• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Ja, vad skrev jag inte i inlägg 345? Sluta tjata om detta nu.

Lolilla skrev 2007-12-08 01:58:23 följande:
    Det är ju nästan så man känner sig tvingad att svara samma sak igen: Jo TS, du har fel och nu har du ju till och med en bot som bevisar det
  • alisandra

Jag har inte fel, polisen i växjö har fel.

miss chilli skrev 2007-12-08 01:59:47 följande:

... ja TS du har fel! Jag har också fått böter för detta för lääänge sen..i VÄXJÖ!
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-08 02:13:41 följande:
    Ja, vad skrev jag inte i inlägg 345? Sluta tjata om detta nu.
    [/citat]

Ja, vad skrev du? Jo, detta:
    alisandra skrev 2007-12-06 22:18:45 följande:
    [citat]
    Ser du någon anledning till att jag borde vara trevlig mot dig? Det gör inte jag. Jag har INTE fel.
    "

Känns det bekant?
  • miss chilli
    alisandra skrev 2007-12-08 02:14:27 följande:
    Jag har inte fel, polisen i växjö har fel.miss chilli skrev 2007-12-08 01:59:47 följande:
    Polisen i växjö vet fömodligen om att det har varit böter på detta i flera år. Det är ju uppenbart att det är ett missförstånd alltihop!
  • alisandra

Nej, jag vet väll vad dom båda 2 sa till oss? Samma sak har polisen här hemma också sagt så jag vet inte vad jag ska tro.. Men jag vet vad jag hörde! Sen om dom inte vet vad dom snackar om är ju en annan sak, är ju inte mitt fel eller?

miss chilli skrev 2007-12-08 02:23:53 följande:

Polisen i växjö vet fömodligen om att det har varit böter på detta i flera år. Det är ju uppenbart att det är ett missförstånd alltihop!
  • Haj7

Klart man ska betala sin bot om man är dömd för ett brott!
    Men så länge du inte är dömd för ett brott så är du inte det.
    Hur skulle det se ut om man dömde folk på förhand?
    Demokratin att tala för sin sak skulle ju vara borta.

• Åke Vilse

Det har väl alltid varit förbjudet med halvljus och dimljus ihop även under dagtid.
    Det är därför som jag alltid har undrat över varför de inte är ihopkopplade med heljusreglaget istället så att de släcks när man bländar av.

När det är skymning eller mörker så är det lag på halvljus och då kan man alltså inte ha dimljusen ihop med det eftersom man inte får ha dem ihop.
    Dagtid kan man däremot ha dimljus och parkeringsljus ihop.

Det svaret fick jag av polisen för många år sedan då jag ringde och fråga dem.

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Fru Indosaurie
    Haj7 skrev 2007-12-08 02:42:43 följande:
    Klart man ska betala sin bot om man är dömd för ett brott!Men så länge du inte är dömd för ett brott så är du inte det.Hur skulle det se ut om man dömde folk på förhand?Demokratin att tala för sin sak skulle ju vara borta.
    dömde folk på förhand? varför ska man neka då? dom VET ju att dom har gjort fel?
    Ganska löjligt faktiskt.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fru Indosaurie

det spelar väl ingen roll om det finns värre saker polisen bör ägna sig åt? då kan ju alla säga så?
    "Men jag mördade bara en person, ni kanske ska försöka fånga dom som har mördat 3 personer ist för det är ju allvarligare".
    Så jävla svårt kan det ju inte vara att följa lagar och bestämmelser tycker jag.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Arentorpbebis

om alla skötte sig med småsaker som att följa trafikregler och andra lagar så skulle de kunna lägga mer tid på att följa upp brott som inbrott och mord mm, men ska de behöva stoppa folk som åker med dimljus och halvljus bara för att det är snyggt på bilen så fattar man ju verkligen att de inte hinner lösa alla brott som beås i sverige, men jag förstår verkligen inte de som har mage att klaga på poliserna när de e dem som stoppar upp deras arbete genom att inte följa lagar!

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?