• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • Honung

Truls06 - bara 1,5 vecka kvar!? (Inser att jag inte har hunnit hänga med i tråden så bra här på sistone...) Jag förstår hur du längtar.

Själv har jag bestämt mig för att prata ganska öppet om mina tidigare missfall och min sorg över dessa. Jag kan märka att en del tar lite illa vid sig att jag är så öppen men jag tycker det är bra att någon vågar prata och berätta om missfall. Innan jag blev gravid första gången så hade jag en rosenskimrande bild av hur det skulle vara att vara gravid (trots att jag jobbar inom vården och har gott om faktamässiga kunskaper kring graviditet - missfall är ju inget som drabbar mig...eller hur? Det drabbar ju "patienten"). Ingen av mina vänner hade fått missfall, eller också var det något de hade hållit för dem själva. Jag gör det också för att folk ska kunna känna att de ska kunna våga prata med med mig (om de vill) om deras tankar kring graviditeten. Alla har ju inte så lätt för att bli gravida och alla har ju inte sk "gräddfilsgraviditeter" heller.

• Lycka77

Återigen, tack för era tummar och tankar.
    Idag har det gått bra för oss. Vi har fått tillbaka ett toppenembryo och ett till frysen. Enligt läkaren kan det inte se bättre ut. Så nu är det bara för mig att släppa tankarna på detta i två veckor, eller hur - som om det skulle hända..... INTE!   

Finesssan - Vilken sötnos!!

vitlök - Nej du, cvl är inte mycket för att utreda mf, det är där vi går och gör ivf, men någon hjälp med misfallen vill de inte ge oss. Lycka till hos KK!

Linan - Grattis till lyckat UL, vad härligt!

Bitter och tråkig är verkligen rätta orden, men jag lägger även till inåtvänd och ensam. För att återknyta till diskussionen om vänner tidigare, så märker man verkligen vilka som finns där för en. 2 tjejer som jag ansett som vänner men inte så nära har verkligen varit toppen. En tjej som jag sett som en av mina bästa vänner har inte hört av sig en enda gång, inte ens via sms eller mail, man blir ledsen och besviken och undrar om vänskapen någonsin kommer att gå tillbaka till det den en gång var.

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Truls06

Yepp! 1.5 vecka kvar och nu är det dax att packa bb-väskan. Jag har dessutom tagit över Finessans förberedelse-bak som hon höll på med förra veckan. Fast ni kommer märka att jag är inte alls lika flitig som henne ;) !
    **Slänger in en plåt med kardemummamuffins**

Jag har också pratat välidgt öppet om graviditeten, illamåendet och missfallen både innan och även nu under graviditeten. Men det kryper i kroppen på många när man pratar om det. Jag tror att det är många med mig som längtar efter lilla pyret så det kan bli slut med "tjatet om missfall och barnlängtan". Men det bryr jag mig inte om, detta är en del av mig och skapat den jag är. NÅGON måste våga prata missfall!!!

• Truls06

Lyckan- Nu håller alla här i tråden tumme för ett stort och fint plus om 2 veckor. Ska du ha semester efter det? Hur kommer uppföljningen att vara (VUL måste man ju ha för lugna sitt sargade hjärta) under semestern vid ett plus? Lika bra att du börjar dra i det innan för många ställen har ju stängt för sommaren!

• trasan77

Finessan: Stort grattis till enbedårande tjej!!!!! Sååå söt.Glad Längtar tills man själv är i samma situation.Flört

Ego: Imorgon ska jag på inskrivning och ska samtidigt få göra ett vul. Är såå nervös.....
    Känns så trist att inte kunna glädjas, men vi vågar verkligen inte. Håll tummarna för oss imorgon 10.30!

Kram alla tjejer!

Vecka 11 (10+0)
  • Lilleskuttan

hur har ni mått i början under er graviditet som gick bra? Symtomen,hade ni dom hela tiden eller till och från? Är så orolig när jag inte mår lika illa som för ett par dagar sen..

trasan: lycka till i morgon..

• Krusbär

Ja, det är lätt att känna sig inåtvänd och ensam när man har tappat ca 85% av sina vänner. Delvis är det mitt eget fel, eftersom det är jobbigt att umgås med gravida och bebisar. Men många av mina vänner som har fått barn drar sig själva undan. Förmodligen för att de har fullt upp med barnet. Men när de träffar vänner verkar de helst vilja träffa andra i samma sits. Då kan de prata om graviditeter och bebisar utan att få dåligt samvete för oss som är barnlösa eller singlar. När vi träffas i blandad konstallation påpekar de gärna att "nu ska vi inte prata så mycket om barn, det är ju inte så kul för er...". Det funkar i typ 5 min...

Jag har alltså inte pratat särskilt öppet om mina missfall. Har berättat för ett fåtal om något av missfallen, men inte om alla tre. Tyvärr har de sedan aldrig tagit upp ämnet spontant igen efter det, typ frågat hur jag mår eller om vi försöker igen. Antar att de väntar på ett lyckligt graviditetsbesked så att missfallet kan raderas. Därför känns det inte direkt som om jag vill ta upp det själv, och samtidigt berätta att jag sen sist har hunnit få två missfall till... Men jag förstår ju att de förmodligen inte vet vad de ska säga...?

(Lite blandade ämnen i tråden idag... )

• StoraD

supersöt liten tösabit finessan!! åååh så underbart!

och grattis lycka77! härliga nyheter! och grattis till dig Linan!

håller tummar för vul imorgon trasan! för dig också lilleskuttan!

krusbär, det kunde ha varit jag som skrev det där inlägget... jag har också tappat många vänner och jag har varit mkt ledsen över att de få som vet (en handfull bara) inte ens har frågat hur jag mår utan helt släppt ämnet och låtsats som det regnar men men, det är väl inte lätt att veta vad man ska säga antar jag. Hur är det med influensan idag? och blödningarna? är det bättre?

själv har jag fått jättemkt mensvärk! på dag 13 i cykeln... innan ÄL! varför det?!! kan man få mensvärk INNAN ÄL av pergotime? verkar ju helt orimligt... betyder det att jag inte kommer att få ngn ÄL denna månad? ååh så ledsen jag blir.

• trasan77

lillaD: Så fick jag innan äl med pergo! Hade vansinnigt ont dag från dag tolv. På dag 14 fick jag utslag på äl stickan. Hade svinont till dag16,17. Det var det värt för det ledde ju till plus! Hoppas det bara är känningar inför äl som jag hade.Flört Lycka till!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7