• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Devania

froggyL, hur är det när Linnea somnar tidigare och tidigare? Vaknar hon inte också mycket tidigare då? Eller?? Tycker det verkar som att det bär åt samma håll här... *suck* Jag som hatar tidiga morgnar, jag vill ju helst sova till 11 jag :)

• vinkelslip

Även här har vädret varit fantastiskt! Vi har varit på vår första picknick med Elvis idag. Tog med lite fika och åkte upp till ett ställe som heter Munkängarna och som ser ut som en riktig "Robin Hood-skog", dvs väldigt grönt och mycket vackert. Där satt vi på en filt och fikade och Elvis låg och jollrade i sin nya solhatt. Det var första gången som han låg på en filt ute i det fria och han tittade förundrat upp mot trädkronorna och himlen.

Elvis pratar jättemycket nu igen, precis som flera av era småttingar. Han skriker och gör mycket höga och gälla ljud, men ser glad ut samtidigt så det är ingen gråt eller argt skrik - verkar mest som om han utforskar sina egna röstresurser. Kul!

• Puma86

Lukas somnar me tidigt o d e såååå skönt att få kvällen tillbringad ensam med sambon.. få lite egen tid me!
    Då somnar han oftast runt 19-20 vaknar runt 00-01, sover igenom amningen o fortsätter sova när ja lägger ner honom i sängen igen... vaknar runt 4 igen o vill då ha napp... sen går vi upp runt 6 tiden.. e uppe o käkar o tittar lite tv 1 timma ca sen går vi o lägger oss i våran säng igen o sover till 10-11 D e såååå skönt o mysigt att somna den stunden på morronen tillsammans... speciellt på vardagar när sambon gått till jobbet o vi har hela sängen för oss själva!!

Känns skönt att han fått in dom rutinerna nu me.. d kan ja leva med... väntar bara på att han ska sluta vakna den stunden vid 4 där... o sen att han ska sova över matmålet vid 00-01... så e natten räddad hihi Men ja har faktisk inte ont av att gå upp på nätterna... längre... d e väl som dom säger.. kroppen o sinnet anpassar sig efter den lilla sömn man får o ja e pigg o upp med en gång när han ger ifrån sig ett ljud på natten.. så han hinner aldrig skrika när han vaknar på natten vilket e skönt o ja tror e uppskattat av sambon som slipper vakna hihi

• Tezz79

Devania- här i Gävle har vi barnvagnsbio ungefär 3-4 gånger på hösten och våren. Då visar de en vanlig aktuell biofilm i stora filmsalongen med mindre ljud och mer ljus i salongen. De ställer upp skötbord och bjuder på fruktpure och välling till bebisarna och kaffe, te och kakor till föräldrarna. Det är också en paus mitt i filmen! Det är iallafall en trevlig tillställning som är uppskattad av alla föräldrar (har inte hört någon som klagat).

Jag har ammat flera gånger utomhus men försöker att tänka på att sitta i lä och om jag har filt med mig så lägger jag över den så gott det går. I helgen har Ebba fått extra mycket frisk luft. Hon har varit utomhus hela dagarna eftersom det varit stora hundtävlingar där jag hjälpt till. I torsdags var hon ute från 08 till 17 och idag från 10:30-18! Ebba har varit jättesnäll, hennes mormor har skött henne rätt så mycket i helgen!

Ebba somnar ju också allt tidigare men hon vaknar ungefär samma tid! Hon somnar alltid i egen säng men vill sova med mig mot slutet av natten eller på morgonkanten iallafall. Dock så är hon lite jobbig på morgonkanten då hon rör sig mycket och vill snutta hela tiden på bröstet och jag vaknar hur många gånger som helst!

