• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • froggyL

Mysens dagbok: jag slutar att amma för att hon helt enkelt inte får i sig tillräckligt med mjölk. Och den mjölk hon får i sig är inte tillräckligt näringsrik. Från den dagen hon fick ersättning istället blev hon en helt annan tjej. Oerhört glad! Från att ha varit väldigt gnällig. Hon blev ju bättre när magknipet försvann vid 3 mån, men OJ vilken skillnad mellan bröstmjölken min och ersättning! Jag testade en gång att ge på kvällen, så att hon skulle hålla sig lite längre över natten, och i samband med det, så blev det lite av en ond spiral också. Mindre amning = mindre bröstmjölk.
    Hon skulle ju kunna suga på mig + få ersättning, men hon får ut så lite, hon blir så arg när det kommer så sakta också. När jag pumpar får jag nu ut 40 ml ungefär. För en vecka sen när jag hade ett sprängfyllt bröst, fick jag ut 125ml på det spända bröstet. Men under en veckas tid åt hon bara 1 gång per dag, och nu får jag ju då bara ut 40ml på båda brösten. eller ja, jag kan ju sitta ett tag till och pumpa, men jag vill ju inte stimulera mer mjölk nu då, utan nu har jag tagit beslutet att sluta helt. Vemodigt, men ändå skönt...!

Men ni som har mjölk uppmuntrar jag till att forsätta amma. Tror att det e bra för de små att äta länge. Eller iaf tills ni märker att de inte längre blir mätta.

Nu ska jag ta min värmekudde och lägga på brösten och gå och lägga mig under täcket. Åh vad skönt. sooova! gäsp...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • The Luckiest

här är en till som har mått illa om kvällarna.. skumt det där!

froggy: jag har mjölk men känner ändå att jag vill börja minska på amningen för att sedan sluta helt efter 6 månader. jag har aldrig trivts att amma utan det har BARA varit för Novas skull. tänkte typ ge henne bara ett mål ersättning efter hon är 5 månader, mycket för att jag inte ska känna mig fast. Det är väldigt ofta Nova bråkar när hon ska äta, skriker o slåss vilket gör att jag inte tycker det är särksilt kul speciellt när man är iväg. då kan det vara skönt att kunna ge flaskan som hon gillar väldigt bra!

• Puma86

ja gillar verkligen att amma o ja har så bra med mjölk, men vill o måste sluta amma runt 6 månader ändå.. vill inte amma för länge o d ska bli skönt att inte vara så låst sen när han inte ammas längre! Men ja har ångest redan nu inför att sluta.. har ju aldrig gett Lukas mål på flaska, lr jo en gång o d funkade ju men då va han såååå liten! O nu får han ju juice på flaska så ja vet ju att han tar flaskan så d e ju ingen fara på d sättet...
    man tappar ju d där bandet man har imellan varann när man slutar amma Men samtidigt så kan d nog få Lukas och hans pappa att komma närmare varandra om han börjar mata honom.. så självklart har d sina för och nackdelar!
    Sen d där med stockningen under tiden man ska sluta ser man ju inte fram imot.. d kan ju ta olika tid för alla tydligen.. o då kan ja tänka mig att jag som har så mycket mjölk kanske tar längre tid då

• Roots

Usch, jag vill inte sluta amma! Men nu har vi bestämt att jag ska börja jobba i mitten av augusti eller första september (förmodligen bara halvtid) och då kan det ju vara bekvämt att vara av med det där. Så sommaren får väl bli avvänjning...

Hoppas bara man hinner sova en hel natt innan det är dags för karriären, vart jag nu ska jobba nånstans, men det löser la sig. Nån av er som börjar jobba snart?

Maxen är det bara över sommaren du ska jobba eller?
    Och oj vad många som heter noah, iaf här i Göteborg. ser födelseannonser i GP heeela tiden med noah!!

• Tezz79

Jag tappar också en massa hår- det är jättejobbigt. Ibland känns det som om jag lossar mer än hunden.

Jag helammar fortfarande och hoppas på att kunna fortsätta med det ett tag till. Ebba går iallafall upp i vikt och mår bra och är nöjd, jag var på BVC i måndags och då vägde hon 6380g och var 61,5 cm. Hon hade inte växt så mycket på längden men BVC sjuksköterskan sa att hon antagligen hade mätt fel sist då hon hade gjort ett språng då. Jag har ju börjat pumpa ut och fryser in för att jag ska kunna åka iväg själv någon gång men det kommer så himla lite när jag pumpar så det blir inte mycket att frysa in. Jag är glad om jag får ut 30 ml ur båda brösten och då håller jag på en bra stund!

