Inlägg från: sweetaly |Visa alla inlägg
  • sweetaly

Vi som bor i Italien. :-)

CIIIAAAOOOOOO a tutti!!!!

Det var ett tag sedan jag hangde med har...det har varit sa mkt pa sista tiden sa jag har inte orkat med..
    Men nu ar jag har!!!
    Vad svart det var att hitta igen traden..

Hur ar det med er alla?
    Kramar pa er

• sweetaly

Hej Tuntalisa!!

Jisses vad tiden gar undan..
    Har sa ar allt bra, soker nu jobb fast jag vet inte om jag vill det annu...har mest troligen fatt plats pa en scuola materna fran och med januari till a men ibland sa kanns det som att jag inte vill slappa henne.. angest..
    sen sa ar det ju svart att fa jobb som passar in pa alla tider. v slutar ju skolan 15.30 och pa fredagar 13 sa antingen blir det ju barnvakt da eller sa maste jag ha en halvtid men det kan man ju dromma om.
    kram

• sweetaly

carla, intehemma: tackar

Det dar med religionundervisning det ar ett svart val men jag har da latit min aldsta vara med nar hon anda gick pa nunneskola som jag kallar scuola maternan..
    de far anda allting itutat sig vare de ar med pa undervisningen eller inte...sa jag tror att det ar battre att de ar med pa undervisningen da de far lara sig om bibeln osv. pa ett mer konkret satt. som att studera vilken bok som helst. valet att inte vara katolik kan de fa gora senare om de vill nar de ar mogna for att ta ett sadant beslut.
    ..det ar vad jag tycker iallefall.

nu sover flickorna och jag ska placera min akterdel i soffan och njuta av att mannen for en gangs skull ar hemma!!

kramkram

• sweetaly

Carla: Det ar svart det dar med att tro eller inte tro.. Men det blir vad man gor det till!

Har fatt tips om ett jobb!!
    Hoppas nu att det kommer att fungera.. en van till oss jobbar pa ett it-foretag och de kommer snart att behova en till person dar, typ sekreterare (inte det roligaste) men det som ar bra ar att de har kunder i sverige!!
    Hoppas att det gar vagen och att jag kan borja i januari...far skjuta upp mina "operationer" (ar inte sa saker pa att det ar ngt jag vill gora iallefall)

vi ska till akuten i eftermiddag med aldsta...ringde pediatran imorse efter det hon redan akt till skolan for att hora om hennes fot, hon "stukade" den, tror jag iallefall, den 8nov men den ar fortfarande svullen vid knolen och hon har ont sa han sa att vi skulle in och kolla upp det for det kunde aven finnas ngn fraktur eller ngt annat som kunde behova tillsyn sa nar jag hamtar henne fran skolan sa aker vi in..har inte mojlighet till skjuts och barnvakt tidigare..
    tank om hon har gatt omkring med en bruten fot i nastan 2 veckor och jag har inte brytt mig!!! usch!!
    hoppas att det inte ar ngt utan att de bara skickar hem henne med ett plaster typ..

kram

• sweetaly

Carla: jag kan komma och ata lite om det blir over!! Mums!
    Har du provat soka pa www.monster.it osv..?
    Jag har blivit uppringd fran nagra stallen som jag skickat cv till via internet. Vad for jobb ar du ute efter? Vilken stad/region?
    Min drom vore att oppna en egen liten affar med svenska prylar (mest for barn och familjer) plus svensk mat!!
    Maste ragga tag i en julskinka!! Men vart??
    Aldsta flickan sa att det basta med julen ar julskinkan och jag kna ju inte gora henne besviken bara for att vi bor i detta *** land..

hur som helst sa kom vi in pa akuten igar kl 16.10 och blev hemskickade vid 22!!!
    ingen undersokning pa akuten forutom pa triage, typ visa var pa foten det gjorde ont.
    sedan var det bara att vanta,vanta,vanta...lakaren ropade in oss efter flera timmar och det enda hon sa var att vi skulle bli skickade till ortopeden. Val dar sa kollade och klamde han pa foten och sa att vi maste rontga..gick valdigt fort dar och resultatet var inga brutna ben men en seglakt stukning..
    tillbaka till barnakuten sa fick jag en rakning!!!! VA??? neee...det kan ju inte vara ratt sa jag. Jo menade skoterskan for det var ju inget akut. -men om barnlakaren skickat hit oss? -han hade ju bara kunnat skriva en remiss pa rontgen. -jo,jo det vet vi ju hur snabbt det skulle ha gatt och tank da om det hade varit ngt brutet sa hade vi ju varit tvugna att veta det nu pa en gang. -men nu var ju inget brutet sa det var ju inte nodvandigt. -men det kunde ju inte vi veta innan rontgen sa det var ju akut att fa gora den da hon hade ont och det var svullet och lakaren sa att vi skulle hit!! -men nu maste ni betala!!
    suck..detta land!! vi ska overklaga iallefall..
    men det bra var ju att foten inte var bruten!!

