• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • mysens dagbok

eldflugan (och alla andra): Jag kan varmt rekommendera er att läsa boken "Växa och upptäcka världen : sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår", finns att köpa på adlibris hemsida för 39:-, den är kanon bra och beskriver barnets olika faser, hur de beter sig och vad man kan göra. Är ofta här inne å läser, men hinner sällan skriva själv;) nu ska jag lägga lillan, får hoppas hon sover bra inatt.

• Impala59

Nu har Elina ätit kvällens sista "måltider" Först tuttat, sen 90 ml ersättning/tillägg/välling va det nu kallas. Ligger i sin säng o jollrar. Jag ska oxå gå o lägga mig nu.
    God natt o sov så gott det går....

• vinkelslip

eldflugan, jag känner igen mig i vad du säger om att Oliver tystnat. Precis sån var Elvis förra och förrförra veckan, efter att tidigare gurglat och låtit en hel del var han plötsligt jätteyst i ett par veckor. Nu har han dock börjat tjuta och bluddra med tungan nästan hela tiden. Så just detta behöver inte ha något samband med att han är orolig i övrigt, det kan nog vara en normal period av eftertanke och funderingar.
    Skönt för er att han sov hela natten igår iaf!

Mina bröst är heller inte hårda, har heller aldrig varit - inte ens i början, men mat har alltid funnits. Elvis har inte fått något annat än bröstmjölk än.

• Roots

Eldflugan: Kan bara instämma med thepig ang tystnaden. Osborn var också tyst i en eller två veckor för ett tag sen. Jag blev så orolig, tänkte att han var döv... (fast det borde ju varit stum - mjölkhjärnan som spökar igen..)

Nu har han dock kommit igång så man nästan blir trött. Heeela tiden låter det oaoaoaoaoaoaeoä gej ungefär.

Och vad skönt med natten! Fokusera på det positiva (menar inte att låta som Kay Pollack, men det kan kanske hjälpa dig att orka).
    kram igen.

• mysens dagbok

det står just om dessa tysta samt skrikiga perioder i boken som jag pratade om, läs den så försår ni mycket av era barns beteenden:)

• Devania

Har era bebisar börjat få tänder??

Vi misstänker att nåt sånt är på G för Alma nu.. Hon ska ha allt i munnen, och knytnäven nästan BOR där :P Hon är också mycket gnälligare än vanligt... Kan det vara nåt sånt kanske??

• froggyL

Brösten SKA ju kännas mjuka, när amningen funkar som den ska. Om det nu spänner i brösten är det nog för att det går längre tid mellan amningarna. För mig har det spänt ofta i brösten nu. Hon äter ungefär 2ggr el 3 per dygn. Resten blir ersättning. Man kan ju hålla på att trixa och låta henne suga ofta och sådär för att öka mjölkmängden, men jag tycker det känns bra att trappa ut det nu. Ska bara börja med gröt också innan jag lägger av helt... så hon får lite gluten i sig under amningen. Om man nu ska tro på allt sånt där...

jag säger som mysens dagbok: den boken e jättekul att läsa läser gärna om nästa period i förskott och sen läser jag om perioden igen när hon befinner sig i den.

idag har vi suttit ute på altanen i skuggan hela dagen. Sååå härligt. Ikväll blir det nog premiär med gröten tror jag. Nu har hon ätit majspuré sen i söndags (förutom i tisdags då... glömde maten i kylskåpet när jag åkte iväg...) egentligen vill jag väl vänta lite till, men å andra sidan så tar mjölken i brösten slut nu, så jag vill få in gluten innan jag slutar...

tror inte jag skrev om vårt besök på bvc. Hon är nu 65 cm lång och väger 7190. (var då 4 mån och 2 dagar vid mättillfället) en stor kluns nu

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Impala59

Det som jag tycker är lite skumt ang brösten....På natten när det gått ca 5 timmar sen hon ammades är brösten knallhårda men inte på dagtid även om det nångång händer att det går så lång tid mellan....

• froggyL

Devania: Linnea har varit sån mycket, men ändå ser jag inga tänder. Har läst om många som det börjat på vid 3 mån fast tänderna inte kommit förrens vid 6 mån. Om man känner i gommen är det väldigt vasst, så de kommer väl när som helst. Tur att hon inte e som mamma. Hade 2 tänder när jag föddes... bet sönder min mammas bröstvårtor. I dag tar man väl bort tänderna när de e så små.... det gjorde de inte på mig. Stackars mamma..!

En annan grej jag märkt är att när knytnäven åker in i munnen, är hon numer antingen hungrig eller trött. Förut gnagde hon på den för att hon hittat den, men nu är det hunger el. sömn. Det kliar en hel del men då använder hon fingrarna istället. E så roligt när man vet precis vad alla små tecken betyder. Och så ser man henne med pappa, som inte alls vet vad allt betyder på samma sätt. Blir lite smått frustrerad för mig själv, men han kan ju inte veta.

• froggyL

Förklaringen på det Impala59 är väl att hormonet eller ämnet eller vad det är, som gör att mjölkproduktionen ökar, är som mest aktivt på natten. Så vill man öka produktionen ska man amma oftare på natten.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2