• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Roots

osborn har fått potatis för tredje dan... han blir helt slut efteråt!! somnar era oxå efter smakisen?

• The Luckiest

roots: Nej inte Nova, men jag brukar ofta ge henne efter hon sovit visserligen. vad gillar han potatisen? Nova gillade det inte, nu äter hon morot o det är mkt bättre :) vet inte vad vi ska hitta på som nästa steg! Någon som har förslag på något era små har gillat?

• froggyL

har bara gett palsternacka/potatis och majs/potatis. (och gröt) majs/potatis uppskattades mer än palsternackan.. ska testa morot snart. ville inte börja med det godare-som morot sägs vara. men gröten rekommenderera jag varmt! mild havregröt från nestlé

roots, nej faktiskt inte. hon e så pigg så, och vill bara ha mer...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Roots

Hm. Jaja, han brukar iofs vara trött vid den här tiden så inte säkert det går ihop.
    Ger ni smakisen när ni egentligen skulle ammat?
    Osborn sover en stund på morronen och vaknar strax efter nio och är jättehungrig då. Detkänns lite tidigt att ge mat då så jag ammar och sen kör jag smakis vid halv elva. Då är han inte direkt hungrig... Jag mosar potatis själv men kanske skulle köpa en burk.

Tänkte köra på potatis i nån vecka och sen ta broccoli.

Hur noga är ni med tiderna för maten?
    FroggyL: Jag funderar på att börja med gröt också som han får när vi käkar middag. Hur länge väntade du innan du gav två "matportioner" varje dag?
    Och jag har hört att man kan vara uppe i en portion gröt på en vecka. Det sa min BVCtant.

• Puma86

Jag brukar ge Lukas smakis på eftermiddan och en stund efteråt så ammar ja honom! Han får morotsdricka på flaska nu som svalkande dryck, d gillar han O just nu äter han majspuré.. d gillar han jätte mycket faktiskt.. så d e ju nått du kan prova kanske The Luckiest har majs/potatis och mango puré på lager me som han ska få snart! Funderar på om ja ska ge han en mango smakis idag föresten

Va d gäller tider då han äter e ja inte så noga med nu, han äter när ja märker att han e hungrig, ibland e d oftare då han inte ätit så mycket, o ibland går d långt imellan...tänker inte alls på va klockan e lr hur länge d går imellan längre faktiskt.. va mer noga med d när han va mindre! O koller nog va mer noga med d när han börjar med riktig mat!

På BVC sa dom till mig att man ska endast ge en smikis om dan ialf minst en månad om ja inte minns fel.. så magen och tarmarna har en chans att vänja sig vid den nya födan! Skulle gissa på att d kansk ekan bli jobbigt för dom att bajsa lr liknande om man packar i dom för mycket vanlig mat när deras små magar inte e vana vid d

• camant

Smakiskar är ju hur spännande som helst!

Vi har bara börjat med gröt, havre/majs från Semper. Viggo gillar den skarpt. Vi har tagit det riktigt lugnt så under en veckas tid har vi gått från ett par tsk till en halv smakportion. Vet inte vad som är rätt, men vi har valt att ha det som näst sista mål (med amning efteråt) innan läggdags.

Tack för tipsen gällande puré, ska bli kul när det blir dax för oss. Har också hört att man inte ska ha för bråttom att öka upp till 2 mål mat, men kan tänka mig att det verkligen beror på barnet. En del är nog måttlgit intresserade och andra kanske inte är riktigt redo i tarmar od, andra har jag hört har fått byta ut alla mål på en månad (6-7mån) för att barnet blivit helt ointresserad av att amma efter att fått smak på mat

Ikväll ska vi på babysim för 8:e gången. Det är superkul, Viggo blir helt i extas när han kommer i bassängen och plaskar ner sig själv och alla andra som råkar komma i närheten.

• The Luckiest

puma: ja jag har funderat på det, är bara rädd för att det ska vara stoppande. men vi får se =) du har inte märkt av om han blivit hård i magen av det?

jag har inte bytt ut något amningsmål utan ger bara smakisar utöver om man säger. tänkte gå igenom sortimentet rätt bra innan jag byter ut ett amningsmål mot ett riktigt mål mat. ska på föräldraträff idag med BVC o prata smakportioner så får se om man får lära sig något vettigt :)

• eldflugan

JAG VISSTE ATT NÅTT VAR FEL!!!

Har legat på sjukhus sen natten mellan fre/lö. Oliver fick akut blodtransfusion, annars hade han inte funnits här idag.

Han har antingen ett virus eller en blodsjukdom som gör att han inte kan producera egna röda blodkroppar.

Läkarna vågar inte säga nått än, men de har tagit alla möjliga prover, men nu vågar de inte ta fler om de inte verkligen måste, för det lilla blod han har behöver han säger dom.

Jag hör av mig när vi vet mer.

• Tezz79

Eldflugan- ofta så brukar man känna på sig när något är fel medens barn men sorgligt nog så är det sällan hälso-och sjukvårdspersonalen tar en på allvar när man sprungit på undersökning efter undersökning och de inte hittar något egentligt fel. Jag hade en kompis som också sprang ofta till läkaren då hon kände på sig att något var fel men efter mycket om och men (flera månader) så var det till slut en läkare som tog henne på allvar och skickade henne till sjukhuset med osnen och då visade det sig att han hade en jätetstor lungtumör (han blev akut opererad och är idag frisk). Vad skönt att de iallafall nu har upptäckt att något var fel och att ni nu får hjälp!

Ni som har det tufft hemma- sök hjälp! Självklart är det en stor omställning att få barn och det kan bli lite extra tjafs och bråk men man ska inte bråka om skötsel om barnet utan man är ju bägge två föräldrar och har lika stort ansvar för barnet. Det är tufft att vara småbarnsförälder och man behöver den hjälp och stöd man kan få. Ibland kan jag tycka att min sambo inte hjälper till tillräckligt men när jag läser det vissa av er har skrivit så ser jag att han faktiskt gör det. Han byter blöjor flera gånger per dag, är inte rädd att vara ensam med Ebba själv en stund, stör mig aldrig när jag t.ex. duschar, börjar Ebba skrika så försöker han själv att ta hand om henne o.s.v. Däremot är han lite slarvig med städning men det har han alltid varit och han gör till slut det han ska men det tar tid;) Däremot så känner jag igen det Froggy L skrev att han har svårt att ta hand om Ebba samtidigt som han gör något annat vilket en annan gör om dagarna. Jag tar inte ansvar för hushållet när jag är hemma utan det gör vi tillsammans då det faktiskt tar tid att ta han om en bebis. Jag hoppas verkligen att ni får hjälp och att det löser sig men som sagt var så är man två stycken som skaffar barn och man har som sagt var lika stort ansvar.

Stolt mamma åt Ebba
  • Puma86

Eldfluga, Usch va läskigt! MEN va skönt att allt gått bra hittills!!! Sköt om er nu o håll oss uppdaterade.. tänker på er!! KRAMAR!!!

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2