• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Tezz79

Jag är också härinne ofta och läser men hinner inte alltid skriva!

Ebba är 3 månader gammal och sist vi var till BVC (den 14/4) så var hon 62 cm och vägde ca 5900g. Den fysiska utvecklingen går fort framåt och jag hinner knappt med. Förra veckan la hon sig på sidan en gång för första gången, i måndags var vi hos en kompis och Ebba låg i babygymmet tillsammans med hennes son och då vände hon sig igen på sidan och tog på kompisen. sedan ägnades tisdagen åt att träna att komma på sidan och en gång så rullade hon från mage till rygg! Igår så tränade hon lite men sedan så rullade hon runt flera gånger från mage till rygg. Hon orkar inte heller rulla från rygg till mage riktigt ännu men tränar det gör hon genom att rulla på sidan! Ebba börjar också somna allt tidigare för natten- tidigare somnade hon sällan förren närmare kl 01 men nu somnar hon runt kl 22-23 och någon enstaka gång har hon somnat ännu tidigare!

Ebba har också börjat tycka om att ligga på mage. Tidigare så skrek hon ju så fort hon hamnade på mage. Men jag tror det har att göra med att hon nu är så strak i nacken och kan hålla upp den bättre.

Vad gör ni på dagarna då?! Här är det fullt upp, vi går bl.a. på babysång och babymassage vilket är jättemysigt. Vi brukar också träffa kompisar, antagligen hemma hos någon eller på promenad. Nästa vecka ska vi också gå på barnvagnsbio för andra gången. Vi har också varit på öppna förskolan en gång. Vi har också gått på babysim men det fortsätter inte förren i höst.

Jag bloggar här på famileliv så där brukar jag skriva om vad vi gör om dagarna samt vad hon kan! Tanken är att hon ska få denna blogg när hon blir stor, det kommer ju bli en bok till slut eftersom jag redan nu skrivit över 25 A4 sidor:)

Stolt mamma åt Ebba
  • Roots

Oj, vad kul att tråden kom igång med alla som skriver. Så kul att läsa om era små. Vi är ju värsta proffsen med smakisar, magträning och sömknep. Trodde jag aldrig att jag skulle vara för fyra månader sen...
    Tezz79: Vilken bra idé med blogg som Ebba ska få, hon kommer älska det!

Jag känner mig rätt passiv jämfört med alla andra här... Jag är hemma rätt mycket, har varit hos kompisar med osborn kanske ett tiotal gånger. Det kommer kompisar hit och hälsar på ett par gånger i veckan ungefär och så promenerar jag varje dag och ofta har jag sällskap med någon. Min kille jobbar inte just nu så vi har ju också varann på dagarna.
    Men jag hänger inte på kaféer eller går på babysim eller nåt sånt. Kan inte fokusera på så mycket annat när osborn är vaken känner jag...

• Muminlina

Hej på er, nu har även jag hittat hit, tack för länken Xeni!
    Jag sitter inte mycket vid datorn alls längre, men när jag väl gör det kommer jag in hit o läser ikapp, det är så roligt att se vad som händer med alla små!

Här hos oss är allt bara bra, Doris blir 4 månader på lördag, vi var på en extra vägning i veckan och hon väger nu 7 kg och är 67 cm - en långsmal tjej alltså Vi var lite oroliga att hon inte skulle gått upp i vikt som hon skulle för hon har bajsat grönt i två veckor, galla alltså, men det var ingen fara tack o lov, hon följer sin kurva fint. (ett steg över medel med vikten o två steg över med längden )

Det här med att ligga på mage har hon verkligen inte gillat, så vi har varit lite dåliga på att öva på det eftersom hon blev på så dåligt humör, men nu i veckan när vi la henne så verkade hon gilla det! Hon fattade att hon kunde använda armarna så att hon såg bättre och benen spjärnade hon med så att hon sakta men säkert flyttade sig framåt - vi blev jättepaffa! Johan hade ställt en spegel framför henne, så den tittade hon glatt i. Idag har hon legat länge på mage utan att tappa humöret

Annars så har vi nu börjat fundera på att ge börja ge henne lite gröt, hon verkar behöva mer mat nu, hon som sedan en månad gammal inte har ammat mellan 23 o 06 ungefär, vaknar nu o vill äta runt 03 trots att hon får både amning o ersättning när vi lägger oss runt 22-00...

Om ni orkar läsa lite till så kan jag ju säga att vi inte har någon läggrutin här än. Doris är med oss i vardagsrummet tills vi går upp på övervåningen o lägger oss, ofta sover hon i vaggan här nere under kvällen, men idag är hon fortfarande vaken sedan kl 17!! Det är lääänge!!! Hon sov ifs en kvart kanske efter amningen vid 20... ja ja hon är inte så förutsägbar vår lilla prinsessa Jag ska prova o amma henne nu o se om hon somnar av det.
    Ha det gott allihop!!!