Det där med poängsättningen lät intressant, det kanske man skulle införa här hemma så skulel det hända saker snabbare än vad det gör. Däremot så skulle jag inte acceptera att min sambo skulle klaga över mig när jag kommer hem från jobbet om det inte är städat eller diskat- det är ju faktiskt ett heltidsjobb att ta hand om en bebis! Sök hjälp alla ni som har det extra jobbigt!

Min chef ringde mig igår och sa att de har brist på sjuksköterskor i sommar och hon undrar om jag vill jobba lite extra? Jag funderar faktiskt på att ta fyra nätter under två veckor i slutet av juli och i början av augusti (lite extra pengar behövs ju alltid!).

Stolt mamma åt Ebba
  • Impala59

Hmmm kan undra om jag har gödsel i brösten. Elina som är en månad(eller mer) yngre än era är lika lång eller längre......63 cm igår....

• Puma86

Impala59: Visst känns d skönt att veta att man har bra med mat ialf i brösten då.. Lukas växer ju me bra.. underar om ja me har gödsel i brösten hehe

• maxen01

Roots - Ja det är bara över sommaren (semestern).

Ojdå man har visst tänkt som alla andra med namnet Noah heter Viggo i andra namn, kanske ska kalla honom det istället?
    Hade faktiskt omröstning med släkten efter dopet, Noah vann!

• froggyL

Mysens dagbok: jag glömde visst svara på en fråga. Om man ska börja så ska man nog inte ta både puré och gröt samma dag. Jag tog endast puré, i 3 dagar, 4:e dagen testade jag gröt också. Purén försöker jag ge kring 13 tiden och gröten blir kvällsmat vid 18-19 tiden.

Roots: jobba. usch och fy. Nej, jag tror jag satsar på hösten 09.

Ni som ammar och känner er bundna, jag förstår och kommer ihåg känslan av bundenhet, men åh så skönt att hela tiden ha med sig maten! Det är sånt meck med att flaskan och hela tiden ha tillgång till micro. Jo, man kan ju ta termos, men det blir ju ännu mer att bära med sig då...

Vad snabbt det tog med att sluta amma. Eller ja, mjölken kommer ju att finnas där ett tag till, men då när jag hade ett superspänt bröst och fick ut 125ml på det, sen så blev de ju aldrig spända på det sättet mer. Bara lite småspänt och knölar. Sen fick jag ut 60ml på båda brösten och nu bara 40 ml på båda brösten, i 2 dagar. Och nu gör de inte ont längre. De känns bara lite knöliga så därför pumpar jag för att få bort de.

Idag träffade jag min kollega, och hennes 6 veckors bebis. Pratade lite om jobbet också. Vi saknar det lite, men usch nej, vi vill inte tillbaks. Det e tydligen inte så kul stämning där just nu. Det är ju så skitdåligt betalt också för de risker som vi utsätter oss för. Men jag trivs med jobbet. Men tycker vår branch kan strejka också.... e ju vansinnigt dåligt betalt. Varenda (typ) trafiklärare dras ju med krämpor och whiplash.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Muminlina

Impala: Ja här finns det bvc-psykolog, hon var med på en föräldraträff i höstas o nu i juni ska vi i föräldragruppen träffa henne igen o prata parrelation. Hon sa som avslutning senast, med glimten i ögat: "-Ses vi inte nu så kanske vi ses när ni har två barn, det är då det blir svårt" Så jag tycker du ska fråga din bm om vart du ska ringa. Lycka till!

FroggyL: Jag håller med om man inte vill ge medicin i onödan, hon har inte fått nått än, tänkte att jag ska palla upp huvudändan på sängen i natt.

Intressant att det är så många som känner sig gravida - här är en till. Men jag har inte vågat testa än... Har haft mens 3 ggr redan, fast nu sist så var det bara ett dygn ungefär... Mår illa till o från, men det kanske beror på ammningshormoner o trötthet...

Förövrigt så tror jag att jag ska klippa av mig håret, eller en bra bit iaf - hästsvansen blir ju så tunn så tunn...

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2