• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • Cia o krabaten

Nu har jag jobbat min sista dag på läääänge !!!

Känns sååå skönt att bara vara hemma med E och vänta på bebis

DND: Vid mina mf v5 resp v7 så blödde jag som mens i 1 resp 2v.
    Om du nu fått hjälp av Cytotec att stöta ut allt så kanske mängden blod motsvarar 1v mens? Bara en tanke... Skönt att det inte var värre psykiskt.

Lycka: Ang att man är en annan person. Det var ju det som skrämde mig lite och som gjorde att jag tillslut sökte psykolog. ATt jag kände att sorgen skulle finnas där oavsett ett nytt plus eller ett barn.
    Ett barn skulle inte kompensera för de 4 jag förlorat.
    Nu mår jag mycket bättre, delsvis tack vare psykologen och graviditeten, men resan hit har format mig.
    Den tynger mig inte på samma sätt, men den finns alltid där!
    Precis som när ngn anhörig går bort eller så så inser man ju hur bräckligt livet är och tar vara på det på ett annat sätt.

Jag kommer nog inte vara deprimerad över mina mf på samma sätt i framtiden, men jag kommer alltid bära dem med mig.

• fruZ

D; nja, klar blir jag inte nu, har ett år kvar, men det värsta är iaf snart gjort... Hur går det själv med jobbandet då? Kommer du nån vart? Verkar svårt att ha ett jobb där man själv måste förmå sig att göra allt (på mitt jobb är det lixom uppenbart vad som måste göras så det går inte att slappa...) Kan du ta dig nån semester? (det måste du; lova?!)

Du är inspirerande med dina enheter, jag har varit dålig idag, ska hämta ett äpple nu

Hoppas oxå att du spyr Lilleskuttan!

• Lilleskuttan

a80 men när jag väl ligger där och spyr så ångrar jag mig nog.. Men men det är de värt om det går bra.

• Krusbär

DND: Tvätt är bra! Har nog aldrig tvättat så mycket som under det senaste året. Sambon riskerar att bli riktigt bortskämd.

LillaD: Skönt att du får behandling ändå! Och skönt att du mår bra trots pergon. Hoppas på äl snart! Det kan ju dröja om du inte haft äl på ett tag. Min första kur kom äl dag 23, sen när det väl var igång rullade det på och kom dag 14-15.

Jag vet också vad som är mens och inte. Detta är INTE mens. Proverna jag tog förra året var bara hormoner för pco-diagnos. Nu ska jag ta hormonerna igen + fler prover för mf-utredning.

Lycka: Pergon kan förstärka äl, vet inte riktigt hur. Men det kan bla förlänga lutealfasen så någon effekt på hormonbalanser har det nog.

• babblar på

LillaD: Bra med enheter du fått ihop! Extra plus för rädisorna
    Jag har smällt i mej en klementin, en banan och broccoli..fast inte på samma gång
    Banan borde väl en apa(mcc)som du gilla förresten

DND: Vi får hoppas att det var klart. Det tror jag också att det kan vara

Lycka: grattis till embryorna!

Lilleskuttan: spy lite nu då

• Krusbär

a80: Jag har redan terroriserat min gyn med alla mina misstankar och teorier. Tyvärr verkar det inte finnas någon entydig forskning i fråga om behandling. Men Metformin (diabetesmedicin som ofta används vid pco, fast många läkare är skeptiska) är mitt nästa "tjatobjekt" om inget nytt dyker upp i utredning osv.

Grattis till mens!

Lilleskuttan: Hoppas på lite lagom jobbigt illamående, då...? Någon liten ojobbig spya bara, så att du blir lugn men inte lider...

• Krusbär

LillaD: Vad gör du med alla rädisor...?

• fruZ

Krusbär; just precis när det inte finns evidens för behandling är det man har "chansen" att påverka. Gör man det sakligt och låter det framgå att man är lagom orolig lyssnar många läkare. Använder man Metformin även vid graviditet? Står i Fass att man inte ska, man har inte sett fosterskador i djurstudier, men det är inte prövat på människor verkar det som. Så då kan det nog vara svårare att övertala nån att skriva ut det...

• Krusbär

a80: Har inte tagit upp Metformin med den nuvarande läkaren. Men tack vare sakliga argument fick jag (trots evidens) prova progesteron. Så visst går det att påverka! Metformin rekommenderas inte under graviditeten pga risk för missbildningar(www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=63&contenttype=text/html). Men kanske är det ok fram till plus? Iallafall om man har problem som minskar med medicinen, problem som i sig kan innebära risker.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7