• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • froggyL

Hade jag kunnat helamma fortfarande hade jag väntat med smakisar också... så ni som ammar fortfarande tycker jag gör helt rätt som väntar. Men även ni som ger mat för att barnen e intresserade tycker jag också gör helt rätt. Det e en sak att titta storögt tycker jag, och en sak när de verkligen visar att de också vill ha. Tycker inte det finns nåt rätt eller fel egentligen. Mammans instinkt kommer man långt med! BVC-tanter har jag inte mycket för! (förutom medicinsk hjälp då, som tips på salvor m.m.)

Mysens dagbok: jag väntade till hon var prick 4 mån, mest för att det var "kul" att ta det just på 4-månadersdagen. Hon hade länge visat sig intresserad då, och 3 dagar innan satt hon och hummade och gapade och ville ha. Då ville inte iaf jag dra ut på det. Tycker du kan ge mat om du känner att det är rätt. Vet många som gett sina barn vid 3,5 mån och inte mår de dåligt för det. Så länge de inte har magknip fortfarande så e det ju ok. Linnea hade ju magknip i 3 mån och 1 vecka. Men därefter har ju tarmarna kommit i ordning.

Ang. nattningsrutiner. Förut ammade jag alltid Linnea till sömns, men allt efter tiden gick somnade hon inte längre vid bröstet. Så ett tag var det BARA vaggning som gällde, upp å gå! Nu e det lite olika. Ett tag somnade hon tidigt och jag trodde hon ställt om sig, men nu har hon varit uppe till 21-22 igen... antar att det tar ett tag innan hon ställer om sig HELT. Om hon gäspar så kan det ibland gå att bara lägga ner henne i sin säng och så ligger hon där och pratar lite och sen somnar hon, men annars får man vagga henne lite, i ca 2-8 minuter så somnar hon och vi kan lägga ner henne i sin säng. Och  nu måste nappen va med, varje gång hon ska sova. Även mitt på dagen. jag som trodde jag skulle få ett riktigt TUM-barn, men nej då, hon som bara inte fattade nappen först..

Äter gör hon ca en timma innan hon somnar.. och sen sover hon hela natten, fram till 5.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

jo, och det här med att tutta sig till sömns. Det e INGEN fara. Så små får inga rutiner som hålls. Nu behöver de bara närhet och det tycker jag att man ska ge de. Däremot att ha de hos sig när de närmar sig 2-3år, kan nog bli "farligt" om man inte vill ha de där jämt sen..

• Xeni

Den där boken låter helintressant! Måste köpa!

Vet att man inte ska jämföra, men jag oroar mig lite över en sak. Filemon vill absolut inte stå... Tycker alla bebisar i denna åldern står stadigt med benen i knät, men när jag ställer Filemon så viker sig benen på honom :(

Igår var vi på BVC, Filemon hade gått upp mindre än 200 gr. Vägde nu 6200. Så det går inte direkt uppåt på kurvan. Växer på längden gör han. Är 65,5 cm. BVCsköterskan tyckte jag kunde ge ersättning på kvällen, för tydligen blir han inte mätt (är väl därför han vaknar massor på natten)

• Puma86

eldflugan: D funkar super bra att ha lukas i eget rum.. han sover nog mycket bättre tror jag och jag och sambon me såklart!! Ja går upp högst 3 ggr per natt...o om Lukas nu bökar lite så störs ju inte jag och sambon av d på samma sätt som när han låg i vårat rum... så prova d tycker jag om ni störs av honom, och han störs av er på nätterna, d kanske funkar mycket bättre för alla parter! Funkar d inte så e d ju bara att gå tillbaka till så som d va innan

• froggyL

Xeni: Linnea står inte heller... kanske högst 2 sek ibland... tror inte du behöver oroa dig. Det gör inte jag. De utvecklas i sin takt...

• Roots

Rapport från BVC på Osborns fyramånadersdag: 66 cm och 8130 gram.
    Kanske smakispremiär med potatis imorgon, jag har ju köpt hem gröt också som jag inte gett ännu eftersom brösten kom igång igen. Idag drack han lite lite vatten ur pappas kaffekopp... Han stirrade på den så mycket och lät frustrerad så vi var tvungna att diska ur den och ge honom den.

Skulle också vilja ha eget rum till Osborn, jag vaknar och pillar i nappen så fort han säger pip och jag tror nog han sover egentligen. Tyvärr går inte det då min killes två barn bor här varannan vecka och självklart vill ha egna rum då.

Men jag ska testa att låta honom komma till ro själv nån natt. Har hört folk som har öronproppar för att inte vakna av bökandet, men det känns skumt.

Apropå oro, överallt står det ju att de kan vända sig vid tremånader och Osborn kommer än så länge bara upp på sidan. Jag tycker alla gränser på vad de ska kunna och inte kunna verkar högst godtyckliga.

• camant

Här kommer min lilla korta rapport efter 4-månaderskollen på BVC. Viggo väger nu precis över 7 kg och är 65,5 cm lång. Hur snabbt har det inte gått sedan det var en liten 3,1 kg bebis i famnen

Det är så himla roligt att läsa allas inlägg och verkligen känna igen sig. Viggo har också haft en period när han varit "tystare" och inte pratat lika mycket, men nu tycker jag att han verkligen håller låda igen.

Ha en riktigt skön helg!

• mysens dagbok

okej, tack för alla råd! Jag ska ev börja plugga till hösten så jag kommer troligtvis inte att kunna helamma då, ni andra som ammar- hur nänge ska ni helamma?
    Roots: Leah har vänt sig en enda gång från mage till rygg, däremot är hon väldigt stark i magen och vill ibland inte alls sitta eller ligga:) så det är nog väldigt individuellt tror jag. Nästa vecka ska vi på 4-månaders kontroll, ska bli så spännande!

• nightswatch

vi har också varit på 4 mån kontroll idag. Minea vägde 7430 o var 64,4 lång. Går verkligen snabbt.

Xeni: jag tror inte heller att du behöver vara orolig. Minea står inte mer än kanske 2 sek som du skrev. Hon har inte rullat runt heller. Men d kommer. BVC tanten tyckte att hon blivit mycket stadigare o att de brukar vända sig i alla fall vid 6 mån så vi har några månader till på oss=).

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2