• Anonym

Katastrof=(

Har inte testat än men min mens är en vecka sen, jag har jätteömma bröst, känner stickningar nere i magen och har haft extrema frossor senaste tiden. Både jag och min sambo är säkra på att jag är gravid=(

Jag har börjat prata om det här med barn med honom för max ett halvår sen. Nej nej, sa han, han är på tok för ung. Skulle han bli pappa nu skulle han ta livet av sig.

Igår var han ut och när han kom hem var han jättedeppig och berättade han varit så deppig på jobbet att dom till och med frågat varför han ser så hängig ut. För att han är trött har han sagt, men i själva verket är han ju jätteorolig att jag är gravid...
    Han bad verkligen om en abort inatt. Lova mig det sa han! annars tar jag livet av mig! Eller så lämnar han mig och säger jag varit otrogen och det är nån annans....

Jag vill ha kvar barnet!
    Både han och jag har fast jobb, bil, stor lägenhet på nästan 70kvm, ordnad ekonomi. Men han säger han är för ung, 20. Jag är ett halvår äldre än honom och vill ha barn nu!

vafan gör man nu? Gör abort för hans skull? Och dödar mitt hjärta?
    Jag vill inte bli ensamstående, jag vill ha han som pappa till barnet. Men varför vill man inte en sån sak?

Och vad gör man nu?
    Han är jättedeppig för jag säger "kanske" om jag kan lova en abort. Jag är minst lika deppig för att ta bort barnet=(

Vi ska nog testa mig idag eftermiddag, köpte test igår. han och jag är lediga imorn så jag slipper vara rödgråten på jobbet imorn iaf. Men hur ska jag orka jobba sen då?=(

Hur skulle ni gjort? HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

• Svar på tråden Katastrof=(
  • Anonym (en mamma)

Hur du ska göra kan ingen annan än du bestäma jag blev gravid min sambo ville inte ha barnet jag sa nej till abort han sa jag vill inte men det är din kropp ditt beslut jag kommer stå vid din sida oavsett... nu tyvärr gick det inte så bra den gången, så när det väl kom till kritan så tycket han att det va mysigt spännande fast han först sagt abort...

ska ge dig ett annat ex också min vännina gjorde en abort 19 år va hon idag är hon 27 hon har två fina flickor men hon ångrar sig än idag att hon gjorde aborten

så du ska inte göra den för din killes skull utan för din egen om du ska det vill du behålla barnet så tycker jag du ska det som många skriver här man klara sig om det är så att du blir själv, tror nog din kille med tiden kommer ändra sig...

hur du än gör så önskar jag dig lycka till

• Anonym

Vill du verkligen ha honom när han utsätter dig för psykisk press?
    Aldrig at jag hade gjort abort för en killes skull.
    Hur skulle det kännas om du inte kommer att kunna få fler barn efter en ev abort?

• SilentStar

Fy vad omogen han verkar! Varför skulle han ta livet av sig för att du är gravid?! Fy vad arg jag blir!

Jag kan lova dig att han inte kommer ta livet av sig för att du är gravid, han bara hotar med det för att få dig att göra som han vill

Hoppas du gör som ditt hjärta väljer, det är det som är viktigast. Men sen ska du även fundera på om du vill ha barn med denna kille..han verkar inte ha alla hemma tyvärr..

• Anonym

Asåå ärligt, han får "skylla sig själv". Säkra perioder är inte 100 % säkra (det är inget skydd för den delen).

Du ska behålla, för jag märker utifrån det du skriver att dte är dte du vill.

Jag gjorde en abort när jag var 20, endast för att killen ville det, vi är INTE tillsammans idag kan jag säga då jag aldrig kom över att han tvingat mig till detta. Snälla låt ingen besteämma över din kropp. Han har lika mkt del och ansvar i detta som du har.

