• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • mintchocolate
    WhiteTrash skrev 2007-12-09 17:31:11 följande:
    word!
    Tack!
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-09 18:40:46 följande:
    Frågan var ju fortfarande INTE om det är förbjudet att köra med dimljus/halvljus!!!!!!!!!!!!!!!
    Jaså? Men det verkar ju så i din ts:

"Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?"
  • logg81

Hmm... blir lite fundersam här... Vet många som fått böter för det... Och det är flera år sedan jag hörde om den första.

Vad gäller att "höra talas" om nya regler och lagar så är det väl upp till var och en att kolla på vägverkets hemsida med jämna mellanrum för att uppdatera sig. Med körkort kommer ansvar...

• alisandra

Det förstår väl jag också. Men det var inte det som var frågan och har aldrig varit.

Mia83 skrev 2007-12-09 18:41:59 följande:
    Nej, men för de flesta människor (vilket är ganska tydligt i den här tråden) så innebär ett lagbrott risk för böter.
  • alisandra

Med det menar ju beslutet att dom får ge böter för det nu. Jag har skrivit fel.

Lolilla skrev 2007-12-09 18:42:41 följande:
    Jaså? Men det verkar ju så i din ts:"Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?"
  • alisandra

Håller helt klart med dig! Och det är konstigt att poliserna både där och här hemma säger så och att många andra säger sig ha fått böter för det frut, så jag vet inte vad man ska tro.
    Men skitsamma nu liksom! Bötern fick, betald är den och nu använder vi dimljusen lagligt, så nu finns det inget problem här längre, därför förstår jag inte varför denna tråd lever kvar?
    Älta i gammalt skit!

logg81 skrev 2007-12-09 18:44:31 följande:
    Hmm... blir lite fundersam här... Vet många som fått böter för det... Och det är flera år sedan jag hörde om den första. Vad gäller att "höra talas" om nya regler och lagar så är det väl upp till var och en att kolla på vägverkets hemsida med jämna mellanrum för att uppdatera sig. Med körkort kommer ansvar...
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 18:45:28 följande:
    Det förstår väl jag också. Men det var inte det som var frågan och har aldrig varit.
    Hät skriver du att det inte handlar om böterna, medan du i inlägget efter skriver att det handlar om just det.
    Vilket är det?
  • alisandra

Det handlar om BÖTERNA, INTE om lagen som säger att man inte får använda dimljus med halvljus.

Mia83 skrev 2007-12-09 19:09:05 följande:
    Hät skriver du att det inte handlar om böterna, medan du i inlägget efter skriver att det handlar om just det.Vilket är det?
  • Mia83
    Mia83 skrev 2007-12-09 18:41:59 följande:
    Nej, men för de flesta människor (vilket är ganska tydligt i den här tråden) så innebär ett lagbrott risk för böter.
    Ja, och precis det skrev jag här, att de flesta förstår att det kan leda till böter att bryta mot en lag.
    Att polisen inte skulle ge böter för olika lagbrott aom någon sorts policy låter ju rent löjeväckande.
  • logg81
    alisandra skrev 2007-12-09 18:49:08 följande:
    Håller helt klart med dig! Och det är konstigt att poliserna både där och här hemma säger så och att många andra säger sig ha fått böter för det frut, så jag vet inte vad man ska tro.Men skitsamma nu liksom! Bötern fick, betald är den och nu använder vi dimljusen lagligt, så nu finns det inget problem här längre, därför förstår jag inte varför denna tråd lever kvar?Älta i gammalt skit!
    Jag såg tråden fara förbi i listan och blev nyfiken. Svarade rakt upp o ner på din ts... Såg inte att tråden var en vecka gammal...
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?