• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • intehemma

Carla: kul att det funkar bra på maternan! Inskolningen av E går sakta framåt, hon stannade över lunch igår och åt med god aptit, skönt att slippa fixa! Hon gråter mycket när jag lämnar henne, men lugnar sig snabbt och har roligt, de säger att hon skrattar mycket vilket känns bra.

Hoppas att du hittar jobb snart! Vad är det för typ av jobb du söker?

Tuntalisa: jag har också sett till att få besök i stället för att åka iväg över jul. Tänkte ta en längre semester i Sverige i sommar i stället.

italienskamamma: välkommen tillbaka

• Carla82

Italienskamamman: Kul att ha dig tillbaka.
    Ibland står han upp...på sin ikea pall eller på tårna men oftast sitter han ner. Ja, på materna accepterar de inte alls barn med blöja så den var ju tvungen att försvinna...skönt att det gick så smärtfritt.
    De är jätteförvånade över hur mycket han äter. De säger att de aldrig haft någon så liten som äter så mycket, haha! Men han har alltid ätit bra så jag är inte förvånad. Hade nog snarare tyckt det var konstigt om det varit tvärtom.

intehemma: Skönt att det går framåt. De är luriga de där ungarna...har sett det så många gånger själv (mamma var dagmamma i många år) de ställer till med stor drama så länge föräldern är där och så fort de är utanför dörren lugnar de ner dig och går o leker. Men det gör ont i mammahjärtat att se dem ledsna.

Jag söker sekreterar jobb eller liknande. Hoppas också.

• italienskamamma

Carla82:
    Va kul att A äter så bra. Vi har ett litet problem vad gäller maten på skolan, det är inte det att R inte äter utan att han somnar mitt i maten, igår när jag hämtade honom satt han och sov med huvudet på bordet, det är tredje gången det händer. De äter ju kl 12.30 och det är tydligen för sent för honom, vet inte riktigt hur jag ska få honom att inte somna.....

• Carla82

italienskamamma: Stackaren...kan inte ge så mycket råd om hur ni ska göra. Mer än att han säkert vänjer sig vid den nya rytmen så småningom. Här äter de vid 11.30 vilket är för tidigt för mig. Det blir jättekonstigt de dagar han är hemma. Ale har inte sovit middag på länge så jag har inte det problemet i alla fall. Han slutade rätt som det var och när jag såg att han orkade ända fram till kvällen utan att tjura eller somna lät jag honom vad. För oss är det ju enklare så eftersom han går heldag. Men jag vet att många andra barn i Ale:s klass har samma problem. Här har fröknarna sagt att de ska försöka vänja av med middagsluren. De barn som ändå somnar låter de som du säger sova med huvudet på bordet. Vet inte vad man ska tycka om det. Hoppas du hittar en lösning i alla fall.

• intehemma

Tänk att det är så olika, jag pratade med en mamma som har sin äldre son på materna och där sover de som vill middag medan de andra leker lugna lekar. Sova med huvudet på bordet låter ju verkligen inget vidare, vad skulle de själva tycka om att sova så???

• Carla82

Tror att de tänker att på materna ska de vara så stora att de inte behöver sova middag längre. Vet att mammas dagbarn slutade sova middag nästan allihop runt 2 år. Annars sa föräldrarna att de inte ville gå och lägga sig på kvällen. Det är samma sak med Ale, sover han middag någon dag går han inte och lägger sig förrän vid 11-12 på natten sen. Häromkring sover de inte på något materna...däremot sover de på nido. Mycket handlar säkert om att de dessutom inte har resurser till att skaffa madrasser och ett lugnt ställe att lägga barnen på. Dagislokalerna här är mycket annorlunda (kan inte tala för de privata) mot de svenska, där de ofta har ett vilorum. Men nu när jag tänker på det så var det samma sak i Sverige på de dagis jag jobbat på. På småbarnsavdelningen 1-3 sov de som föräldrarna ville skulle sova medan de på storbarnsavdelningen 3-5 inte sov alls.

• tusca

Hej pa er,
    Nu ar jag har for en titt.
    Oj, vad jag har jobbat pa sista tiden. Knappt att jag hinner slolasa tidningen med jamna mellanrum. Men det ar ju bra att det rullar pa. Eftersom jag forskar ar det ju bara jag som lider om jag inte ar aktiv. Artikeln jag knapade pa i varas har blivit antagen till tidskrift, och det ar en jatteseger. Skont att se resultat av ens arbete.

Jag ville egentligen inget mer an bara saga hej och att jag inte glomt bort er.

Hej hopp

• Amarena

Hej hej!
    Nu tittar jag in också, blir inte lika mycket tid över för slöinternettande här hemma längre!

tusca: Grattis till antagen artikel! Vad forskar du inom? Själv har jag ett exjobb (i tropisk ekologi) som jag borde blivit klar med innan lillgrisen tittade ut, men hon hade ju lite bråttom så nu ligger det och väntar...

Carla82: Hur går det med jobbsökeriet? Hoppas och håller tummarna för att du ska hitta något roligt snart!!

Vill också tipsa er om en affär med jättefina, färgglada och roliga barnkläder (mao inte bara ljusrosa och ljusblått) En fransk affär som heter "Du Pareil au meme". Bra prisnivå också, nästan som H&M! Finns i köpcentret Porta di Roma, Bufalotta och kanske någon annanstans också?!

• intehemma

tusca: hej, kul att du fått artikeln antagen!

Amarena: det är min favoritaffär (tror jag också tipsat om det tidigare) Det finns en affär på via Tuscolana nära Lucio Sestio.

Igår var jag till gyn för första kontrollen. Den här gången har jag bestämt mig för att inte gå privat utan till mitt consultorio. Gyn var den vanliga otrevliga typen som pratar över huvudet på en, och sa att jag skulle glömma en naturlig födsel och om jag insisterade var det på mitt ansvar Jaja, jag ska ringa till Fabia Mater och höra vad de säger eftersom jag vet att de tillåter det. Det som är bra med att gå till consultorio är att man är garanterad ultraljud! Så skönt, för sist blev jag tvungen att göra alla privat.

• Carla82

Hej på er!

Amarena: Inga jobb hittills. Har en intervju i morgon...men lägger nog inte mycket hopp till den...och det är inte för att jag är pessimistisk utan för att jag egentligen inte är intresserad.

Tusca: Grattis till artikeln!!

intehemma: Vad konstigt...jag gick hos privat gynekolog (men gjorde alla provtagningar utanför ex. asl) och betalade inte ett ultraljud inte ens ticket. Tjejen här nere går på consultorio (hon är rumän och har inte arbetstillstånd=ingen rätt till husläkare) och har fått göra ALLA ultraljud privat, de säger att det inte finns några platser. Mysko det där. Håller tummarna för dig i alla fall och hoppas det blir som du vill den här gången.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)