Anonym skrev 2008-03-03 14:27:09 följande:
    Kan tillägga att vi har kört på säkra perioder sen november då jag fick ett missfall, så sen ville jag inte äta fler ppiller för jag ville inte "förstöra" min kropp. Han tyckte det var okej, eftersom för en månad sen tyckte han ju säkra perioder fungerade bra...
  • Anonym

Hej. Jag har levt som du i typ tre år. Blev på smällen tre gånger. han tvingade mig att göra abort alla gånger. Det ångrar jag än i dag.  Och då var jag 17 år. jag blev mamma med en annan kille när jag var 20 och det var det bästa jag har gjort. Jag ångrar mig än att jag inte behöll bebisarna... jag hade sagt till killen att jag behåller ungen vill du vara med så stannar du om  inte då får du ¨gå... Lycka till

• Anonym (samma..)

Är i samma sits som du.. pappan till mitt barn säger också att han inte vet om han orkar leva om jag inte gör abort.. och så säger han att han tror att det är någon annan som är pappa osv..
    Jag har gjort valet att ha kvar mitt barn iaf.. Tycker att du också ska ha kvar det om du känner att du verkligen inte klarar av en abort. Jag hade ångrat mig resten av livet om jag hade gjort abort.. pappan till mitt barn pratar inte med mig om det nu, han verkar ha insett att hans omogna hot inte fungerade på mig och att jag tänker föda barnet.. han säger att han vill att det görs ett faderskapstest, och gärna för mig, jag vet att jag inte varit med någon annan, så jag vet ändå vad det kommer visa..
    nog om mig nu..

Behåll barnet om du känner att du inte vill göra en abort, du kommer ångra det, men inte om du behåller.. Lycka till..

Många kramar..

• gresligagreta

åh följ ditt hjärta och din kropp. Ta inte bort du lär ju ångra dig. Styrke kram

• anzita

Du får så mycket olika råd här...

Det går inte att komma ifrån att din pojkvän gör ett mycket omoget intryck. Kanske är det pga chocken han hotar ta sitt liv, men det är verkligen inget han kan lasta på dig. Ger mig lite dåliga vibbar av hans beredskap att ta ansvar för sina handlingar.

Han kunde ju ha använt kondom om han nu är så säker på att han inte vill ha barn just nu! Att lasta över ansvaret bara på dig är inte schysst - även om du var med på att köra med säkra perioder så hade du ändå tydligt förklarat för honom att du gärna tar emot ett barn om det kommer, eller hur?

Prata med din pojkvän i lugn o ro. Beställ tid hos en kurator på Ungdomsmottagningen eller på MVC. Ta inga förhastade beslut utan tänk efter både en och två gånger. Vilket beslut det än blir ska det vara DITT beslut.

• Anonym (tvåsidor)

Kanske killen ger ett omoget intryck eftersom han bara är tjugo år och inte redo för att bli pappa!

Det är lätt att säga att det bara är kvinnans beslut men jag tycker det är bådas beslut. Många tjejer säger ju tom att de är inne i en säker period när de vet att de inte är det så vips blir de på smällen trots att killen inte vill ha barn. att ha sex under säkra perioder är samma sak som att man tycker det är okej att man får barn , och det är ju synd om din pojkvän missat sex o samlevnadsundervisningen i skolan han gick för ett par år sedan... Men du visste det i alla fall, och du kunde också tänkt på konsekvenserna.

Det går inte tvinga någon till att bli pappa lika lite som det går att tvinga någon att göra abort. Följ ditt hjärta men man kan inte kräva att killen ska ta sitt ansvar när han är så ung och INTE vill ha ett barn.... Kondom kanske skulle vara ett alternativ? Det är ju ett ganska känt preventivmedel.

Lycka till med allt i alla fall!

• Anonym
    Anonym (Bubbas) skrev 2008-03-03 14:43:40 följande:
    Jag tycker att du ska skita i vad folk skriver på FL och ta det med din pojkvän.
    Gäller det alla som skriver, eller är dina inlägg undantag?

TS: Jag har varit i din situation och det är jättesvårt. Lycka till vad du än bestämmer dig för.  Ganska omogen kille förresten, som hotar med att ta livet av sig eller göra slut och gå runt och säga att du varit otrogen... Nåväl, den planen spricker när resultatet av  faderskpstestet kommer.
Svar på tråden Katastrof=(