• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • EMND

Hi girls!

Jag försvann ett tag men läste era inlägg från och till.

Ska först gratta: Lillskuttan, Lycka77, trasan77. Underbart!

mammawannabe:GRATTTTTIIIIIIIS. Ugh jag har en tenta som gnager innan avhandlingen är klar.

Truls06: Har du fått någon behandling denna gång?

Idun 78: tusen tack, vännen att du tänkte på mig, snart förklarar jag hur det är med mig.

a80: Har dina blödningar med undersökningen att göra? När dem gjorde hydrosonografi (jag trodde ju att det var HSG när jag startade ett tråd) på mig var min ÄL supersmärtsam, jag fick mellanblödningar, mens blev oregelbunden i ca 2 månader.

har jag glömt någon, säkert men tänker på alla ändå...

Postar det här inlägget och tar ett nytt, så det inte blir så långa texter

PS// Oh just det LillaD: du är HÄRLIG!

• babblar på

Trasan: Missade att du också gjort lyckat Vul. Grattis till dej också såklart!

0,2 enheter( 2 jordgubbar)

• Truls06

DND- Jag bor i Göteborg och där får man ingen förståelse eller hjälp när man gör missfallsutredning :/ . Nu har det ju kommit en man till Borås som en del andra fått hjälp av. Så nej jag har denna graviditet inte fått någon behandling, däremot hittade dom en skiljevägg vid hystroskopin som dom tog bort. Den kan nog ha varit boven i dramat i mitt fall.

• EMND

I går började jag blöda igen, lite men annorlunda än mensen. Fick lite ont i magen men det försvann övernatten. Idag, dag 4 har jag varit igång fram till kl 15 då jag fick ont och kände att jag blöder mer. Är svullen och öm över magen. Hoppas det är i sin ordning. HAr rätt måttligt med ont, är jätte rädd att det kan gå illa. läste en artikel som handlar om studie utförda i Umeå där man visade att man knappt behövde göra återbesök vid med. abort. JAg blir väk inte den stackaren som ännu en gång drabbas av den onda oddsen.

Igår satte jag faktiskt och tänkte på er alla; tåg fram ett papper och började sammanställa vilka vi är, hur gamla, hur många mf/ma har vi drabbats av, vilken läkare behandlar oss, vad är fel på oss, vad vi får för behandling, vilka som är gravida nu respektive fått barn (sedan såg jag att det fanns en sådan tråd) men iaf.

Ålder är allt från 28-43. (sedan sägs det att åldern spelar stor roll, hm ändå sitter vi i samma båt, va?)

HUr som den gemensamma nämnare för de flesta är TNF-alfa och det bästa behandling var trombyl, heparin (Innohep och Fragmil) samt progesteron. Och 50% har fått barn, är gravida, visa väntar på + med en ny behandling och vi är några som väntar på en bra läkare

Förresten så laddade jag hem en massa artiklar som handlar om sköldkörtel och missfall, om behandling med aspirin/heparin gentemot bara aspirin, om TNF och NK cells. Hm har verkligen pluggat på.

Idag var jag hos en privat läkare (min väninnas gyn) och efter att han började förklara för mig om hur man gör barn (typ på den nivån! grrrr), la jag alla kort på bordet, artiklar jag har läst, Finessans lista med prover, respektive min fattiga lista, info om konferensen och TNF vikten i graviditeten. Och vet ni- han sa att han egentligen är inte mödravårdsläkare och jag kunde mer än han och det enda han kunde göra är att remittera mig till RMC. Men dem ville ju inte analysera TNF-alfa och ANA på mig, skrek jag nästan. Jag BAD honom skicka prover någonstans eller remittera mig till dr Christiansen men lyckades inte varken eller. Han ska fundera i några veckor så jag får återkomma.

Sedan pratade jag med min VC läkare (som är min bäste väninnas väninna) och trodde att hon kan iaf hysa mer förståelse och skicka prover för analys, skicka remiss till Köpenhamn men NEJ, även honom kan bara skicka mig till RMC eller ta mer allmänna prover. Kanske hjälper hon mig med min TSH som verkar ligga på 4 fortfarande. JAg fick komma till henne på tisdag. Uf tjejer vad ska jag göra?

