-
-
Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
-
wawoom: Vilken tur att det inte var ngt brutet! Vi holl pa att fa betala pa akuten nar var lite for energiska dotter drog ner en koksstol i huvudet pa sig sjalv (fran bordet!! jag stadade...). "Trauma cranica" ar codice rosso, och far ga fore i kon, men betala skulle vi. Hur som helst. Nar vi kom fick vi ga in direkt, och nar vi gick var vakten/receptionisten och fikade eller nagot, sa vi smet (ajabaja). Fast jag trodde att det bara var typ codice bianco/verde som skulle betala. Ibland undrar jag om de sjalva vet.
Om julskinka: det finns tydligen pa IKEA, men om du har rutiga kokboken sa kan du gora sjalv hemma. Jag kopte en rejal bit skinka, men inte storre an att den fick plats i en hink/min storsta (enorma) kastrull. Lite torr, eftersom den ligger i saltlake i tre veckor, men smakade precis som julskinka ska. Och sa vet man ju att de inte har sprutat in jag-vet-inte-vad i den for att den ska bli saftig. Maltdextrosin, och allt vad det heter. Jag var SA stolt over mig sjalv efter den skinkan! Jag tog med den till svarisarna over jul, och sedan dess ar svarmor mindre nojjig med att vi ska komma hela tiden. Hon har nog begripit att jag kan laga mat med vanliga ravaror och inte koper allt halvfardig (som ju alla kvinnor ifran det dar diffusa "norr" gor). Sonen ater darmed anstandigt, och behover inte aka till mamma titt som tatt for att fa "riktig" mat. -
tusca: vi hade codice bianco men inte alla med codice bianco ska betala utan bara de dar det anses att de hade kunnat ga till deras egen pediatra med problemet. manga aker in for att barnet har eksem eller 38 i feber och hosta men nar inte ens barnlakare har rontgenutrustning eller sa sa vart ska man da vanda sig, akuten!! men inte ska man behova betala for det...
nar jag last igenom deras papper sa star de att de UNDERSOKT henne nar vi kom in pa triage..typ torace pulito etc... de bara tittade pa hennes fot fran andra sidan skrivbordet that's it!!
jaja..
har ocksa funderat pa att gora egen men vet inte om jag orkar.. kan man kanske kopa en prosciutto cotto och griljera den? haha
ikea har i padova har inte haft julskinka de andra aren..i rom och milano finns det for det finns fler svenskar..ska ringa till ikea och hora med dem om de inte kan bestalla in en speciellt till mig!!vilken chans har jag..kanske 1% men det ar vart att forsoka!
-
-
www.cookaround.com/cucina/speciali/confro-1.php
finns tydligen flera sidor med recept pa svensk julskinka pa italienska -
klickade runt lite pa icas sida och tankte att jag kunde ju bestalla lite svensk julmat...jooo visst. varuvarde 616:- (i sverige sa skulle samma saker kosta kring 400,ok) med transport osv sa skulle det ga pa 2200:-, det ar ju inte klokt!!!
-
ngn som skickat privat med DHL fran sverige?
finns det andra transportorer? -
wawoom: Kollar också på olika sidor på nätet, men det finns ju inte så mycket vettigt att söka på. Har varit på ett par intervjuer men det har visat sig att det inte var något att ha. Får väl kämpa vidare...tur att det inte är jätteakut i alla fall. Söker nåt sekreterar aktigt i Rom (helst inte på andra sidan) där jag kan använda mig av att jag är språkkunnig.
Skönt att det inte var något allvarligt med foten. Hur gammal är tjejen? Här i Rom står det på skyltar på akuten att barn under 6 betalar aldrig akuten och i övrigt bara codice bianco eller verde. Jag vet att remisser kan ta hur lång tid som helst MEN det finns ett sätt som de flesta inte vet om och som läkarna underlåter att berätta om, om det är akut som i ert fall så ska läkaren kryssa i U som i "urgente" på receptet så får man gå före i kön. Är numera expert efter Andreas alla turer fram och tillbaka.Min svägerska skulle få betala (ferragosto) för misstänkt lunginflammation, de tyckte det kunde vänta till efter helgen. Vår läkare kom tillbaka den 19/8...hon skulle alltså gå med lunginflammation i 4 dagar tyckte dem. Nu var det inte lunginflammation utan en kraftig förkylning men hur ska man kunna veta det innan.
Gjorde också skinka själv förra året låg 20 dagar i saltlag och den blev jättegod måste jag säga själv. Du hinner fortfarande få nerksickat en påse salpeter 6,70kr på ica jag var tvungen att köpa på apoteket (heter för övrigt salnitro eller nitrato di potassio om nån undrar) 100g 10 euro *muttrar* men nu har jag salpeter fram till 2011. Hursomhelst gick 7kg skinka åt på 4 dagar så den kan ju inte varit så illa. Själv tycker jag att den ska vara lite lagom torr, då smakar den som mormors skinka. Tycker också att utan skinka är det inte jul...men så äter jag bara köttbullar, prinskorvar och skinka på julbordet.
-
Attans vad dum jag är! Vi var på IKEA Anagnina i lördags och så glömde jag kolla upp det där med skinkan!!! Men jag såg inga skinkor i alla fall såvitt jag vet, jag får väl ringa och kolla. Är det någon av er som köpt "riktig" gran på IKEA? Jag såg att de säljer redan nu, men de sitter ju i krukor?!
Är det någon av er som bor i Rom som tänkte gå på julbasaren? Vi tänkte nog gå på lördag eftermiddag. Däremot skippar vi nog luciakonserten för det är en lite dum tid för oss och E är fortfarande litet för liten för att uppskatta den.
www.svenskakyrkan.se/default.aspx
Wawoom: har tyvärr ingen koll på transporter. -
Aha, så man ska alltsa köpa rå skinka och lägga den i salpeter i nagra veckor, sen koka och sen griljera?
-
Julskinka enligt rutiga kokboken: Ingnidning: 4 msk salt, 2 msk socker, 0,5 msk salpeter. Gnid in skinkan val med detta (skinka pa 3-8 kg). Stor skinka behover dubbel sats. Lagg skinkan kallt och overtackt i ett karl av glas, porslin eller rostfritt i ca 1 dygn.
Koka lagen: 5 liter vatten, 900g salt (utan jod), 2 msk socker, och ev 0,5 msk salpeter. Koka nagra m inuter, tag kastrullen fran varmen och skumma nar det slutat bubbla. LAt kallna.
Lagg skinkan i lagen sa att det tacker. Forvara kallt, helst i kylskap. Vand med jamna mellanrum. Anvand ALLTID helt rena redskap, inte handerna. En skinka pa 3-4 kg rimmas i ca 2 veckor, en storre i ca 3 veckor.
Innan kokning, sa vattnas den ur (som pa gamla tider, med skinka och lutfisk i vatten... hihi). Kokas den racker det med 2 timmar, om den ska ugnsbakas ca 15 timmar.
Sa det sa.