• Anonym

Katastrof=(

Har inte testat än men min mens är en vecka sen, jag har jätteömma bröst, känner stickningar nere i magen och har haft extrema frossor senaste tiden. Både jag och min sambo är säkra på att jag är gravid=(

Jag har börjat prata om det här med barn med honom för max ett halvår sen. Nej nej, sa han, han är på tok för ung. Skulle han bli pappa nu skulle han ta livet av sig.

Igår var han ut och när han kom hem var han jättedeppig och berättade han varit så deppig på jobbet att dom till och med frågat varför han ser så hängig ut. För att han är trött har han sagt, men i själva verket är han ju jätteorolig att jag är gravid...
    Han bad verkligen om en abort inatt. Lova mig det sa han! annars tar jag livet av mig! Eller så lämnar han mig och säger jag varit otrogen och det är nån annans....

Jag vill ha kvar barnet!
    Både han och jag har fast jobb, bil, stor lägenhet på nästan 70kvm, ordnad ekonomi. Men han säger han är för ung, 20. Jag är ett halvår äldre än honom och vill ha barn nu!

vafan gör man nu? Gör abort för hans skull? Och dödar mitt hjärta?
    Jag vill inte bli ensamstående, jag vill ha han som pappa till barnet. Men varför vill man inte en sån sak?

Och vad gör man nu?
    Han är jättedeppig för jag säger "kanske" om jag kan lova en abort. Jag är minst lika deppig för att ta bort barnet=(

Vi ska nog testa mig idag eftermiddag, köpte test igår. han och jag är lediga imorn så jag slipper vara rödgråten på jobbet imorn iaf. Men hur ska jag orka jobba sen då?=(

Hur skulle ni gjort? HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

• Svar på tråden Katastrof=(
  • utlandssvensk75
    Svar på #19

Anonym (Bubbas) skrev 2008-03-02 18:03:38 följande:
    Och förlåt för att detta inte riktigt till 100% hör till topicen, men jag måste få säga att jag verkligen är less på alla moraltanter som pratar om killens ansvar till skydd, tjejen kan använda p-piller som missats, kondomen kan spräckas och folk blir gravida trots p-stavar.. Sånt händer.Jag tycker synd om killar.. De blir alltid påhoppade som om de vore 'the bad guys' och de förväntas ta ansvar om tjejen slarvat med p-piller och blir gravid, annars är de skitstövlar. Vem är den riktiga skitstöveln egentligen?
    den riktiga skitstöveln är den som vill slippa ta sitt ansvar för en oplanerad graviditet. naturligtvis händer det allit olycker med skyddet och det är klart att killen förväntas tar ansvar om tjejen missade p-piller. tjejen hade sex inte med sig själv utan med en kille som sprutade i henne.
    det är helt enkelt dåligt stil när killar kräver abort om tjejen blir gravid trots skyddet.
    ts, gör som det känns bäst för dig, killen behöver mogna lite grann
  • Anonym

Har du testat an? Det kan ju ha varit ett falskt alarm!

• Anonym (humlan)

Anonym (?) skrev 2008-03-02 11:32:00 följande:

Varför skyddade ni er inte när ni visste att han absolut inte ville bli pappa. Som jag förstod det så sa han det redan ett halvår innan. Menar inte att skuldlägga dig, men jag undrar bara. Han verkar vara en go kille på din beskrivning, men självmord låter drastiskt. Hoppas det går bra för er båda o lycka till!
    Alla som blir gravida blir inte det pga slarv med preventimedel. Jag har tex blivit gravid trots att jag använt p-plåster som skall vara 99% säkra. 1 av 100 blir alltså gravid ändå. Kondomer kan spricka och pesarer hamna snett. Det måste ju inte vara slarv...
  • Anonym

Var i liknande situation, dock var pappan 54 år och ansåg sig för gammal.
    Jag (då 37 år) valde trots allt att behålla barnet. Pappan accepterade mitt beslut och vi bor ihop idag.
    För mig var det helt omöjligt att göra abort. Precis som du hade jag ordnade förhållanden.
    Eftersom pappan var som emot att behålla, övervägde jag ändå abort för hans skull. Jag tog kontakt med kurator på abortmottagningen, det var väldigt bra att prata med kurator.

