• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • Tuntalisa

Jag har nu börjat jobba. Sitter vid skrivbordet och funderar över vad jag ska göra. Har ju varit borta i 6 manader och da hade jag ju mer eller mindre avslutat eller överlämnat alla projekt. Naja.

Jag saknar mina pluttar hemma. Natalie grät sa mycket i morse när jag akte och Lucas sov ännu sa honom sag jag inte ens...

• Carla82

Hej!

Tråkigt med biljetterna. Vi har två resor bokade men båda med ryanair så det är väl bara att hoppas.

intehemma: Ycker inte det gör nåt att du gör reklam, det är bara kul. Det enda problemet är att allt ligger på fel sida om stan för mig. Annars skulle det vara kul.

Tuntalisa: Förstår att det känns tungt. Alessandro är fruktansvärt svartsjuk när det gäller mig för tillfället. Jag får INTE börja jobba. Som han uttrycker det "min mamma får inte jobba, det är bara pappor som jobbar".

Det är en grej på dagis som oroar mig. Alessandro har inga problem med att gå dit, han går upp lugnt och går dit lugn. Men varje gång en speciell lärare jobbar bromsar han i dörren och säger att han inte vill vara kvar. Med de andra lärarna händer det aldrig. I början tänkte jag inte så mycket på det men det har hänt för många gånger nu för att det ska vara ett sammanträffande. Alla säger att han är så lugn och självständig och att han sköter sig så det kan inte vara så att han tagit åt sig om hon sagt ifrån eller så...vet inte riktigt hur jag ska agera.

Blir så trött dessutom för nu vill de att vi ska köpa didaktiska böcker till barnen...till en treåring!!!??? Va ska de med det till. Kusinerna fattade inte hälften av det de gjorde och då var endast en fjärdedel av boken gjord i slutet av året. Kan de inte bara låta dem leka och följa dem på andra sätt. Skolarbete kommer tillräckligt så småningom. Det är "inte obligatoriskt" men det är det ju ändå om alla andra köper dem. Dessutom vill de att vi ska punga ut med 70 euro för en didaktisk musikkurs för barnen som ska hållas under skoltid. Aldrig i livet. Jag kommer vara tjurkärringen som stoppar hela klassen för det är alla eller ingen. Jag tycker att instruktiva lekar är jätteviktiga och musik osv, vi gör mycket sånt hemma. Men det måste väl lärarna klara ut utan att folk kommer utfrån för att hålla en kurs med barnen!!

• intehemma

Carla: förlåt att jag inte svarat, jag hade inget vettigt att säga om din första fråga så då blev det inget skrivet...

Vad gäller läraren, kan du inte försöka luska lite genom att prata med Alessandro? Det kanske är något som hänt som gjort att han blivit rädd för henne.

Vad gäller böckerna håller jag med dig! Jag har en kollega som berättade att hans son fick "hemläxa" att rita när han gick första året på materna. Sonen ville inte så kollegan lät honom slippa och stod i stället på sig mot lärarna. Jag menar, läxa till en 3-åring!!!

Det där med att betala extra för "speciallärare" verkar också rätt vanligt. Själv så tycker jag att en utbildad musiker kan ge mycket mer och få barnen att uppskatta musik mer än var en förskollärare skulle kunna klara av. Sen är ju frågan om man vill betala för det eller ej. Jag skulle nog föredra att betala för en kurs som JAG väljer i stället för en lärare som jag inte vet om hon/han är bra eller inte. Nu vet jag inte, var det 70 euro per termin?

• Amarena

Hallå hallå!

Båda mina sverigebesök hade såklart bokat med Sterling! Höjden av otur! Min mamma, som bokat på nätet, fick glatt köpa en ny biljett med Ethiopian medan mina kompisar hade bokat med resebyrå och fick boka om. Tur att båda kunde fixas, annars hade jag blivit riktigt ledsen! November är alldeles besöksspäckat här, nästan på gränsen... Känns inte som att vi hinner att bara vara tillsammans vi 3. Den här helgen trodde jag vi skulle få för oss själva, men inte då, för igår ringde svärföräldrarna och saknade sitt barnbarn så mycket att de tänkt komma upp! Trevligt iofs, men jag skulle föredra om man fick veta det mer än en dag i förväg. Men det kanske är svenskt och tråkigt med planering?!

