Hej.
Jag fick tillbaks mina pengar fran banken for Sterlingbiljetten (ialla fall sa de det pa telefonen igar, har inte kollat sjalv annu), men jag har svensk bank... Istallet hamnade min man i strejkaoset i mondags... Han var pa vag till Norge med jobbet, och de hade verkligen INTE bokat Alitali denna gang. MEN. Givetvis var Rom-Prag i smaakning med Alitalia och det var liksom "deras tur" denna gang. Vilken soppa. Som tur ar kanner min man personer med total tillgang till alla skrymslen och vrar pa Fiumicino, sa de kunde hamta ut det redan incheckade bagaget och skicka det med ett senare flyg. Annars hade vi nog fatt vanta i veckor. Jaja.
Carla: Jag tycker det verkar idiotiskt att behova betala for dessa musiklektioner! Sta pa dig. Pa vart dagis (nido, an sa lange, och privat) ingar det musiklektion med utbildad pedagog (verkar superbra), samt "psicomotor"..nagonting som jag aldrig kommer ihag vad det heter. Ocksda det med extern pedagog. Dessutom finn dagisets barnlakare och psykolog tillgangliga for mottagnig (forbokat, givetvis) tva ganger i manaden. Gratis. Behover jag sag att jag hittills ar nojd??
Angaende Ales problem med en froken, sa skulle jag ta och prata med den ansvarige lararen for hans grupp (eller motsv). Hos oss har varje grupp tva "huvudfroknar" som har barnen minst pa formiddagen. Pa EM kommer annan personal in och stoder upp for de som jobbat tidigt pa morgonen och givetvis slutar efter lunch. Jaja, detaljer. Det jag ville saga var att jag i forsta hand hade pratat med en eller bada av dessa, samt aven tagit upp det med dagisets ansvariga. Det kanske ar fler barn som inte gillar denna person? Varan S hade en froken forra aret som hon markbart gillade mindre an den andra (vi med), men det var nog mest for att hon ar en typisk romanska (fast soderifran, markligt nog). Vi sag ingen anledning till oro, men holl ogonen oppna. S ar fortfarande lite reserverad mot henne, men det verkar ha gatt over. S har till och med givit henne en puss, vilket hon annars ar mycket reserverad med mot de utanfor familjen. Jaja. Mitt tips ar att helt enkelt prata med personalen, om det fortsatter.
Om bocker till asilo: Jag har just gatt en kurs i jamforande politik (kul va), och da laste vi bla om barnomsorg i olika lander. MYCKET intresant!! Italien har en sk conservative male breadwinner model (nae, vilken overraskning...). Detta innebar bla att dagis/motsv ar till for bildning, inte for att avlasta arbetande foraldrar. Darav det pedagogiska inslaget pa asilo. Det ligger liksom i filosofin att barnen ska bli "bildade" (las fa lite undervisning) redan fran forsta borjan. Jag antar att det ar det man lockade hemmafruarna med for 30 ar sedan. "Skicka dina barn till asilo, sa far de lara sig bra saker". Men jag haller med: ritlaxor och religionsundervisning ar lite val mycket for en trearing. Pa vart dagis ar de MYCKET noga med att inte ha religiosa inslag mer an nodvandigt (vi bor trots allt i ett kristet land och vissa saker ar djupt inrotade i var kultur. Paskharen och julklapparna, tex). Jul ar "Babbo Natale", och inte "Bambin' Gesù", for att ge ett exempel. Om ditt asilo ar kommunalt, skulle jag ifragasatta aven den aspekten!!! Hos oss har vi barn med "rotter" fran minst Sverige, Polen, Frankrike och Portugal. Nu ar det nog bara S som inte ar katolik, men de ar mycket medvetna om mangfalden och att det kan stalla till "problem".