• Lovebug

Måste säga att jag tycker din kille ska söka professionell hjälp. Att hota att ta sitt liv för att du kanske är med barn låter mycket osunt i mina öron.

Tycker du ska göra ett test så snart som möjligt. Det kan ju hända att det ändå är falskt alarm och då går ni och mår dåligt över hur situationen är. Om det är så att du är gravid så tycker jag att ni bägge ska försöka prata med någon, tex familjerådgivning etc

• Anonym

Vi har testat nu, och det blev ett plus. Både han och jag är jätteledsna just nu eftersom det blir fel hur vi än gör. Jag vill behålla men han säger han är på tok för ung och han kommer aldrig klara det. Men om jag gör abort, hur kommer vårt förhållande se ut sen? Kommer han ens kunna ha sex med mig sen med risk för om jag blir gravid igen? Idag har jag men gråtit och han tröstat mig, han har också gråtit en skvätt när jag sa att jag vet inte om jag kan lova en abort... Hur gör man nu? Behåller eller inte? HJÄLP!

• Anonym

Kan tillägga att vi har kört på säkra perioder sen november då jag fick ett missfall, så sen ville jag inte äta fler ppiller för jag ville inte "förstöra" min kropp. Han tyckte det var okej, eftersom för en månad sen tyckte han ju säkra perioder fungerade bra...

• Anonym

Det är svårt att råda. Hur det än blir, så blir det fel....

Du vill behålla, han vill inte.

Jag tror att ni måste rada upp för- och nackdelar.

Varför skulle han ta livet av sig, om barnet behålls?
    När i tiden tycker han att ni ska ha barn?
    Du måste oxå ställa dig frågan om du kan fortsätta tillsammans med honom om du känner dig tvingad till abort.

Som sagt hur det än blir så blir det inte bra för någon av er.

Hoppas att det löser sig till det bästa!

• n00bmamman

Om du vill behålla barnet så ska du göra det.

Om han lämnar dig (för det är väl snarare det han gör än att ta livet av sig) så är han knappast en kille som du skulle vilja ha gjort en ofrivillig abort för ändå, eller hur?
    Och sen kan man babbla hur mycket man vill om att barn förtjänar två föräldrar som bryr sig om det, men faktum är att det är inte DNA som räknas, och även om du hamnar som ensamstående mamma i slutändan, och om killen vägrar ha kontakt med barnet - fine, hans förlust. Du kan enkelt hitta andra vuxna, bättre, förebilder för ditt barn.

Det finns mängder med barn som vuxit upp med bara en föräldrar och som blivit helt fantastiska och hela människor.

Men om han älskar dig och om han har något som helst förnuft i kroppen så kommer han inte lämna dig och han kommer inte svika barnet heller när det väl är fött. Dock kanske du får förbereda dig på en tung tid nu i början. Tro på dig själv och hitta stöd nån annanstans ifrån också, exempelvis dina föräldrar om ni har en sån relation.

• Anonym (Bubbas)
    Anonym skrev 2008-03-03 14:23:39 följande:
    Vi har testat nu, och det blev ett plus. Både han och jag är jätteledsna just nu eftersom det blir fel hur vi än gör. Jag vill behålla men han säger han är på tok för ung och han kommer aldrig klara det. Men om jag gör abort, hur kommer vårt förhållande se ut sen? Kommer han ens kunna ha sex med mig sen med risk för om jag blir gravid igen? Idag har jag men gråtit och han tröstat mig, han har också gråtit en skvätt när jag sa att jag vet inte om jag kan lova en abort... Hur gör man nu? Behåller eller inte? HJÄLP!
    Det är toppen att ni kan prata med varandra, lite dumt att köra på "säkra perioder" eftersom såna inte existerar.. Jag tror säkert han skulle våga ha sex med dig igen men kanske med kondom nästa gång?

Jag tycker att du ska skita i vad folk skriver på FL och ta det med din pojkvän.
    Det är inte mer än rättvist att ni tillsammans ska ta beslutet om hur ni vill göra och hur det känns bäst för er båda och inte påverkas av vad någon moraltant på FL tycker.
    Väljer du att behålla då, så är det inte påverkat av alla de som blint säger ja behåll till allt och alla, då är det DU som tagit det beslutet helt och hållet baserat på dig och hur du känner inför din framtid.
Svar på tråden Katastrof=(