till oss pa julafton men da pastod de att hon var konstig for tomten lamnar ju paketen pa natten - man far inte se honom!!!
knasiga italienska ungar!! klart att tomten kommer in och fragar om det finns snalla barn och delar ut julklapparna!! -
När jag var liten hade vi aldrig nagon tomte. Aven hos oss kom han under natten
Och julklapparna öppnades redan pa förmiddagen den 24 Nu blir det nog inte förrän pa kvällen eller tom den 25. Vi far se. Jag vet inte ännu vad vi ska köpa för julklappar. Barnen behöver ju intenting. -
vi funderar pa att kopa en hogre stol till a fran ikea, den med rod sits, skulle passa in i koket..
da kan hon satta sig sjalv, nu klattrar hon upp i stolen som hanger pa bordet och det gillar jag inte, ar livradda att hon ska ramla.
sa den kan hon fa i julklapp!!
men i ovrigt sa vet inte jag heller vad vi ska ge dem i julklapp..
maste fixa paketkalendrarna ocksa..