Vad bra att ni finns allihopa! Här får man ofta bekräftelse på saker man går och funderar på - och det är helt enkelt skitbra att vi alla har jämnåriga bebisar, för vi möter samma problem och glädjeämnen samtidigt!
eldflugan, nu har ni äntligen fått träffa den "riktiga" Oliver - glad och pratig. Inte undra på att han haft det jobbigt stackarn. Hoppas hoppas att det ordnar sig på bästa sätt!
Mumin och Froggy, vi har haft Padwico 903 sen i januari och är helnöjda. Funkar ute/inne, uppe/nere och har bra ljudkänslighet. Går att använda även under uppladdning dessutom. Kan rekommendera den starkt!
och Froggy - starkt jobbat att inte lägga dig i . Jag försöker också, men kan inte alltid hålla mig.
Har läst och begrundat jämställdhetsinläggen här. Slående att i stort sett ingen av oss lider av en tjatande, gnällande sambo som tycker att vi inte tar tillräckligt med initiativ med hem och barn (sorry puma, du verkar dock ha det jobbigt på den punkten)... Men vad beror det på? Jag tror personligen mycket på att vi tjejer uppfostras annorlunda. För inte är det för att vi rent fysiologiskt har bättre syn som vi ser dammråttorna före våra män! Jag tänker mycket på jämställdhet och vill verkligen uppfostra Elvis till en person - inte till en specifik könsroll. Men det gäller att kolla allt på vägen dit, jag förargas just nu mycket på alla jävla barnramsor som handlar om att "flickorna vågar knappt sitta upp på den lilla lilla ponnyn medan pojkarna galopperar så hästskorna flyger omkring"... Förstår ni vad jag menar? Det är inte bara vi föräldrar som påverkar synen på könsroller och vad det innebär att vara flicka eller pojke, det är allting runtomkring. Inte fasen tycker flickor om rosa av biologiska skäl - tacka alla barnklädesfabrikanter och leksakstillverkare som indoktrinerar barnen till favoritfärger och favoritlekar. Nu menar jag inte att starta debatt här, men jag tror så starkt på könsroller som som en social konstruktion, inte som biologi i första hand. Tror att de individuella skillnaderna mellan personer är större än skillnaden mellan män och kvinnor.
Förlåt alla för detta megainlägg, det bara rann ur mig...
Nåväl, för att råda bot på bristen på initiativförmåga angående hushållssysslor hos min man startade jag förra året en poängjakt där olika sysslor gav olika många poäng. Alla grejer man normalt gör hemma fanns med såsom blomvattning, tvätt, tvättvikning, plocka ur diskmaskinen, städa badrum, dammsuga etc. etc. För er som har män med tävlingsinstinkt är denna metod att rekommendera. Vi tävlade i en till två veckor åt gången och eftersom min man inte gärna förlorar så jobbade han på rätt bra och faktum är att även om vi inte kör poänggrejen längre så skakade den nog ner nån polett nånstans för han gör mer i hushållet sedan dess. Tror att han äntligen fattade hur mycket man faktiskt måste göra för att ett hem ska funka. När han nu inte gör det jag tycker att han borde så säger jag det bara rakt ut, undviker dock gnällröst utan säger bara som det är, typ "Linus, när dammsög/tvättade du egentligen senast?"