• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • HellviHumle

PÅ VEM?

ming skrev 2007-12-15 13:53:48 följande:
    Haha, på tal om att vara helt OT. Men jag har faktiskt redan röstat, så jag kan inte rösta mer.
  • ming
    HellviHumle skrev 2007-12-15 16:34:19 följande:
    PÅ VEM?
    På Siamusen.
    Fast egentligen tycker jag att jag skulle vara tomten, jag är ju redan klädd och allt, liksom.
  • Virriga Vera
    alisandra skrev 2007-12-02 19:26:49 följande:
    Ja, att det är förbjudet visste vi ju. Men dom har inte kunnat göra något åt det förrens i fredags, då kom en ny lag som ger poliserna rätt att ge böter för det. Frut har dom bara kunnat ge dig en varning eller be dig stänga av dom.Vi har ju en sportbil och den är grym med dimljusen på.Men vem sitter och uppdaterar sig varje dag med vilka nya lagar som gäller? Man har ju viktigare saker för sig.Tycker dagens poliser är så jävla blåsta, hela systemet är blåst.
    Så om jag förstår dig rätt, du vet att det är förbjudet enligt lag, men er bil ser grym ut när ni bryter mot lagen därför så kör ni med dimljusen på. När sedan Poliserna sköter s itt jobb, så är de blåsta? Du undrar samtidigt varför de inte lägger tid på annat. Jadu, hade ni följt lagen så hade de kunant lägga tid på annat.
  • Virriga Vera
    alisandra skrev 2007-12-02 20:53:07 följande:
    Ja, kanske det.. Sverige är ett riktigt skitland!Kanske borde ta och flytta istället. Usch!
    Om dina kriterier för vad som är ett skitland baseras på att ni blivit bötfällda för ett brott som ni dessutom varit medvetna om, ja då tycker jag ärligt att det är dags att flytta.
  • Virriga Vera
    Thilda skrev 2007-12-05 21:42:00 följande:
    Moon Child skrev 2007-12-05 21:34:59 följande:
    Resurserna är skattepengar, JA! Men tror du på fullaste allvar att polisen hade viktigare saker för sig? Hade det kommit in ett larm om ex misshandel, hade nog polisen inte brytt sig ett dugg om TS och hennes dimljus. Men nu fanns det inget viktigare och det är väl bättre att polisen arbetar och gör något åt "småsaker" än att bara sitta av tiden? Så länge de arbetar kommer ju i alla fall skattepengarna till någon nytta. Sitter de av tiden kostar de ju bara pengar, men utan att vara till nytta.
    Nej, hade det kommit ett larm om misshandel så hade INTE trafikpoliserna tagit det. Det hade ordningspoliserna gjort. Hade det däremot kommit ett larm om en större trafikolycka så hade trafikpoliserna prioriterat det och ordningspoliserna hade inte brytt sig om det.
  • buspappan

Ptja, vet att TS inte vill höra, men :) tycker det är bra det som hände. Man kan dilla hur mycket man vill om att dimljus inte bländar, men de tillför ljus och mer ljus bländar. Speciellt med tanke att de inte kontrolleras speciellt på besiktningen.

Blir jääävligt irriterad på en del som bländar RIKTIGT mycket. Då blir de helt oförstående när de får full-xenon-boost tillbaka :).

• Vickan I

Arbetar som polis och kan lova att det inte är ngn ny lag att få böter få detta.

I Trafikförordningens 3 kapitel 71 § står det om förseelsen.
    I Trafikförordningens 14 kapitel 3b § står straffsatsen, dvs penningböter.

Den uppdaterade lagstiftningen kom 1998, så inte vidare ny!

Vi tycker det är ganska löjligt att folk medvetet kör på detta sätt också, så det är ömsesidigt.

alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
    Vet inte vad poliserna som stoppade er menade, eller om ni kan ha missförstått varandra. Ingen ny lagstiftning är det iaf.
    jomenvisstseru
  • ming

Virriga Vera skrev 2007-12-25 22:54:27 följande:

Så om jag förstår dig rätt, du vet att det är förbjudet enligt lag, men er bil ser grym ut när ni bryter mot lagen därför så kör ni med dimljusen på. När sedan Poliserna sköter s itt jobb, så är de blåsta? Du undrar samtidigt varför de inte lägger tid på annat. Jadu, hade ni följt lagen så hade de kunant lägga tid på annat.
    Om dina kriterier för vad som är ett skitland baseras på att ni blivit bötfällda för ett brott som ni dessutom varit medvetna om, ja då tycker jag ärligt att det är dags att flytta.
    Och det "roliga" är ju att även om man skriver ner det så här, svart på vitt, och verkligen ser hur löjligt det är, så tycker en del ändå att det är polisen som är dumma.
  • Mollie
    Virriga Vera skrev 2007-12-25 22:54:27 följande:
    Virriga Vera skrev 2007-12-25 23:00:07 följande:
    Bra skrivet!
    Alfred 070303
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?