Så blev jag utmattad till lunchen. Ändå hann jag sedan lämna micro på service, lämna några kläder till en affär som säljer gamla kläder åt folk, köpa en present och handla på Hälsokost om vilket jag återkommer i nästa inlägget. Skit mår inte alls bra...Ska kanske ta en panodyl.

• EMND

Och ni har kanske redan nu tröttnat på mig men jag ville fråga om någon, några här har ätit Apiforce (bidrottninggelé) och/ eller Efanatal? Erfarenheter?

Hm ska jag ge mig i diskussion om vänner?

• Poppy Lee

DND: vad bra att du konfronterade läkaren. Men hopplöst att det verkar så svårt att få hjälp! TSH borde någon läkare definitivt kunna hjälpa till att få ner, det är ju en välkänd orsak till mf - de flesta gynläkare känner iaf till det. Tycker återigen att du ska testa att ringa ditt sjukhus om inte annat, och försöka få komma till en endokrinolog.

Magis: har du en blogg? Måste kolla in den!

• Sandraw76

DND: Vet inte om du berättat nyligen var du är ifrån men DrB i Borås tar emot från stora delar av landet. Samt att du kanske kan kolla med DrM även om du inte bor i Malmöområdet. Jag ha ju honom men bor inte i närheten men då måste du nästan ha en bra mvcläkare som skriver ut enl hans ordinationer. Jag har bara tagit de vanliga proverna via kk samt ett par extra på just sköldkörtel i Borås. Den läkaren i borås kollar även antikroppar för just sköldkörtelproblem. SÅ även om man har ett bra värde så vet han vikten av att kolla det extra med just antikroppar för då kan det ju ändras o bli ämre vid graviditet.

Hurra för hälsokost. Du gör rätt i att prata med dem med. Jag gjorde det o fick hjälp från dem med kost osv.

Grattis lillskuttan till lyckat vul idag.

Sandra med Ängeln Liw i himmelen och knyttet i magen
  • StoraD

hej hej! tack för dina snälla ord DND, jag blev jätteglad det behövde jag verkligen! jag har varit så ledsen idag, jag grät hela förmiddagen och har knappt lyckats jobba alls... jag är så orolig för att ÄL inte ska infinna sig + att det nu är 2 år sedan vi började försöka + att vår bebis skulle ha fötts nu i dagarna om det inte var för missfall #3 inget har jag skrivit på avhandlingen heller, jag känner mig så misslyckad...

ang. läkare. Jag säger som SandraW, kontakta en läkare som du vet är välvilligt inställd! antingen du kontaktar a80's läkare, eller Boråsläkaren, eller DrM. Det är mitt tips vännen! Min DrM gör inga prover utöver det som är standard hos landstingen, utan det blir innohep/heparin från konstaterad graviditet.

skönt att mensen kom poppy, nu kommer ÄL ska du se!

nu ska jag på middag för en kompis som fyller 35. det sista jag vill göra är att vara trevlig mot bekanta på krogen. men men jag har iaf tränat idag.

• fruZ

Min läkare testar inte TNF (än, vi får väl se efter konferensen han är med och håller...)

Men han behandlar ju utan diagnos. Och det kan man nog få nästan vilken som helst av KK läkarna i Linköping att göra. (a80 fortsätter tro att Linköping inte har nåt bättre än KK att erbjuda och VILL tro att Landstinget KAN vara ok)

Grattis ni som sett små hjärtan! Det är livets finaste stund (hittills för mig...)

Tur att jag redan ätit dagens dos frukt och grönt för nu har jag just värmt upp med ostbågar inför besöket på italienska resturangen (läs pizza med MYCKET mozzarella).

(skit-blödningen fortsätter vara mycket måttlig och brun. bläh!)

• StoraD
    fruZ skrev 2008-06-27 18:44:20 följande:
    Men han behandlar ju utan diagnos. Och det kan man nog få nästan vilken som helst av KK läkarna i Linköping att göra. (a80 fortsätter tro att Linköping inte har nåt bättre än KK att erbjuda och VILL tro att Landstinget KAN vara ok)
    det låter helt galet när du pratar om dig själv i tredje person hihi!
    (skitblödning!)

nu ska LillaD på middag, men LillaD är inte så hungrig. men men, vad ska LillaD göra...
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7