• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • eldflugan

Åhh va ni är underbara allihopa!

Känns så bra att läsa era inlägg.
    The pig och Roots: Det är så skönt att höra att era små med varit tysta, inte för att jämföra, men så man vet att det faktiskt inte är nått fel.

Maxen01: Helt mjölkfritt har jag inte testat, kanske ska prova det.

Mysensdagbok: Jag har blivit tipsad om boken förut, men den är alltid utlånad på biblan. Men 39 kr va ju inte dyrt. Ska nog beställa på en gång

Nu är Oliver sjuk "på riktigt". Magsjuka eller ett virus i mag-tarm-kanalen och hosta som låter i lungorna med. Men han är faktiskt relativt pigg ändå. Så jag tänkte att lite frisk luft är faktiskt bra så länge han inte har feber, så vi gick en promenad i solen och han lyckades faktiskt somna i vagnen!! Lyckliga jag!!

Roots: Försöker verkligen fokusera på de bra stunderna, det måste man. Och försöker få lite mer egentid med. Dels för min skull men även för pappa och Olivers skull.

För precis som FroggyL skrev så känner inte pappa till vad allt som Oliver vill betyder just nu.

Håller med om tänderna, det är nog på G nu. Men som FroggyL sa så kan det ju ta ett par månader innan dom syns.

Aha! Så brösten SKA va mjuka. Bra det. Men ni som ger ersättning, hur visste ni att det inte fanns tillräckligt med mjölk? Eller va det inte därför ni började med det?
    Vi kanske alla ska stjäla lite mjölk av grädd-mamman Puma86

Guu va långt ja skriver jämt. Tack för ni orkar läsa.

• froggyL

Eldflugan: ja, jag tyckte att Linnea åt så ofta, så vi började ge henne ett kvällsmål, så att hon sov längre på nätterna. Sen dröjde det inte länge tills jag märkte hur mycket nöjdare hon blev efter ersättningen. På förmiddagen så åt hon av mina bröst, men hon ville bara ha mer, var liksom inte nöjd, så då fick hon ersättning sen på förmiddagen också. Så höll vi på, 2 mål varje dag, i 1-2 veckor. Sen gav jag henner mer ersättning för hon blev ju så nöjd efteråt. Märkte att hon blev mätt och hon blev så mycket gladare och skrattade för jämnan. På den vägen är det. Mer ersättning = mindre bröstmjölk... efterfrågan minskade ju och då minskar ju mängden i brösten.

Tror jag ska ta fram boken och läsa igen. Har nästan glömt vad det stod om nästa fas. Ska kolla vad det stod om förra fasen också, på alla utvecklingsområden. Vet ju att hon e "sen" med att rulla runt. Men det säger väl PANG och så har hon snurrat flera varv istället

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • eldflugan

froggyL: Aha! Hur märkte ni att hon ville ha mer? Sökte hon efter bröstet? Gnällde hon o slutade med det när hon fick ersättning o blev mätt? Hur gick det att mata med flaska första gången?

• froggyL

Hon var gnällig, och hon låter: ahum när hon e hungrig. Och så sökte hon efter bröstet, ja. När hon blev mätt blev hon så glad. Och hon blev inte hungrig förrens efter 3 timmar, ibland 2 ibland 4, men oftast 3. Gnället försvann, men hon fortsätter med sitt AHUMM

Flaska matade vi faktiskt med 1 vecka efter vi kom hem från BB, men då bara 2 ggr för att jag skulle få sova igen mig. Men sen när vi väl började med ersättningen "på riktigt" så gick det superbra. Kör med Dr Browns flaskor mot magknip. Nu har hon ju inte magknip längre, men flaskorna e ju underbara. Det blir ingen luft, utan hon kan äta utan paus. Nackdelen e väl att det är lite mer att diska... De är ju dessutom gjorda så att det ska kännas som att det kommer från bröstet. Det e så roligt, hon håller nästan flaskan själv. Fast det går ju inte alltid så bra... hon drar ut den ibland... samma med nappen nu. Har börjat dra ut den och bli sur för att den e borta. Ibland får hon in den i munnen igen, ibland rätt, ibland på snedden - hela skölden... ibland släpper hon den eller kastar iväg den. igår kastade hon ner den ifrån spjälsängen ner på golvet! fattar inte hur hon lyckades... vi har ju spjälskydd längs sidan... kanske en framtida kulstöterska ha ha.

• vinkelslip

Mysens dagbok: jag har också boken och har liksom du läst i aktuella kapitel inför och under olika faser. Håller med om att den är bra, och även om alla detaljer inte stämmer in på Elvis så stämmer mycket i stort och man får lite förståelse för hur mycket som egentligen händer i hjärnan och kroppen hos de små under det första året och hur de bearbetar det.

