• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Impala59
    nightswatch skrev 2008-05-15 13:21:40 följande:
    Jag och minea är med i en studie om AD-droppar..De vill kolla om ad-droppar gör en mer allergisk. För att det har kommit fram att d mammor som har slarvat med ad-droppar till sina barn har blivit mindre allergiska än barn till mammor som är väldigt noga med dem.Min mamma gav oss aldrig några droppar. Hon tag bara med sig flaskorna hem=). Kan ju säga att jag är rätt så normal i alla fall=).. om man nu kan vara d=)
    Vi gav nästan aldrig AD droppar till stora tjejen. Glömde det ständigt o jämt o hon e "normal" (i det fallet iaf....)
    Jag är såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå trött på henne så jag kan få spy. Har suttit o gråtit flera gånger idag då jag snart inte orkar med henne längre. Jag har försökt förklara för min sambo o min mamma hur jag känner men dom vill liksom inte lyssna.
    O jag har haft upp med bvc sköterskan om det, men hon säger bara att det är så det ska vara att hon e jobbig nu när hon fått syskon hon som vart van att få all uppmärksamhet förut. Men va f*n hon har ju vart så jobbig jättelänge. Vi har "specialtillstånd" att ha henne extra mycket på dagis, trots att jag går hemma o är mammaledig. Vi har vart på utredning för ADHD och haft flera samtal med specialpedagog på dagis. Så detta är ju inget som kommit nu.
    Skäms att säga det men just nu känner jag knappt nån kärlek till henne, jag orkar helt enkelt inte.
  • Muminlina

Här har ni en till som är rädd att flinten snart visar sig!!! Usch, man behöver ju dammsuga hela tiden för det ligger hår i drivor!!! Det blir ju inte bättre av att sambon oxå är inne i en fäll-period med sitt långa hår... Ni vet att man fäller mer vart 7e år va? Så ni som är inne på ett sånt år plus graviditeten bakom tappar nog extra mycket... Har allvarligt funderat på att klippa av mig håret, men jag jag har alltid tyckt att det är så tråkigt med mammor som gör det - nu förstår jag dem!!

Tjuter era barn? Doris tjuter snart hål i öronen på mig! Visst det är charmigt, och det är jättebra att hon testar sina ljud, men jag blir så trött i huvudet av det. Många decibel är det, hundarna går o gömmer sig Det är tur att jag är så förkyld att jag är lite lomhörd nu
    Doris är oxå förkyld nu, snuvig och lite hostig, men är glad iaf - det är skönt. Hon sover nog lite mer än vanligt, och sölar mer vid bröstet; det är väl svårt att andas genom näsan så hon släpper ofta taget.

Ni som haft förkylda barn - har ni gett näsdroppar eller koksalt eller något annat? Sambon kom hem med näsdroppar men jag tycker det känns onödigt att ge såna...

ThePig: Bra skrivet om könsroller! Jag tror du har helt rätt i att vi tjejer är uppfostrade i att städa och vilja ha det fint omkring oss på ett annat sätt än killarna är - tyvärr! Det var en smart idé med poängjakt, synd bara att sambon inte är det minsta tävlingsinriktad

Lurvan: Hoppas din lille kille snart blir sitt glada själv igen!!

• Devania

Impala59: Det är ok att få känna så, du är ingen dålig mamma för det. Jag tror att alla mammor nångång känner på det sättet. Det ÄR säkert tungt att ha två, jag kan till och med bli irriterad på vår lilla emellanåt och vi har BARA henne. Och ändå så älskar jag ju henne mera än nånting annat i hela världen!

Muminlina: Alma tjuter också så det ekar :D Gulligt men irriterande när man ser nåt viktigt på tv och inte hör något :P

Jag har inte bytt nån bajsblöja på jag vet inte när! Vad ska man göra åt det? Hon fiser ju bara så det verkligen STINKER istället... Vad ska man göra mot förstoppning???

• The Luckiest

devania: Nova hade ju 14 dagar emellan ett tag. Som jag nämnt tidigare så funkade nestlés havregrynsgröt vädlgit bra mot det. då bajsade hon varje dag när jag gav henne smakisar med det.

