• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • Krusbär

DND: Skönt att det gick hyfsat lugnt, eller? Det låter ju fullt möjligt att du är "klar" nu. Om graviditeten avstannade i v 6 kanske slemhinnan inte har fortsatt att bygga upp heller. Och du har väl ändå blödit mer än en mens, mängdmässigt?

När jag fick Cytotec hade jag blödit ungefär som du beskriver innan jag kom till sjukhuset. Ändå hade jag 21 mm slemhinna kvar, därför fick jag Cytotec. Men jag fick mer ont än blödning av tabletterna. Blödde väl som en mens ungefär i ytterligare ca fem dagar. Jag skulle ha varit i v 13 när missfallet startade, men hade en fostersäck som var betydligt mindre. Trots att ma konstaterades v 7 hade fostersäcken och slemhinnan förmodligen fortsatt att växa trots att fostret dött långt tidigare. Men det är nog extremt ovanligt.

Det kan ju också bli så att det kommer lite efterblödningar för dig de närmaste dagarna. Men då är det förmodligen ganska lite.

• StoraD

DND: nu skrev du att du bara riktade dig till de som hade undrat hur det gick igår, men jag svarar ändå. jag har inte själv gjort medicinsk abort men jag har ju haft missfall i v.7 och v.8 och jag har inte blött sådär jättemkt faktiskt, verkligen inget "blodbad" utan mer som en mkt riklig mens. Så visst kan det vara över nu, jag hoppas på det! Om kk säger att det kan vara över, ja då är det ju inte så att "alla" blöder lite efteråt! Har du fått tid för ett återbesök för att se om det är ute? kanske kan du boka in ngt om ca 4-5 dagar för att se?

krusbär: jadu, jag fick pergo för att min gyn misstänkte att jag hade ngn hormonobalans. Men jag fick ju missfall trots pergon. Hormoner är jättesvåra att mäta eftersom man inte kan ta ett enstaka prov utan måste mäta över tid... men om du får progesteron så borde väl det motverka ett missfall? Har ni pratat ngt om det?

• Krusbär

LillaD: Japp, tjatade till mig progesteron inför den senaste graviditeten. Men det blev rekordtidigt mf ändå. Tror tyvärr att mina hormonella problem är djupare än så. Vet sen tidigare att mina hormoner inte är helt ok (pco) men de proverna tog jag för över ett år sen, innan jag hade varit gravid och under en period då jag inte hade äl alls. Därför är jag spänd på de nya blodproverna. Hoppas att de är bättre en sist, nu när jag har en fungerande (???) cykel med äl. Men samtidigt vill jag ju gärna hitta orsaken till mina missfall. Och att det går att behandla, såklart!

• StoraD

jadu, men du kan ju ha fått ett "vanligt" missfall sist, ett som berodde på kromosomfel, så om det är hormonellt så kan ju fortfarande progesteron hjälpa gumman! men du har alltså gjort prover? när kommer du få svar tror du?

• Krusbär

LillaD: Jo, det är klart... Men man kan ju ha fler än ett fel också. Jag ska ta nya prover nästa mens, cd 3-4. (Hur jag nu ska räkna med blödningarna... Men jag väntar nog på att en riktig mens kommer på bm om en vecka.) Sen får vi svaren i augusti.

• EMND

hej igen!
    illaD: Tack för lugnande ord. Jag skrev inte till någon direkt. Flera är gravida här på forumet och då vill man inte tänka på mf och abort kanske. Jag har en kompis på jobbet som frågar för mycket, jätte jobbig person. Hennes svägerska fick massa problem där bl. a även mf och hon som visste om mitt andra mf kom och frågade mig massor vilket gjorde att jag mådde dåligt efteråt. Jag var gravid men sa inget men mådde så dåligt av hennes frågor och att jag inte sa ifrån. Här kan man hoppa över inlägget om man inte vill känna sig vid, samt dra nytta eller dela med sig om man orkar. Därför skrev jag NI SOM UNDRAR. :) Kram

PS/ JAg är glad att jag har träffat er allihopa! Nu ska jag ta hand om tvätten! Värst vad jag lider konstruktivt!

• StoraD

ja du, men vet du när ÄL var? så kanske du kan räkna ut när du har mens? Ja, du kan ha flera fel - det kan också vara så att du inte har några fel! faktiskt!! men nu har du ju provtagning framför dig - och OM det är hormoner i obalans så får du ju hjälp! har du gjort mf-utredning? (förlåt gumman, jag minns inte...)

hur är det med influensan

DND: så omtänksamt! hoppas det känns lite bättre nu!

• Krusbär

lillaD: Inte lätt att minnas allt och alla! Mf-utredning ska göras iom proverna. Hittills har det inte funnits någon hjälp för den hormonella obalansen (förutom pergo) men jag kanske kan tjata mig till något nytt när jag har provsvaren.

Min äl går inte att missa! Aj, aj, aj! Kanske släppte inte ägget den här gången, men jag tror att det är något annat som gör att jag blöder för tidigt innan mens. Har ju gjort det även vid graviditet och då är det ju 100% att ett ägg har släppt.

Hur är din status förresten? Paus eller verkstad? Utredning?

Influensan var nog bara ett virus, kan nog vara på benen i morgon igen. Men träningen får väl stryka på foten i ytterligare ett par dagar...

• StoraD

ok vännen, men då ser du nog när mensen kommer. jag har haft mkt rikliga spottings men ändå alltid märkt när mensen kommer på riktigt. Har du kollat sköldkörtel och de andra delar av mf-utredningen, eller ni börjar m hormonerna? Jag gjorde allt samtidigt.

jo, jag gjorde min utredning i december (inga fel) och så fick jag via bl.a SandraW här på fl kontakt med DrM i Hbg. Så jag kommer få heparin el innohep vid konstaterat tickande hjärta. Men så har jag haft en jättekrånglig cykel med blödningar och elände och så vid ett progesteronprov i förra månaden konstaterades att jag inte hade ngn ÄL . Nu äter jag pergo och är på dag 12 i cykeln. Jag har nästan inga biverkningar alls av pergon så jag är orolig att det innebär att jag inte kommer få ngn ÄL men jag testar på och ser... och hoppas såklart!

• Lycka77

DND - Hoppas att allt är över nu!
    Vid mitt mf i v.6 blödde jag bara som en riklig mens, och de andra 2 gångerna har jag skrapats. Vid första skrapningen började jag knappt blöda innan och vid andra blödde jag igenom det mesta. Så det kan vara väldigt olika från person till person och från gång till gång.

Jag har bara ätit Pergon en månad eftersom jag mådde så dåligt av dem. Men kan verkligen Pergon göra hormonbalansen i kroppen bättre?

Krusbär - vad jobbigt att kroppen trasslar för dig. Hoppas att utredningen visar vad som är på tok.

Har nu pratat med cvl och 3st har blivit befruktade, måtte något vara i topptrim i morgon!

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7