Idag på självaste 4-månadersdagen har Elvis rullat från rygg till mage helt själv för första gången. Mage till rygg har han gjort ett antal gånger även om jag inte är helt säker på att han från gång till gång kommer ihåg hur man gör...

Får väl passa på att gratulera Osborn, Filemon och alla andra småfolk som firar 4 månader i morgon och framöver

• froggyL

Nu har vi gett gröt! Mild havregröt. och ÅÅÅÅH så populärt det var! Hon gapade så stort och sprattlade med armarna efter mer. Hon högg efter skeden, det gick för sakta   så numer blir det gröt till kvällsmat!

• mysens dagbok

En fråga till er som börjat med smakisar: hur gamla var era bebisar? Min lilla tjej blir 4 månader den 16 maj, kan man börja nu tror ni? Hon verkar väldigt nyfiken, biter sig om händerna och dreglar bl.a. Sen undrar jag var ni har för nattnings-rutiner? Ammar ni barnet till sömns? Har hört att man ska undvika detta, men det är sällan min lilla somnar utan lite tutte först:) så jag blir lite orolig att jag gör nått dumt...

• Puma86

Ja började ge Lukas samkisar lite innan han var 4 månader så du kan nog börja nu om hon verjar intresserad
    Ang nattnings-rutinerna så gör ja olika från kväll till kväll faktiskt... men oftast brukar ja ligga med lukar i våran säng och amma honom tills han somnar, när han somnat byter ja ut tutten mot nappen så fortsätter han snutta på den, sen får han somna in ordentligt, då går ja ut o umgås med sambon en stund, sen bär ja in Lukas i sitt rum i sin säng så sover han vidare där! Annars e vi ute o går en sväng på kvällen så somnar han i vagnen så får han sova en stund där sen bär ja över honom till sin säng... funkar d me.. men d funkar bäst att amma honom till sömns, då får ja en liten vilostund me
    Ja tycker inte d e fel att göra så och kommer göra d så länge d funkar, sen blir d ju vällingen som ersätter bröstmjölken när han blir äldre o då kan han ju somna med flaskan!!
    Och jag har inget imot att ligga brevid honom tills han somnar... hur gammal han än är!! Så d e väl som man känner själv, om man vill ta den biten att vara nära sitt barn för att dom ska somna lr om man vill lära dom med en gång att kunna somna själva utan en förälder i närheten!
    När vi flyttar ska vi även ställa in en extra säng i hans rum som jag lr pappan kan använda om han behöver ha oss i rummet för att kunna somna när han blir äldre...
    D beror nog mk på hur man är som person och förälder.. ja e en riktig "mamma" *haha* så ja ar gärna den biten, o kommer göra med kommande barn oxå, då planen är att d ska bli MÅNGA

Men tillbaka till dig då mysens dagbok, ja tycker o tror inte att du gör nått dumt, funkar så hon somnar lugnt o tryggt genom att hon får tutta sig till söms så tycker ja att hon ska få göra d om du inte tycker d e jobbigt! Sen när hon blir äldre o andra rutiner kommer in så kan man ta tag i d då.. oftast så e d inte så jobbigt som man kan tro att vänja dom av vid sånt ( d e vad jag har hört av bekanta med äldre barn ialf )

• vinkelslip

Angående nattningsrutiner tror jag att det blir bäst om man lyckas lista ut hur barnet vill ha det, inte hur man som förälder föredrar att göra. I vårt fall märkte vi för ett tag sedan att Elvis somnar bäst när han ligger ner i sin säng, det tar faktiskt längre tid för honom att somna om man går och bär på honom. Mat vill han inte ha när han är så trött, i regel har vi ammat för någon timma sedan. Jag eller pappan sitter sen bredvid spjälsängen en stund tills han somnat.

Vi har inte börjat med smakportioner ännu. Elvis är väldigt nyfiken och tittar storögt på oss när vi äter, men jag vill vänta lite till, varför stressa liksom!? Känns smidigt att fortsätta helamma nu när det blir sommar, enkelt att ha maten till hands när man är ute och åker. Elvis dreglar också mycket och gnager på händerna, men enligt vår BVC-tant är det inte pga vad han äter eller inte äter utan bara ett tecken på att han är i den "orala fasen" och att allt ska in i munnen att utforska.

• eldflugan

Jag håller med Puma86 och ThePig. man gör ju det som är bäst för barnet, oavsett om det gäller läggning eller annat.

Oliver har ju ändrat lite rutiner som jag har skrivit om förut. Men han vill gärna snutta på våra fingrar tills han somnar. Ibland att man bär o vaggar till sömns. 2 ggr har han lyckats snutta på sina egna fingrar o somnat av det.

Jag skulle vilja ha ett eget rum till Oliver nu. För bara han rycker till eller gnyr så vaknar jag.
    Funkar det bra för er Puma86?

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2