• Xeni

Ja vad gör vi om dagarna? Träffar de andra i föräldragruppen en gång i veckan på fika hemma hos nån. barnvagnsbio var jag på första gången igår, så kul! Annars tar vi det mest lugnt Filemon o jag, umgås int eså jättemycket med andra utan brukar vänta på att pappa ska komma hem :)

Filemon har verkligen blivit kul på sistone! Så otroligt glad o skiner som en sol allt som oftast. Och det härliga är att det räcker med att han ser mig så ler han, och gör jag grimaser eller borrar in ansiktet i halsen på honom så kiknar han av skratt. helt underbart!!!

• vinkelslip

Vad vi gör på dagarna? Vi promenerar en del (har dessutom tänkt intensifiera promenaderna framöver), går på öppna förskolans babycafé, fikar med föräldragruppen, grejar i trädgården mm. Nu kommer jag ägna de kommande två veckorna att planera och förbereda Elvis namnkalas den 18 maj. Tycker att vi har rätt lagom späckat program, vill gärna ha åtminstone en aktivitet "inbokad" varje dag, det är lagom tycker jag.

• Muminlina

Roots: Jag känner igen mig i det du säger, hänger inte heller på babycafe eller dyl, men jag har precis som du min sambo hemma så man umgås ju hela tiden ändå! Jag är övertygad om att min mammaledighet hade sett väldigt annorlunda ut om Johan hade jobbat varje dag, då hade jag nog sökt mig ut mer.

Annars så försöker vi ta en timmes promenad varje dag, (kanske inte när det regnar..) vi träffar föräldragruppen en gång i veckan, just nu blir det på "Kom i form gympan" (så då får inte Johan vara med )annars så fikar vi hemma hos varann. Sen kommer det väl ett par besök i veckan hit och vi åker o hälsar på nån, så dagarna trillar på ganska fort. Vi har precis börjat njuta av att det soliga vädret som får en att vilja ut på stan och se folk, livet har ju tydligen fortsatt där ute som vanligt trots att jag har fått bäbis Konstigt!

Kan ju berätta att vi hade barnvakt första gången förra veckan! Vi lämnade en sovande Doris hos mormor och morfar kl 16, och hämtade henne strålande glad vid 23.30. Det hade gått jättebra, hon hade inte ens kinkat en gång, bara varit glad och pratat massor! Jag däremot hann inte åka 2 mil i bilen innan jag ringde och hörde hur det gick - hon sov fortfarande då. Sen beordrade jag mamma att smsa och hålla mig underrättad om hur det gick. Det var verkligen konstigt att vara iväg bara jag och Johan, det kändes att hon fattades. Samtidigt var det väldigt mysigt att bara vara vi, jag fick sitta i framsätet i bilen vid Johan - bara en såns sak

• Xeni

Muminlina, jag förstår dig precis när det gäller det där med att lämna bort sin bebis :) Även fast det är folk man litar på till 200% kan man inte annat än att oroa sig :)
    Vad härligt att ni fick lite egen tid! Sånt kan behövas då o då!

• Xeni

Så nu har jag klistrat in alla oss, våra barns namn o när de är födda :)
    Hoppas verkligen inte jag glömt nån! Som sagt, jag tog med alla som vart aktiva i den senaste tråden. Har jag glömt nån så får ni skälla på mig :S

• froggyL

Xeni: va bra!

Igår åkte jag till Maxi och handlade. Botaniserade bland barnmatsutbudet. Och köpte på mig; majs/potatis-puré, palsternacka/potatis-puré, katrinplommonpuré samt havregröt. Imorgon ska vi ta premiären. Provar då med majs/potatis-purén. Har hört att den ska va mildast. Ska bli sååå spännande. Återkommer med hur det gick

Idag ska vi åka till mormor och äta våfflor. Hon hade några paket som hon ville bli av med... Ska passa på att gå ut i det fina vädret också.

Jag sov till halv 11 idag. Såååå underbart. Och igår sov jag länge också. Behövde sova igen mig. Fattar inte varför jag ska ha sånt stort sömnbehov. Det finns inte tid till det längre... 

Fick mig en lite shoppingrunda igår för mig själv. Det var 25% på allt på KappAhl så självklart blev det lite kläder inte för att vi behöver några mer 62 kläder, men 68 och så köpte jag jeansen som min man tänkt köpa förut. Inget till mig själv.. men jo, på maxi hittade jag faktiskt skitsnygga randiga linnen, i gult, "rött" och turkos, köpte 3 st en av varje färg.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Xeni

FroggyL, ska bli kul o höra hur det gick med matningen :)
    Härligt att shoppa! Önskar jag oxå kunde ta mig ut lite o handla lite till mig själv, samtidigt vill man vänta för man vill ju inte gå runt i den här kroppen länge till :S
    Men då å andra sidan har man inte mycket roliga kläder o välja på.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2