• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • mysens dagbok

lurvan 83: Nä jag tror inte att det hade med EDA´n att göra, jag hade problem med foglossning då jag var gravid och fick ont i ischias-nerven efter förlossningen så jag kunde knappt gå. Dessutom gick ett stygn upp så jag hade jätte ont ett tag:( Men förlossningen gick över förväntan bra och jag tyckte inte att det var så farligt faktiskt:)

Nu blev jag lite nojjig att alla tycks kunna rulla, min lilla tös ligger bara på rygg o sprattlar... Lägger jag henne på mage blir hon arg och frustrerad efter ett par minuter.
    Tänkte oxå börja lite med smakisar om ca 2 v när hon blir 4 månader. ska bli jätte kul:) Brukar ni göra egna puréer eller kör ni på burk?

• RaraTjejen

nu har jag oxå hittat hit..
    liam gillar inte att ligga på mage er än nån minut, men har börjar sitta i bumbon och det älskar han.

han provade även hoppgungan in en pytte stund igår och gud vad söt han var.

jag väntar oxå några veckor till med smakisarna såå han hinner bli 4 mån, jag tänker köra med burkmat.

• The Luckiest

mysens dagbok: vi har ju inte kommit så långt (gröten var ju köpt iaf) dom säger på BVC att det är det bästa med just gröt eftersom den innehåller massa vitaminer som ma missar om man gör själv. däremot tänker jag prova att göra potatispuré o sådant själv till att börja med o se om hon gillar det.

• Impala59

Kanska ska tillägga att Elina är född i v 38+5 så inte heller på den punkten passar jag egentligen in här, men jag tycker ni är så trevliga allihop så jag VILL hänga här. Ni är ju lite före mig/oss så jag hämtar tips från er.

• Puma86

potatispurén som Lukas äter är köpt, har hört att den ska jätte bra o många barn som gillar den den kostar ju inte många kronor så ska se om d funkar, annars gör ja puréerna själv sen Snabbt o lätt gjort d me!
    Gröt har ja inte hört att man ska ge dom..

• Xeni

mysens dagbok, känn ingen panik, det där med att gilla ligga på mage tar tid :) men det kommer!

Impala, tycker inte det gör nåt att du "inte hör till här". Vi har ju följts åt o ska så fortsätta :D

• froggyL

Nu har jag hittat hit också. Var på valborgsfirande igår utanför stan och visade upp vår dotter för min mans alla gamla kompisar hemifrån (där han växte upp). Farmor var där också och hon bar mer än gärna Linnea och visade upp henne stolt

Skönt att det regnar ute, för jag mår lite kasst idag.(hade det varit soligt hade jag velat gå ut i solen). Huvudvärk så in i norden och allmänt ont i kroppen. Hoppas jag inte håller på att bli sjuk.

Puma86: nej, har inte börjat än, men tänkte ta premiären på söndag då hon fyller 4 mån

Mysens dagbok: Linnea rullar inte heller runt. Hon har typ gjort det 1 gång för längesedan, men det var ju bara tur då. Tycker hon e lite dålig på att ligga på mage... om man jämför med många andra. Mamma får skärpa till sig och låta henne träna lite mera... När jag lägger henne på mage så kryper hon med bakbenen och försöker dra sig fram med armarna, men hon visar inga tendenser på att vilja/försöka vända sig. Det funkar 1-2 minuter, sen blir hon arg eller trött.

Impala59: tycker du är jättevälkommen här, du var ju med och följde oss länge, så du känns som en i gänget.

Jag har provat att sätta Linnea i matstolen från IKEA, med sån där uppblåsbar kudde i. Där sitter hon perfekt, alldeles själv. Men bara en kort stund, så hon inte blir för trött i ryggen. Helt plötsligt blir hon så stor när hon kan sitta med oss vid bordet när vi äter

Nej, nu måste jag vila igen. Vill inte bli sjuk nu. Suck.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • vinkelslip

Jag fick ett tips om att när barnet ligger på mage kan man hålla sina händer bakom dess fötter (böjda knän) så att de liksom kan ta spjärn och skjuta sig framåt med benen. Prövade det med Elvis och han såg mäkta stolt ut över att lyckas ta sig närmare leksaken som jag lagt framför honom. Kanske kan locka de små att tycka det är roligare att ligga på mage?

Idag har Elvis gungat ute för första gången. Jag tyckte nog egentligen att det var för tidigt, men hans mormor och morfar hade ställt fram sin gungställning med bebisgunga så det var bara att sätta i honom och pröva. Han verkade faktiskt tycka att det var lite kul, men vi tog det givetvis mycket lugnt!

Lägger ut min förfrågan här en gång till, vår gamla tråd stängde ju... Någon som har koll på var man kan få tag på en inte alltför dyr sjömanskostym i storlek 68 eller 74?

• eldflugan

Hallå, nu är jag här med.
    Oliver verkar vara som era bebisar med. Rullar runt då & då. sitter själv (en liten stund) Däremot är vi inte på g med smakisar än, jag vill vänta lite.

Oliver fick med gunga för första gången ute igår. Han vart inte jätteglad, men va nöjd o tyst iaf, så de va nog lite skönt iallafall.

Han har börjat ändra mönster när han ska somna. Förut kunde han inte somna utan att snutta på våra fingrar. Han vägrar napp nämligen. Men ja tänkte att de blir jobbigt i längden om han ska få göra så. Så då prova jag o gunga han i famnen en gång o han lyckades somna. Nu verkar det som det är det sättet som gäller. Försökt lägga honom i sängen o snutta på fingret idag, men han blir tokig. Vi va ute o titta på raggarbilskortege idag o då somna han 2 gånger i min famn utan nått i munnen. Skönt att slippa nappen iaf tycker jag.

Har era ändrat sig så?

• froggyL

Eldflugan: Ja, i början var det bara våra fingrar som gällde. Sen dög de inte alls. Nuför tiden så e det vaggning som gäller och ibland bara lägga ner i sängen och NAPPEN! Linnea som verkligen har RATAT nappen. Så underligt.

Idag har hon somnat kl. halv 8! Jag blir mer och mer chockad. Hon håller på att ändra sovmönster totalt. Igår var hon inte alls lika intresserad av maten heller. Hon kunde äta som ett matvrak... hon måste haft en supertillväxtperiod eller nåt.

Jag köpte en sån där bebisgunga i plast, för 20 spänn på secondhand, fast vi har inte invigt den än. Men det dröjer nog inte länge tills vi provar

Mamma till Linnea 2008-01-04
Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2