• sweetaly

tusca: vi hade codice bianco men inte alla med codice bianco ska betala utan bara de dar det anses att de hade kunnat ga till deras egen pediatra med problemet. manga aker in for att barnet har eksem eller 38 i feber och hosta men nar inte ens barnlakare har rontgenutrustning eller sa sa vart ska man da vanda sig, akuten!! men inte ska man behova betala for det...
    nar jag last igenom deras papper sa star de att de UNDERSOKT henne nar vi kom in pa triage..typ torace pulito etc... de bara tittade pa hennes fot fran andra sidan skrivbordet that's it!!
    jaja..
    har ocksa funderat pa att gora egen men vet inte om jag orkar.. kan man kanske kopa en prosciutto cotto och griljera den? haha
    ikea har i padova har inte haft julskinka de andra aren..i rom och milano finns det for det finns fler svenskar..ska ringa till ikea och hora med dem om de inte kan bestalla in en speciellt till mig!! vilken chans har jag..kanske 1% men det ar vart att forsoka!

• sweetaly

klickade runt lite pa icas sida och tankte att jag kunde ju bestalla lite svensk julmat...jooo visst. varuvarde 616:- (i sverige sa skulle samma saker kosta kring 400,ok) med transport osv sa skulle det ga pa 2200:-, det ar ju inte klokt!!!

• sweetaly

intehemma: lycka till med foredraget!!

Tuntalisa: klart att jag kommer ihag att vi traffades dar men da var du inte mamma annu...och jag hade bara vicky!!!
    vi ska inte dit vi heller...det var ju ingen hojdare det aret da vi var dit!

Tusca: hittade recept i var kokbok men det som jag annu inte kommit fram till ar hur jag gor med natet for nar man koper i sverige sa finns det ju fardigt dar. jag vill ha benfri skinka och ungsbaka den sa da maste man ha nat...hur ska jag losa det?
    ngn som vet?
    snurra massa "rep" runtomkring hela skinkan eller? haha...kan se hur den trasslar ur sig och exploderar i ugnen!!

jag har gjort lite chokladfudge iallefall och stoppa i frysen sa nu finns det lite kanelbullar, knack, fudgen och konstiga chokladbollar..

jag har kommit fram till att jag ska gora egen leverpastej ocksa... vet inte vart jag fatt all ork ifran men jag vill att flickorna ska fa ha en fin jul..

hur firar ni julen har?
    den 24, den 24 & 25 eller bara den 25?

• sweetaly

Hon kan ju agera lucia och dela ut julklappar istallet for lussebullar!!

vi firar ocksa svenskt den 24 och sedan hos svarisarna den 25...
    aldsta flickan blev retad pa skolan da hon sa att tomten kommer med paketen till oss pa julafton men da pastod de att hon var konstig for tomten lamnar ju paketen pa natten - man far inte se honom!!!
    knasiga italienska ungar!! klart att tomten kommer in och fragar om det finns snalla barn och delar ut julklapparna!!

• sweetaly

vi funderar pa att kopa en hogre stol till a fran ikea, den med rod sits, skulle passa in i koket..
    da kan hon satta sig sjalv, nu klattrar hon upp i stolen som hanger pa bordet och det gillar jag inte, ar livradda att hon ska ramla.
    sa den kan hon fa i julklapp!!

men i ovrigt sa vet inte jag heller vad vi ska ge dem i julklapp..

maste fixa paketkalendrarna ocksa..

• sweetaly

Tuntalisa: synd att den inte finns dar men som du sa sa har de andra ocksa!
    trakigt med middagen...du kan komma hit pa middag istallet!!

Inte hemma: hehe..jo, det heter ju som lika
    ska fraga slaktaren om de har nat..steksnore det var sa det hette, inte rep(lite vimsig)!!

vi svenskar med vara kokbocker!!

• sweetaly

Forza milan!!!
    Fast vi ar ju inte milanister...
    Fina bilder!!

a har lamnat bort sina nappar idag...far se hur detta gar!!
    jag fragade om hon ville lamna dem till tomten och fa ett paket och joooo sa hon, har forut avskytt tomten men med nagra menaders terapi nu med systern sa har hon kommit fram till att han ar snall sa jo, hon skulle ge dem.. jag hade tankt mig inom en vecka eller sa men hon sprang pa en gang till sangen och hamtade napparna och sprank med dem till mitt "nattduksbord" som ar en av philip starks tomtebord/pall och kamnade dem till honom. -sa ja nu bra mamma!!
    jag fragade vad hon ville ha i paket, tankte kopa en fin leksak eller sa men hon ville ha APELSINJUICE!!! haha, sagt och gjort sa nasta gang hon gick dit in sa fanns det ett paket med en liten flaska apelsinjuice!!!
    glad blev hon och sedan sa fragade hon var napparna tagit vagen..ojoj tankte jag men jag sa att tomten gett dem till sma bebisar som var sa ledsna, vad bra sa hon!!
    far se hur det gra med vilan efter lunch och inatt...

• sweetaly

nu har jag lagt henne...far se om hon somnar..har fatt sjunga lite och halla henne i famnen och hon sa att hon ville ha nappen men sen sa la hon sig ner...*hoppashoppashoppas* att det ska ga bra!
    hon har da gatt omkring med sin apelsinjuice hela dagen tills en del hamnade lite overallt..hrmm...men det ar sadant man far ta bara nappen forsvinner!!
    tyckte lite synd om henne nar hon sa att hon ville ha den...vad hemsk jag ar!!

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)