Tusca: Gud vad tråkigt att era biljetter gick upp i rök! Min mamma brukar säga att "pengar är ju ändå bara pengar", men liiite tråkigt är det ju ändå att bli av med dem...

Tuntalisa: Sorgligt! Men om ett par dagar kanske både du och de blivit lite varma i kläderna så att det inte känns lika jobbigt. Ni får njuta och gosa extra mycket på eftermiddagar och helger för att kompensera!

Carla82: Knepigt det där med A:s frökenrädsla...håller med intehemma att du borde försöka luska, utan att fråga rakt ut men kanske prata om vilken som är hans favoritfröken och på det sättet kanske få honom att prata lite om dem allihop?

• Amarena

Vi har förresten redan fått ut passet, det tog knappt 2 veckor! Jag är positivt överraskad!!

• italienskamamma

Var på Ikea igår och inhandlade lite julmat.....

Visste ni att de har julskinka!!! 15? kostade den...

Hoppas det löser sig för alla med Sterling... själv bokade jag sverige biljett kvällen innan de gick i konkurs (visste ju så klart ingent)....valde mellan sterling och sas, men som tur var bestämde jag mig för sas...

Carla: tycker också du ska höra med A själv.
    R har också en favvo fröken och en favvo bland "bidellorna" men han gillar iofs alla sina.

• intehemma

Amarena: nej, så taskigt att du också drabbats! Visst är det bara pengar, men det är ju inte så roligt i alla fall.

italienskamamma: tack för tipset om julskinkan, då ska jag säga till mamma att hon slipper ta med sig en ner!

Ok, här kommer ett tips till... men för hela italien! Det är den organisation som ordnar musikträffarna jag går på med E, de ordnar kurser lite överallt. Jag tycker det är suveränt och E hade jättekul igår! Hon glömde nästan bort att vara blyg

www.aigam.org/

• Amarena

Gud vad gott med julskinka....man kanske skulle tjuvstarta! Jag ska iofs till Sverige över julen, men iaf!

Fast nu måste jag ta tag i biljettletande, annars kanske det inte blir nån Sverigejul alls! :-O

• Carla82

Hej allihopa!

Intehemma: Ja, det var 70 euro för en knapp termin (18 veckor) en gång i veckan. Kände också som du att jag föredrar att ta de pengarna och skicka honom till något som jag VET är bra. Såna här projekt blir sällan som man tänkt sig (jag vet, har jobbat på dagis och i skolan). Så vi hoppade det. Boken köpte vi tillslut...även om jag tycker det är helt onödigt. Nu vill de ha pengar till en religionsbok också men där går gränsen.

Har pratat med A precis som ni säger genom att fråga om de andra lärarna. Alla de andra är söta och snälla utom hon som är ful och dum. Han säger att hon skriker. Till saken här att A:s släkt (italienska) sidan är oerhört bullriga och gapiga. Det är alrdig något han tyckt varit jobbigt hemma. Den ena fröken är en 60 årig dam från norditalien som är väldigt strikt och en andra en romanaccia om ni vet vad jag menar, haha! De fröknarna älskar han. Det måste vara något mer... får försöka luska vidare. I övrigt älskar han att vara på dagis. Han sa det tom själv igår.

Visst ja, angående julskinkan. Här i Rom sålde de bara julskinka på det ena ikeat förra året (anagnina) och bara på beställning. De hade haft stora bråk och problem med hur prissättningen skulle gå till. Så ni som bor i Rom och vill köpa julskinka kanske ska kolla först. Ska också till Sverige i jul...första sedan jag flyttade hit. Ska bli kul.

Amarena: Förstår inte det där med besök. Vi kan gå utan i flera månader och helt plötsligt vill alla komma samtidigt. Hoppas ni hade det trevligt i helgen i alla fall och att ni får trevligt med sverigebesöken.

• italienskamamma

Angående julskinkan, så i Ancona där jag var fanns den i frysdisken och alla hade samma pris dvs 15 ? , tittade inte hur stora de var men det var inte så stora bitar så typ 1 kg...
    Jag köpte iallafall lite priskorv och lax till jul, hoppade skinkan

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)