• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Mia83

Att hålla på och dividera om huruvida det har varit praxis för polisen att dela ut böter för ovanstående förseelse känns omoget och nästan som ett krampaktigt (dock misslyckat) försök att hävda sin oskuld.
    Är man medveten om att man bryter mot lagen så har man själv valt påföljden om man blir påkommen.
    Var vuxen och stå för dina handlingar i stället TS.
    Du kanske märker att du inte får så mkt medhåll?

• Lurvenpajsaren

Haha, lever den här tråden fortfarande?!

• alisandra

Tydligen, folk fattar väl inte mitt inlägg jag skrev igår kväll.

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-08 14:34:18 följande:
    Haha, lever den här tråden fortfarande?!
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 15:09:10 följande:
    Tydligen, folk fattar väl inte mitt inlägg jag skrev igår kväll.
    Charmen med ett internetforum är att trådarna hålls igång så länge någon har något att tillföra.
  • trolltyg

Min sambo fick böter för detta för flera år sedan.

• alisandra

Men vad finns att tillföra? Är det inte ganska klart allting nu, eller? Vad är det som inte är det?

Mia83 skrev 2007-12-08 15:14:51 följande:
    Charmen med ett internetforum är att trådarna hålls igång så länge någon har något att tillföra.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 15:17:11 följande:
    Men vad finns att tillföra? Är det inte ganska klart allting nu, eller? Vad är det som inte är det?
    Jag kom in i tråden sent och anser mig ha lika stor rätt att uttrycka min åsikt som alla de som var med när tråden startades.
  • Trynträ

Ja dimljus har man väl inte fått haft på för mötande trafik på väldigt många år.

• N1klas

Det är aldrig ok tillsammans med halvljus. Även om man inte möter någon. ;)
    På dagtid är de dock ok utan halvljus.

Trynträ skrev 2007-12-08 15:48:37 följande:
    Ja dimljus har man väl inte fått haft på för mötande trafik på väldigt många år.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?