• Muminlina

Lägesrapport:
    Nu har Doris o pappa varit på BVC, hon är nu 4 mån o 12 dar, 68 cm lång och väger 7530. Har gått upp 500g o växt 1cm på 14 dagar... Låter mycket i mina öron... Men hon följer sin kurva fint, ett snäpp över medel med vikten och två över med längden

• Impala59
    Devania skrev 2008-05-15 15:33:25 följande:
    Jag har inte bytt nån bajsblöja på jag vet inte när! Vad ska man göra åt det? Hon fiser ju bara så det verkligen STINKER istället... Vad ska man göra mot förstoppning???
    Prova att ge ett microlax. Det kan man ge även små barn.
  • nightswatch
    Svar på #213
    Jag fick tipset av vår barnmorska att ge 1 ml lactolos. Tror att d stavas så. Minea blev rätt hård i magen av ersättningen i början och det har hjälpt varje gång..
  • Muminlina

Min systers lille blev förstoppad nyss och då fick hon rådet av bm att köpa Sempers välling/ersättning som finns mot förstoppning på Apoteket. Det gjorde hon, 99kr - lillkillen vägrade äta den! Då fick hon rådet att köpa Lactolos, eftersom det är det som finns i den hon Sempern hon köpt - gissa om hon blev irriterad! Laktolosen hjälpte jättebra, han fick den varje dag ett bra tag när han började äta vanlig mat. Han kom upp i 8ml per dag.

Vad jag vill säga är väl att ni inte ska köpa den där dyra ersättningen, utan ta laktolosen enbart. (den är söt o sliskig, jag använde den länge efter förlossningen, blandade i juice eller sylten till gröten)
    Lycka till Devania.

• eldflugan

Hallå allihopa. En mycket mer positiv mamma här.
    Oliver´s Hb hade inte gått ner idag, men man kunde inte riktigt se om han hade bildat egna blodkroppar. Så det blir nya prov på måndag. Läkarna var ändå nöjda att Hb´t låg still.

Lurvan83: Känner igen det med att man inte fick sitta ner i 2 sek. Vi åkte faktiskt till sjukhuset för han hade feber och gått ner i vikt. När dom skicka oss på röntgen trodde jag max att det var lunginflamation, eftersom han hade hostat en del.
    Jag har ju kopplat ihop ett o ett efter (den diffusa) diagnosen. Han HAR ju haft ont! Nu vet jag att man ska ta föräldrainstinkt på allvar!

Devania: Tack, jo han pratar o skrattat tom högt nu. Har han inte gjort förut. Så det tar vi som ett mycket gott tecken.
    Jag sitter med o väntar ut det där första året som barn-par. Inte för att vi bråkar så mycket, men det är stor skillnad från innan vi fick Oliver.

Impala59: Du är en fantastisk mamma! Att ha småbarn är jobbigt, och du har 2! Tycker det är jättebra att du pratar med Bvc o utreder om det kan vara nått annat. Du struntar ju inte i det o bara blir arg. Det gör dig till en bra mamma.

Camant: Jag håller med på o läser den nu, men inte hunnit så långt än.(haft annat att tänka på :-S) Många som har pratat om just vecka 19.

Muminlina: Är hon ledsen när hon "tjuter" eller är det bara för o höra sin röst?

Jag tappar med massor av hår. Och mår illa. Trodde nästan jag var med barn igen, men min syster sa att det blir så av att man ammar.

Nu har Oliver och jag varit i skogen o plockat Liljekonvaljer
    Och så la jag honom i vaggan när vi kom hem o han somna av sig självt. NU är det underbart att vara förälder!

• Muminlina

Eldfluga: Vad skönt att höra att du är gladare nu Måste ju kännas fantastiskt skönt att ni har fått Oliver under kontroll o att han redan nu visar så tydligt att han mår bättre!!
    Doris är inte det minsta ledsen när hon tjuter, hon tycker det är roligt att låta så där, det är bara mina tinnitus-öron som inte tycker det är lika roligt

Impala: Jag tycker att du är jätteduktig, det måste vara så jobbigt för dig, speciellt eftersom varken sambo eller mamma verkar bry sig om hur du känner. Jag tycker du ska se till att få gå o prata med BVCpsykologen, det är precis sånt som de är till för. Det handlar ju inte bara om varför din tjej gör som hon gör, utan du behöver verktyg för att hantera det. Styrkekramar till dig!!

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2