• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Hur som helst!
    Bötern är betald och jag förstår självklart att dom bara gjorde sitt jobb men jag tycker det finns farligare saker i trafiken är bilister som kör med dimljus/halsljus.
    Så jag blev förbannad på plats när vi blev stoppade.
    För det var inte så att dom stannade oss för dom råkade se en bil som använde dimljusen olaglit utan dom var ute och jagade alla bilar med den kombinationen, det gjorde mig arg!
    Men men nu är det som det är och vi vet vad som gäller och hur vi ska använda dimljusen på ett lagligt sätt.
    Och det där med att många av er har fått böter för det tidigare stämmer säkert, men till oss sa som att det är nytt att dom får ge böter för det, för dom poliserna sa att dom bara har fått ge en varning förr och be bilisten stänga av dom.
    Så jag trode ju såklart att det som sa stämmer eftersom dom är poliser och dom borde ju ha koll på läget, men tydligen inte!
    Nu ser jag ingen anledning till att jag ska tjaffsa med er om detta mer, nu vet ni hur det ligger till!

Ha en trevlig helg!

• Haj7

Regler för svensson...
    Neka i alla lägen!
    Spela idiot!
    Skriv aldrig på en bot.

• Lurvenpajsaren

Gå och lägg dig och sov...

Haj7 skrev 2007-12-08 00:55:09 följande:
    Regler för svensson...Neka i alla lägen!Spela idiot!Skriv aldrig på en bot.
  • Mia83

Väljer man att göra något som är förbjudet, bara föra att det i regel inte leder till böter, kan man gott ta böterna den dag det inträffar.
    Att sedan beklaga sig över det är ganska sorgligt.

• mintchocolate
    Haj7 skrev 2007-12-08 00:55:09 följande:
    Regler för svensson...Neka i alla lägen!Spela idiot!Skriv aldrig på en bot.
    Jag tycker ärligt talat att man är en idiot om man gör så.
    Lagar finns till av en en aledning, följ dem eller ta straffet som en vuxen människa.
  • alisandra

Läs inlägg: 345, tack!

Mia83 skrev 2007-12-08 00:56:58 följande:
    Väljer man att göra något som är förbjudet, bara föra att det i regel inte leder till böter, kan man gott ta böterna den dag det inträffar.Att sedan beklaga sig över det är ganska sorgligt.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 00:59:50 följande:
    Och det ska säga mig vad?
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-08 00:59:50 följande:
    Det är ju nästan så man känner sig tvingad att svara samma sak igen: Jo TS, du har fel och nu har du ju till och med en bot som bevisar det
  • miss chilli
    Lolilla skrev 2007-12-08 01:58:23 följande:
    Det är ju nästan så man känner sig tvingad att svara samma sak igen: Jo TS, du har fel och nu har du ju till och med en bot som bevisar det
    ... ja TS du har fel! Jag har också fått böter för detta för lääänge sen..i VÄXJÖ!
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?