Stolt mamma åt Ebba
  • froggyL

Devania: Då e vi två! Jag haaatar att gå upp tidigt. Vill gärna sova till 10 om jag inte har nåt på schemat... menmen, så funkar det inte längre... Linnea somnar tidigt, sover till 5 om hon ätit duktigt under dagen/kvällen innan hon somnar, ammar, somnar om, och sover till 7-8 och vill upp. URK! I bästa fall kan hon somna om igen till 9. Har hon däremot ätit lite mindre på kvällen så kan hon vakna vid 2-3 och vill då suga lite... men frågan e egentligen hur mycket mat hon får i sig.. en liten "slatt".. och sen somnar hon om igen, då också till 5. Och likadan fortsättning på morgonen. E hon tillräckligt vaken blir hon inte mätt på mina bröst, bara lagom så hon kan sova vidare. E det runt 8 och hon e ganska vaken, så räcker inte brösten till...då måste hon få ersättning också. MATVRAK! Nej, det är väl inte så konstigt. Har kommit in i en ond spiral. Mer ersättning, mindre amning. Men det gör ingenting. Nu blir det ju mer och mer smakisar också...Jo, det var ju det jag skulle skriva också... att i början sov hon till 11... så visst blir det tidigare och tidigare. Men till 8 iaf.. När det närmar sig 7 kommer jag va halvt döende mitt på dagen...

ThePig: Vart bor du? Munkängarna e fint! Speciellt när all ramslök blommar och det gör den väl typ nu. Det måste varit underbart å ligga där och spana på trädkronorna. Måste ta ut Linnea på en filt jag med nån dag.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • vinkelslip

froggyL, vi bor i Lidköping så det är en lagom utflykt till Kinnekulle. Ramslöken blommade inte riktigt än, men däremot massvis av vitsippor Bor du i närheten?
    Härliga kort du lagt in från smakprovningen tidigare förresten

Kan tillägga också att jag ammat utomhus ett par gånger, men som flera av er andra endast i varmt och vindskyddad läge.

Våra nattrutiner har stabiliserats de senaste veckorna med läggning kl 18-19, amning kl 22-23, ev. lite gny vid 03-04 då nappen behöver puttas in några gånger, morgonamning vid 06-07. Därefter går vi antingen upp eller somnar om nån timme, idag fick vi sovmorgon till närmare 9.30 till mannens stora glädje eftersom han var på krogen i går kväll

• Roots

Gooood morgon!
    Måste bara skryta lite:
    Osborn somnade 19.30 med nallen i famn . Fick ge napp vid tolv nån gång. Sen inte ett knyst fram till 05.15!! Då snabb amning, somna om och så uppstigning tio i sju. För mig är detta gigantiskt!! Betyder så mkt att få sova där vid tre-fyra tycker jag.

Idag ska jag ha picknick ute i solen. Med vagn, mackor och läsa en pjäs av Lars Norén som jag tänker ska muntra upp lite... eller hur det nu blir.

• vinkelslip

Så skönt för dig Roots! Det får ju verkligen räknas som en hel natts sömn. Hoppas det blir en vana som håller i sig.

Om en timme ska vi till BVC för vägning och mätning. Har inte varit där på en månad nu så det ska bli jättekul att se hur stor Elvis blivit nu. Folk som ser honom brukar tro att han är minst 6-7 månader att döma av storleken, så det är med spänning vi går och väger idag...

• Xeni

ThePig, ååh va mysigt det lät! Nu måste jag oxå ut med Filemon på picnic!
    Hur gick det på BVC idag?

Ni pratar sömn. Filemon har alltid vart duktig på att sova om nätterna. Somnar 21.30, vaknar 5, matas, somnar om o vaknar sen vid 9. Men nu på sistone har han börjat sova dåligt om nätterna. Blir gnällig o pigg och vill inte sova, usch o fy så jobbigt det är :(

• vinkelslip

Ah, det gick finfint på BVC. Äntligen fick vi svar på allergiprovet som visade att Elvis faktiskt INTE är mjölkallergisk Så jag har ätit mjölkfritt i en månad i onödan, gick därför hem och glufsade i mig en massa ost som jag saknat

För er info är nu Elvis 3 månader och 27 dagar, väger 8,3 kg och är 65 cm lång.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2