• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Jo, det gjorde de. För när vi stog där och skrev papper så åkte en mötande bil förbi med dimljus och halvljus, då filmade dom den och ropade till en annan bil att ta den. Så jo, dom var ute efter bilar som körde med en kombinationen.

ming skrev 2007-12-11 21:21:01 följande:
    Nu har jag inte läst mer än ts, men vad menas med att de lägger ner resurser på sånt? Det gör de väl ändå inte? Det var väl förmodligen så att de råkade se er med dimljusen på och spelade in det.Det var väl knappast så att de åkte runt och letade efter folk som bröt mot dimljuslagen...
  • N1klas

De såg en till som begick ett trafikbrott ja. Inget konstigt med det.
    Tror att du missförstått det lite eftersom att det är klart att de tar så många de kan när de kör en "drive". De kan ju inte strunta i att någon kör förbi med felaktig ljuskombination. Ibland måste de pga lite resurser förstås.

alisandra skrev 2007-12-11 21:23:47 följande:
    Jo, det gjorde de. För när vi stog där och skrev papper så åkte en mötande bil förbi med dimljus och halvljus, då filmade dom den och ropade till en annan bil att ta den. Så jo, dom var ute efter bilar som körde med en kombinationen.
  • ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:23:47 följande:
    Ja, då såg de ju att någon bröt lagen, självklart skulle de filma och ge dem böter också. Det betyder inte att de letade efter såna fel. Precis som om de hade sett någon som körde för fort eller inte hade säkerhetsbälte på sig.
    Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?
    Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt.
  • HellviHumle

Inte särskilt konstigt med en drive. Periodvis kollar de bälten, rattonykterhet, däck osv varför inte även dim-halvljuskombination. Som dessutom kan var fruktansvärt irriterande när man möter dem i regnet.

• ming

www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx
    Här står det klart och tydligt: "Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt."
    Och om det kan rädda liv att få folk att förstå att man inte ska använda dimljus på det viset du, ts, gjorde, så tycker jag att man ska bötfälla så många som möjligt.

• alisandra

Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?

ming skrev 2007-12-11 21:27:18 följande:
    Ja, då såg de ju att någon bröt lagen, självklart skulle de filma och ge dem böter också. Det betyder inte att de letade efter såna fel. Precis som om de hade sett någon som körde för fort eller inte hade säkerhetsbälte på sig.Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt.
  • alisandra

Hallå? Det är slut tjaffsat om detta. Vi har betalat bötern och nu kör vi lagligt med dimljusen, så det finns inget problem mer.

ming skrev 2007-12-11 21:31:01 följande:
    www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspxHär står det klart och tydligt: "Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt."Och om det kan rädda liv att få folk att förstå att man inte ska använda dimljus på det viset du, ts, gjorde, så tycker jag att man ska bötfälla så många som möjligt.
  • N1klas

12 bilar för dimljus?! ja, då var det en bra drive de körde då! Bra jobbat.

alisandra skrev 2007-12-11 21:31:47 följande:
    Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?
  • HellviHumle

14 stycken sammanlagt då. Skönt att de kom bort från vägarna.

• alisandra

Ja, och säkert fler efter oss eftersom vi mötte massa bilar med den kombinationen. :P

Niklas skrev 2007-12-11 21:35:46 följande:
    12 bilar för dimljus?! ja, då var det en bra drive de körde då! Bra jobbat.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?